További didaktikai alapelvek, amelyekről már volt szó:
"A tanítási folyamat lényege, hogy a tanuló az elhangzott ismereteket képes legyen hosszútávon megőrizni, és szükség esetén azokat fel tudja idézni, illetve fel tudja használni egyes problémák megoldására. Lássuk, milyen alapvető eljárások léteznek az ismeretek megerősítésére, és azok hol és miként jelennek meg a virtuális egyetemen:
A második pötty mögötti mondatok tökéletesen leírják azt, amit minden e-tananyag gyártó tud: A képernyőn egyszerre megjelenített ismeretmennyiség körülbelül 1-1,5 képernyőoldal legyen. Erről beszél ugyebár a SCORM szabvány is, ahol is egy SCO mérete = legkisebb tanulási egység.
A harmadik pötty pedig immár szinte kézzelfogható, hiszen majd minden oktató környezet számtalan eszköz kínál ehhez a fentebb felsoroltakon kívül is. Természetesen ilyen környezet nélkül is rengeteg lehetőségünk nyílik. Fontos, hogy felismerjük, és megszüntessük a tanár-diák szerepkörök éles határát, lehetővé téve a pontban foglalt elv használatát a hagyományos szerepkörök mellőzése mellett. Hiszen a problémát például vethet fel egy hallgató is és a tanár is, és akár a választ is megadhatja mindkét szereplő. Ugyanakkor wiki segítségével maga az anyag is dinamikusan szerkeszthető, tehát ekkor a tanár szerepe egyfajta megfelelő mederben való terelést teszt lehetővé.
"A tanítási folyamat lényege, hogy a tanuló az elhangzott ismereteket képes legyen hosszútávon megőrizni, és szükség esetén azokat fel tudja idézni, illetve fel tudja használni egyes problémák megoldására. Lássuk, milyen alapvető eljárások léteznek az ismeretek megerősítésére, és azok hol és miként jelennek meg a virtuális egyetemen:
- Rendszeres ismétlés változatos formában. A tananyag (a témák) összeszerkesztésekor gondolni kell erre. Az oktatóprogramnak biztosítani kell, hogy a hallgató bármikor hozzáférhessen korábbi ismeretekhez. Fontos szerepet játszik itt még a virtuális könyvtárak használata, és az archív anyagokat tartalmazó adatbázis.
- A rögzítendő anyag összefüggéseinek megkeresése, lényegének kikeresése. Az oktató anyagnak lényegre törőnek kell lennie. A bővebb, kiegészítő információkat lehetőség szerint a hallgató elérhesse, de az ne tartozzon szervesen az oktató anyag fő vonalához.
- Az ismeretek felhasználásának gyakorlása, problémamegoldás. Szintén megfelelő anyagszerkesztéssel és állandó elemzéssel, felülvizsgálattal megoldható. A rendszer próbatesztjeinek segítségével az alapvető gyakorlás megoldható. További lehetőség, a fórumokon történő problémamegoldás, vagy esetlegesen a heti témához tartozó tanári kérdések, amelyre a választ elektronikus levél formájában lehetne elküldeni a tanárhoz."
A második pötty mögötti mondatok tökéletesen leírják azt, amit minden e-tananyag gyártó tud: A képernyőn egyszerre megjelenített ismeretmennyiség körülbelül 1-1,5 képernyőoldal legyen. Erről beszél ugyebár a SCORM szabvány is, ahol is egy SCO mérete = legkisebb tanulási egység.
A harmadik pötty pedig immár szinte kézzelfogható, hiszen majd minden oktató környezet számtalan eszköz kínál ehhez a fentebb felsoroltakon kívül is. Természetesen ilyen környezet nélkül is rengeteg lehetőségünk nyílik. Fontos, hogy felismerjük, és megszüntessük a tanár-diák szerepkörök éles határát, lehetővé téve a pontban foglalt elv használatát a hagyományos szerepkörök mellőzése mellett. Hiszen a problémát például vethet fel egy hallgató is és a tanár is, és akár a választ is megadhatja mindkét szereplő. Ugyanakkor wiki segítségével maga az anyag is dinamikusan szerkeszthető, tehát ekkor a tanár szerepe egyfajta megfelelő mederben való terelést teszt lehetővé.
Megjegyzések