Ugrás a fő tartalomra

Filmkritika anno – Az unalom határán (vagy az Őrület határán?)

Hava tegyem a lában? – ez itt most a kérdés. Furcsa, de a multiplex mozikban általában kényelmesen el szoktam férni, de ez itt most valahogy nem megy. Igen! Na, most? Nem, ez így is kényelmetlen. Egyébként a hátam is lekezdett fájni. Ja, persze, ha a filmet figyelném. Okos gondolat, de ez a tevékenység most valahogy nem megy. Eltelt egy óra a filmből, és nem történt semmi. Ne feledjük, Spielberg ekkor már partra szállt Normandiában. (Persze az a film is csak addig ért valamit.) De ami itt történik, azt a következőképpen lehetne leírni: végy egy színészt, aki rettentő mélyen bele tud nézni a kamerába (bármilyen szögből is filmezed), és helyezd pálmafák közé, majd egy hajóra, és dobj bele annyi demagóg, elcsépelt dumát, amennyit csak hallottál a háborúról. (Ezek egyébként végigkísérik a filmet.) De fel a székben, most talán történik valami. Patraszállás (nem történik semmi, és a feszültség is hiányzik, pedig ide az kellene). Menetelés (semmi, semmi, semmi…). Hulla (végre valami, ami valós, és nem túl művészi). Majd igen, végre robban, durran, lőnek, futnak, meghalnak, de mindezt úgy, hogy valóságérzet (amely a Ryan első félóráját jellemezte) elmarad. Repülnek az emberek, de a beállítások nem akarják megmutatni azt a háborút, amelyet fél évvel ezelőtt láthattunk a vásznon, de még a Szakasz vagy az Apokalipszis, most című filmekben (melyek szintén dzsungelháborút dolgoznak föl) is sokkal több a vér, a szakadt testrész, stb. (Tudom, hogy ez kegyetlen, de a film is pont erről a kegyetlenségről szól.) Egyre több a szenvedés, egyre több kín a filmben. Helyesbítek: Egyre több a művészi szenvedés, a művészi kín. Ráadásul mindezt a film három órás hosszának kétharmadán keresztül. Sok, sok, sok. Csak nem fér el a lábam. Ez van. Elnézést, ez most nem jött be. (A háború ihleti a művészeket, de a háborúban nincs semmi művészi!)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Befejeződött a Fable magyarítása

"Mélyen Albion erdejében fekszik Tölgyvölgy kicsiny falucskája, melyet érintetlenül hagyott az idő múlása, és messze elkerült a fegyverek zaja. Itt élt egy fiú, és a családja. Egy fiú, aki hatalmasságról álmodott. Arról, hogy egyszer hőssé válik. Néha nemes lovagnak képzelte magát... Vagy hatalmas varázslónak. Máskor arról álmodott, hogy gonosz harcossá lesz. De minden álmában, mely a nagyságról szólt, kevés volt az erő, hogy megváltoztathassa a sorsot, mely előtte állt." Persze a történetnek nincs vége. Immár lehet folytatni magyarul. Elkészült a mű, több hónap munkája. Használja mindenki örömmel, hiszen úgy készítettük. Jó játékot! A magyarítás letölthető a Magyarítás Portál ról. ui.: Köszönet mindenkinek, aki segített, hogy elkészülhessen a nagy mű.

Március 15 - Műsorterv

Március idusa minden évben ünnepi műsorok sokaságát hozza magával. Így volt ez az idén is, és valószínűleg így lesz jövőre is. Ahogyan tavaly, most is segédkeztem a Fekete István Általános Iskola ünnepi műsorában, melynek rendezőjéhez és felkészítő tanárához fűznek gyengédebb szálak. Most nagy szerepem volt a műsor forgatókönyvének kialakításában is. Nos, mire való a Google Docs és a YouTube, ha nem arra, hogy az ilyesmit megosszam másokkal is. A dokumentumban található linkek segítségével a külön erre a műsorra vágott háttérfilmek is megtekinthetőek. A dokumentum elérhetősége: https://docs.google.com/document/pub?id=19tVpgBtj79hXI60_VD4cdPljIBndHMMrLXi_sSpGkHs

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese