Ugrás a fő tartalomra

Kettős ünnep (?) - 4. rész

(És a végső, befejező rész... - Előzmények itt és itt és itt)

Említette a tanár úr, hogy a Bánki Gépészmérnöki karként fog a továbbiakban működni, de mi lesz a jelenlegi, nem gépész szakos hallgatókkal?
A Bánki Főiskola jogfolytonosságát a Gépészmérnöki kar fogja biztosítani. A Kandó Főiskola jogfolytonosságát várhatóan a Villamosmérnöki kar biztosítaná, és új integrált karként jelenne meg az Informatika kar, amelybe mind a Bánki, mind a Kandó illetve a Könnyűipari Főiskola szakterületi hallgatói kerülnének úgy, hogy a kar oktató állományát a ma meglévő különböző iskolák informatikai képzésben érdekelt kollégákból állítanánk össze. Ez azért fontos, mert nem az egyik vagy másik főiskola hatáskörébe utalja a kart, hanem a majd megalakuló Budapesti Műszaki Főiskola hatáskörébe kerül.

És mi lesz a menedzserekkel?
A kérdésre adandó válasz egy kicsit még nyitott. A koncepciónk négy kart definiált, a gépészmérnöki, a villamosmérnöki és az informatikai kar mellett egy gazdasági kart, amelyben folyhatna a menedzserképzés. Elindult egy olyan irányzat is, amelyben a Gazdasági informatikusképzést kívánjuk meghonosítani. Nyilván ez az év fog választ adni arra, hogy ez a kar felállítható-e megtörténik-e a szak akkreditációja. Mindezek mellett, reményeink szerint ötödik karként pedig a Könnyűipari Főiskola utólagos bejövetelével a Könnyűipari mérnöki kar jöhetne létre, de erre vonatkozóan jelen pillanatban még részletes egyeztetéseket nem folytattunk.

Az integrációt követően várható az oktatás színvonalának a növekedése (pl. jegyzetek, képzettebb – pedagógia téren is – oktatók?)?

Magában a pályázatban szerepel, hogy hatékonyabban tevékenykedjünk az oktatás területén is. Tehát közös jegyzeteket hozzunk létre (pl. matematikából, fizikából, anyagtudományból), és a tantárgyainkat, tanterveinket összehangoljuk. A koncepció és az akkreditáció természetesen arra kényszerít bennünket, hogy minél jobban felkészült oktatóink legyenek, mind oktatási gyakorlat tekintetében, pedagógia, mind tudományos felkészültség vonatkozásában. Hadd jegyezzem meg, hogy ezen utóbbi területen igen rangos helyet vívott ki főiskolánk, hiszen minősített oktatóink száma meghaladja azokat az adatokat, amelyek általában jellemzőek ma a műszaki főiskolák vonatkozásában. Tehát az integrációtól azt várjuk, hogy az oktatás hatékonysága növekedjen. Arra törekszünk, hogy a hallgatók megtarthassák azt a családias hátteret, amit a Bánki Főiskola ma – szerintem - egyedülállóan biztosít a felsőoktatásban.

Kik lesznek azok, akik már BMF-es diplomát kapnak?
Erre most csak egy általános választ tudok adni, hiszen említettem, hogy a felsőoktatási törvény módosításra fog kerülni. A törvény rendelkezni fog egy az átmenetre vonatkozó rendelkezésében arról, hogy a jogfolytonosság milyen módon biztosítható. Az eddigi elképzelések szerint a Budapesti Műszaki Főiskola megalapítását követően végző hallgatók már Budapesti Műszaki Főiskola néven fognak diplomát kapni. Mi mindenképpen arra törekszünk, hogy a Bánki Főiskola neve fennmaradjon, tehát a Gépészmérnöki kar megnevezésénél azt tervezzük, hogy Bánki Donát Gépészmérnöki kar néven szerepeljünk a továbbiakban, hiszen mind hazai, mind nemzetközi szinten ez a név egy ismert és elismert név. Nyilvánvalóan, az elkövetkezendő időkben nagy hangsúlyt kell majd fektetni arra, hogy az új intézményi nevet hasonló módon elismerjék.

Tehát az iskola minden tekintetben arra törekszik, hogy úgymond a „bánkisságát” megtartsa?
Igen!

A BMF-es diplomák megfelelnek-e majd az EU szabványnak?

Ha röviden akarnék válaszolni: igen, de ez ennél sokkal összetettebb kérdés. Egyrészt azért mert jelen pillanatban, amíg nem vagyunk az EU tagja, addig államközi egyezmények alapján történik az oklevelek ekvivalenciájának meghatározása. Már három éve olyan diplomát adunk ki, amely kétnyelvű (magyar és angol), éppen azért, hogy elősegítsük a hallgatóknak a külföldi vagy éppen hazai, de multinacionális cégeknél való elhelyezkedését. A minőségtanúsítási rendszer mind az iparban, mind pedig a felsőoktatásban is kialakult, amely egy akkreditációs folyamathoz kötődik. Éppen ezért a most kialakuló új intézmény és ezen intézmény szakjainak akkreditációját végre kell hajtani az elkövetkezendő három évben. Az iskola persze több lábon szeretne állni. Fontos a nottinghami egyetemmel kialakított kapcsolat és az angol akkreditációnk, ami biztosítja, hogy másoldalról is megvalósíthassuk a nemzetközi együttműködést. Mi optimistán nézünk a hallgatók diplomái és azok elismerése felé, hiszen keresettek hallgatóink Nyugat-Európában, sőt, a tengerentúlon is.

Várhatóan lesznek-e esetlegesen elbocsátások?
Úgy tűnik, hogy nem. E tekintetben azt gondolom, hogy az oktatói kar szempontjából optimistán nézhetünk az átalakulás irányába, hiszen az oktatói-hallgatói arány igen pozitív a Bánki Főiskolán és a kialakult BMF vonatkozásában is. Ugyanakkor azt gondolom, hogy valamiféle változás várható a nem oktatói tevékenységben közreműködők vonatkozásában. Egyrészt azért, mert benne van a levegőben, hogy például a gazdasági apparátusok összevonását végre kell hajtani. Ennek megfelelően egy kisebb létszámú, hatékonyabb, infrastrukturális szempontból jobban felszerelt gazdasági szervezetnek kell ellátnia az ilyen értelmű kiszolgálói feladatokat. Az egységes irányítás érdekében összevonandók a hallgatókkal foglalkozó tanulmányi, oktatási egységek. A kollégiumi irányítás terén is egy egységes kollégiumi rendszert kell kialakítani. Tehát ezen a területen mind szervezetileg, mind létszám tekintetében módosulások várhatóak.

(vége)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 2

Túl a második napon ideje azt is összefoglalni picit. A reggel az elektronikus Észtországgal kezdődött, melyben a magam kocka e fejével azt hiszem nagyon jól tudnám érezni magam, csak ne ennének ennyi halat. Szóval itt lehet szavazni, adót bevallani az erdő közepéről egy okostelefonnal is zsebünkben. Van itt e-Egészségügy, e-Ticket a buszra, és az egész adathalmazuk tárolása érdekében felhasználják a felhőt, azaz szerte a világon vannak adatparkjaik, adatnagykövetségeik. Ezt követte a szekciós ülések, melyben én éppen betekintést nyerhettem Finnországban már a tréning képzésekhez is kapcsolják az online meeting eszközöket (MS Lync), majd utána a szlovákok Moodle rendszerét néztem élesben, hogy végül a magunk responsive, html5 és programozási tudást nem igénylő megoldását prezentáljam. Végül a generációkról eset szó, oly módon, hogy lehetett kérdéseket, problémákat bedobálni, és mindenki dönthetett kinek próbál meg ötleteket adni. De ez a rész már olyanannyira elsikkadt, hogy még a vi...

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 3

Igen, immár itthonról, de egy rövid összefoglaló film az utolsó napról. Mit is mondhatnék... Picit már mindenki indult volna haza, de azért megnéztük az EU előadást a kompetencia rendszerről, ami jó lenne az adósoknak is ha már a vám oldalt van. Hát, kb a megoldás, írjuk át a vámot sok helyen adóra :)

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 1

A nap, amely a fórum felvezetése volt, a nap, amelyen rájöttem, hogy Svájcban sincs minden rendben, a nap, amelyen kiderült, hogy a hivatal mindenütt hivatal, és a problémák közösek és hasonlóak. No meg emellett persze sok szép vezetőképző programba is bepillantottam, és az EU-s konpetenciakeretrendszer és a vezetőképző programcsomag is bemutatásra került, itt van, sziasztok, ha akarjátok használjátok.