Ugrás a fő tartalomra

Kettős ünnep (?) - 1. rész

(Hosszú kihagyást követően folytatom amatőr publikációim újrapublikálását, amely kihagyás jellemző mostanra és akkorra is, hiszen a főiskola harmadik évfolyamán volt lehetőségem a szakközépiskola után újra iskolaújságban szerepelni. Mondjuk az is igaz, ekkor már, mint főszerkesztő űztem az ipart, bár nagy sikereket nem sikerült megélnem - a több éve nem létező diákújságot két szám erejéig tudtam feléleszteni - de két izgalmas interjút sikerült lebonyolítanom. Cikkünk időpontja a felsőoktatásbeli integrációt megelőző időszak, a helyszín pedig a Bánki Donát Főiskola. Álljon itt - a terjedelme miatt - több részletben az első interjú, amely egyfajta kordokumentumként is szolgálhat. Mi volt az ezredforduló előtt, és mi minden áll ugyanúgy vagy teljesen másképpen, mind akkor tervezték, gondolták, stb.)

Elnézve az előttünk álló 1999-es évet, be kell látnunk, hogy mozgalmas két félév vár reánk diákokra, és magára az iskolára illetve annak vezetőségére, hiszen két hatalmas esemény szemtanúi lehetünk manapság itt a Bánkin. Iskolánk négyes jubileumát ünnepli, és mindeközben előkészíti az integrációs talajt egy létrejövő Budapesti Műszaki Főiskola számára. Két olyan esemény, amelyről nem sokkal többet hallani egy-egy elejtett mondatnál, mégis meghatározó szerepet játszanak ebben az évben, sőt, az egész országot érintő felsőoktatásbeli integráció mindannyiunk jövőjét érinti. Éppen ezért úgy gondoltuk felteszünk néhány kérdést ezzel a témával kapcsolatosan Dr. Gáti József főtitkár úrnak, aki szívélyesen állt a rendelkezésünkre.

Első kérdésünk a jubileummal kapcsolatos lenne, és megkérdeznénk a tanár úrtól, hogy mi is az négy esemény, amit iskolánk ünnepel az idén?
A Bánki főiskola négyes jubileuma 1879. december 7-étől datálódik, amikor a főiskola jogelődje Középipar Tanoda néven megnyitotta kapuit. Akkor ugyan még nem ezen a helyszínen, hanem Bodzafa utcában. Ez a megnyitás gyakorlatilag azt jelentette, hogy a tanítás még egy csonka tanévben kezdődött az építészeti, gépészeti, vegyészeti szakosztályokon. Mintegy tíz év telt el ezt követően, amikor a felfutó létszám igényének kielégítése érdekében felmerült az igény arra, hogy egy olyan új oktatási intézményt tervezzenek meg, amely képes befogadni ez a növekvő hallgatói vagy tanulói igényt. Ennek megfelelően a mai főiskola helyszínén, itt a Népszínház utca sarkán indult meg az építkezés. Tehát a következő dátum igazából a 120. év után a 110. év, azaz a mai oktatási épület átadása. Az évforduló négyesben az iskola névadásának az évfordulója is szerepel. 45 évvel ezelőtt föl az intézmény Bánki Donát nevét. Ez ugyan nem egy teljesen kerek évforduló, de ha hozzávesszük azt, hogy névadónk születésének 140. évfordulója is ebben az évben van, akkor a kettő talán egy kereket is kitehet. A negyedik évforduló, ami napjainkba vezet át, ez pedig a főiskola alapításának 30. évfordulója, hiszen 1969 óta működünk felsőoktatásbeli intézményként. Azt hiszem, hogy a harminc év alatt elértünk egy olyan helyzetbe, hogy mind hazai, mind pedig a nemzetközi szinten egy elismert, szakmában jó néven csengő főiskola lettünk.

A következő kérdésünk az lenne a tanár úrhoz, hogy erre a jubileumra milyen programokat tervez az iskola.
Az elmúlt év végén elkezdtük megtervezni a programsorozatot, és kialakítottunk egy Jubileumi Bizottságot. Ez fölvázolta azt az elképzelést, amely alapján szeretnénk megünnepelni neves eseményeinket. Éppen azért, mert nem egyetlen dátumról van szó, az egész 1999-es évet jubileumi évnek nyilvánítottuk. Igazából ennek az apropója az is, hogy az átalakulások, és az integráció eredményeképpen ez lesz az utolsó olyan naptári év, amikor még önálló felsőoktatási intézményként folytathatjuk tevékenységünket. Hogy milyen programokról van szó? Erre vonatkozóan kiadtunk egy jubileumi rendezvénysorozat program előzetest, amely tartalmazza a kiemelt programokat, illetve a jelentősebb események megnevezését. Ez a programfüzet a Főiskolai Tanács tagjaihoz eljutott, és azt tervezzük, hogy a napokban – talán mire ez az újság megjelenik-, addigra mindenképpen, a főiskola teljes honlapjára felkerül. Tervezzük, hogy a lezajlott eseményekről is folyamatos, képes tájékoztatást adunk.

Ez az információ csak elektronikusan, vagy nyomtatott formában is a hallgatók rendelkezésére áll fog majd állni?
Elektronikus úton mindenképpen hozzáférhetnek, illetve a hallgatói képviselők útján már rendelkezésre áll ez a programfüzet. Meg kell jegyezne, hogy ezen kiadvány elsősorban külső partnereinknek szól, és nem titkolt módon ezen keresztül szeretnénk szponzorokat is megnyerni a programhoz, hiszen nagyon nagy anyagi megterhelést is jelent a lebonyolításuk. A jubileum megnyitásán már túl vagyunk, amely január 26-án volt a tanácsteremben egy ünnepélyes megnyitó keretében. Ezt követően június 6-án kerül sor Bánki Donát születési évfordulójának megünneplésére. A Budapesti Műszaki Egyetemmel és a Gépipari Tudományos Egyesülettel együtt szeretnénk ezt a megemlékezést megtartani. Majd következnek azok a programok, amelyeket a főiskola standard eseményeinek körébe szeretnénk beiktatni, tehát diplomakiosztó, ballagás, majd az ünnepi tanévnyitó lenne ennek a csúcspontja. De hát ne feledkezzünk meg arról sem, hogy egy kiemelt országos eseménynek is szemtanúi leszünk ebben a 120 éves évfordulóban, ez pedig az Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) Műszaki Tudományok Szekciójának lebonyolítsa, amiért mi vagyunk a felelősek.

A tanár úr szerint nem árnyékolja e be az ünnepet az integráció?
A történelem azért azt mutatja, hogy az elmúlt évtizedek során, vagy talán mondhatom az elmúlt 120 évben, jelentősen módosult maga az intézmény. Tehát gyakorlatilag az elmúlt 100-120 év is arról szólt, hogy folyamatos átalakulás tanúi lehettünk. Ugyanakkor az intézményen belül is, hol szakmák integrációjának vagy éppen ezzel ellentétben, szétbomlásának a szemtanúi lehettünk. Hiszen tudnunk kell, hogy ebből az intézményből vált ki a mai Ybl Miklós Műszaki Főiskola, vagy a Vegyipari szakosztály kiválásával a mai Than Károly Vegyipari Szakközépiskola. De ezen intézmény falai között alapították meg, majd vált önálló intézménnyé az Országos Műszaki Könyvtár és Dokumentációs Központ is.
Tehát folyamatos változás tanúi lehettünk. Ha egy kicsit cinikus lennék, akkor azt mondanám, hogy bekövetkezik az, az állapot, hogy visszacsatolják mindazokat a tudományterületeket, amelyek korábban elváltak tőlünk. Csak sajnos nem pontosan ez a folyamat játszódik le, hiszen Ybl Főiskola várhatóan nem lesz részese az integrációnknak. Ugyanis a mai integrációs elképzelések szerint az Ybl Miklós Műszaki Főiskola a Gödöllői Egyetem főiskolai karaként működne tovább.
Természetesen a másik oldalról az is igaz, hogy nagyon sokan sajnáljuk, hogy ez a nagyon nagy hagyományokkal rendelkező intézmény önállósága ilyen értelemben megszűnik, és várhatóan az integrációt követően egy Gépészmérnöki karként fogunk üzemelni.

(folyt. köv)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Befejeződött a Fable magyarítása

"Mélyen Albion erdejében fekszik Tölgyvölgy kicsiny falucskája, melyet érintetlenül hagyott az idő múlása, és messze elkerült a fegyverek zaja. Itt élt egy fiú, és a családja. Egy fiú, aki hatalmasságról álmodott. Arról, hogy egyszer hőssé válik. Néha nemes lovagnak képzelte magát... Vagy hatalmas varázslónak. Máskor arról álmodott, hogy gonosz harcossá lesz. De minden álmában, mely a nagyságról szólt, kevés volt az erő, hogy megváltoztathassa a sorsot, mely előtte állt." Persze a történetnek nincs vége. Immár lehet folytatni magyarul. Elkészült a mű, több hónap munkája. Használja mindenki örömmel, hiszen úgy készítettük. Jó játékot! A magyarítás letölthető a Magyarítás Portál ról. ui.: Köszönet mindenkinek, aki segített, hogy elkészülhessen a nagy mű.

Március 15 - Műsorterv

Március idusa minden évben ünnepi műsorok sokaságát hozza magával. Így volt ez az idén is, és valószínűleg így lesz jövőre is. Ahogyan tavaly, most is segédkeztem a Fekete István Általános Iskola ünnepi műsorában, melynek rendezőjéhez és felkészítő tanárához fűznek gyengédebb szálak. Most nagy szerepem volt a műsor forgatókönyvének kialakításában is. Nos, mire való a Google Docs és a YouTube, ha nem arra, hogy az ilyesmit megosszam másokkal is. A dokumentumban található linkek segítségével a külön erre a műsorra vágott háttérfilmek is megtekinthetőek. A dokumentum elérhetősége: https://docs.google.com/document/pub?id=19tVpgBtj79hXI60_VD4cdPljIBndHMMrLXi_sSpGkHs

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese