Ugrás a fő tartalomra

Didaktikai alapelvek - A tanulói tudás tartósságának elve

További didaktikai alapelvek, amelyekről már volt szó:

"A tanítási folyamat lényege, hogy a tanuló az elhangzott ismereteket képes legyen hosszútávon megőrizni, és szükség esetén azokat fel tudja idézni, illetve fel tudja használni egyes problémák megoldására. Lássuk, milyen alapvető eljárások léteznek az ismeretek megerősítésére, és azok hol és miként jelennek meg a virtuális egyetemen:
  • Rendszeres ismétlés változatos formában. A tananyag (a témák) összeszerkesztésekor gondolni kell erre. Az oktatóprogramnak biztosítani kell, hogy a hallgató bármikor hozzáférhessen korábbi ismeretekhez. Fontos szerepet játszik itt még a virtuális könyvtárak használata, és az archív anyagokat tartalmazó adatbázis.
  • A rögzítendő anyag összefüggéseinek megkeresése, lényegének kikeresése. Az oktató anyagnak lényegre törőnek kell lennie. A bővebb, kiegészítő információkat lehetőség szerint a hallgató elérhesse, de az ne tartozzon szervesen az oktató anyag fő vonalához.
  • Az ismeretek felhasználásának gyakorlása, problémamegoldás. Szintén megfelelő anyagszerkesztéssel és állandó elemzéssel, felülvizsgálattal megoldható. A rendszer próbatesztjeinek segítségével az alapvető gyakorlás megoldható. További lehetőség, a fórumokon történő problémamegoldás, vagy esetlegesen a heti témához tartozó tanári kérdések, amelyre a választ elektronikus levél formájában lehetne elküldeni a tanárhoz."
Nehéz ehhez bármit is hozzá tenni, hiszen ennek az elvnek a kiszolgálását rengetek informatikai eszköz segíti, de nagyon nagy hatással lehet az adott oktatóhelyen működő képzési szabályrendszer is. Számomra rettentő furcsa, de találkoztam olyan képzési hellyel és hozzáállással, hogy magához a tananyagokhoz és egyéb a képzés tárgyául szolgáló tartalmakhoz a tanuló kizárólag a képzési időszakban férhessen hozzá. Ebben az esetben azzal szoktak érvelni, hogy a hallgató jegyzeteljen, amit a jegyzetelés alatt magáévá tesz, csak azt vigye magával a későbbi „útja” során. Szerintem ez nem helyes hozzáállás, hiszen a megkapott tankönyvek és egyéb anyagokat is mindig le lehet venni a későbbiek során a polcról. Ráadásul mivel nem érzem magaménak, szörnyű, de lopásra ösztökél. Persze, az is tény, saját jegyzet készítését (azaz a tudás egyéni rendszerezését) nem motiválja. Elektronikus képzési környezetünket tehát kezelhetjük könyvtárként, de jegyzetboltként is, hogy eme gyengécske hasonlattal éljek.

A második pötty mögötti mondatok tökéletesen leírják azt, amit minden e-tananyag gyártó tud: A képernyőn egyszerre megjelenített ismeretmennyiség körülbelül 1-1,5 képernyőoldal legyen. Erről beszél ugyebár a SCORM szabvány is, ahol is egy SCO mérete = legkisebb tanulási egység.

A harmadik pötty pedig immár szinte kézzelfogható, hiszen majd minden oktató környezet számtalan eszköz kínál ehhez a fentebb felsoroltakon kívül is. Természetesen ilyen környezet nélkül is rengeteg lehetőségünk nyílik. Fontos, hogy felismerjük, és megszüntessük a tanár-diák szerepkörök éles határát, lehetővé téve a pontban foglalt elv használatát a hagyományos szerepkörök mellőzése mellett. Hiszen a problémát például vethet fel egy hallgató is és a tanár is, és akár a választ is megadhatja mindkét szereplő. Ugyanakkor wiki segítségével maga az anyag is dinamikusan szerkeszthető, tehát ekkor a tanár szerepe egyfajta megfelelő mederben való terelést teszt lehetővé.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese...

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 2

Túl a második napon ideje azt is összefoglalni picit. A reggel az elektronikus Észtországgal kezdődött, melyben a magam kocka e fejével azt hiszem nagyon jól tudnám érezni magam, csak ne ennének ennyi halat. Szóval itt lehet szavazni, adót bevallani az erdő közepéről egy okostelefonnal is zsebünkben. Van itt e-Egészségügy, e-Ticket a buszra, és az egész adathalmazuk tárolása érdekében felhasználják a felhőt, azaz szerte a világon vannak adatparkjaik, adatnagykövetségeik. Ezt követte a szekciós ülések, melyben én éppen betekintést nyerhettem Finnországban már a tréning képzésekhez is kapcsolják az online meeting eszközöket (MS Lync), majd utána a szlovákok Moodle rendszerét néztem élesben, hogy végül a magunk responsive, html5 és programozási tudást nem igénylő megoldását prezentáljam. Végül a generációkról eset szó, oly módon, hogy lehetett kérdéseket, problémákat bedobálni, és mindenki dönthetett kinek próbál meg ötleteket adni. De ez a rész már olyanannyira elsikkadt, hogy még a vi...

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 1

A nap, amely a fórum felvezetése volt, a nap, amelyen rájöttem, hogy Svájcban sincs minden rendben, a nap, amelyen kiderült, hogy a hivatal mindenütt hivatal, és a problémák közösek és hasonlóak. No meg emellett persze sok szép vezetőképző programba is bepillantottam, és az EU-s konpetenciakeretrendszer és a vezetőképző programcsomag is bemutatásra került, itt van, sziasztok, ha akarjátok használjátok.