
A film noir egy olyan stílus, melyet Hollywood magának teremtett a negyvenes, ötvenes években a színes, giccses nagymozik, musicalek ellenpólusaként. A noir filmek szinte mindegyike fekete fehér technikával készült, különös hangsúlyt helyezve a fények és árnyékok megjelenítésére, kihangsúlyozására. Ettől igazán nyomasztóvá váltak, és tökéletes belső borzongást értek el a többnyire bűnügyi drámákat feldolgozó filmekben. Ez a filmezési technika napjainkban is tovább él (gondoljunk csak a Sin City képi világára), bár természetesen sokszor már ugyanezt színesben élvezhetjük, ahol a fekete és fehér (illetve annak árnyalatai) mellett a paletta kiszélesedett, de a különleges beállítások, a fény-árnyék játék, az erre épülő depresszív hatás, és persze a kemény érzékiséget sugárzó sminkek megmaradtak.
A stílus napjainkban is működőképes, ékes példája ennek a Vanity Fair fotósorozata, amelyet Annie Leibovitz és Michael Roberts fényképezett, és szinte minden hollywoodi sztár fellelhető a képeken. Neveket szándékosan nem sorolok fel, mert külön élvezet felismerni őket az egyes felvételeken. Fontos még megjegyezni, hogy szakértőként Zsigmond Vilmos munkálkodott a képek elkészítése közben, és az operatőrre jellemző gyönyörű beállítások és képi világ át is jön a fotográfiákon. (Zsigmond Vilmos legutóbbi operatőri munkája a Fekete dália, melyet Oscar díjra is jelöltek, szintén a noir jegyeit hordozza magán). A képek tényleg gyönyörűek, nagyon ajánlott végiglapozni!
(Akit maga a film noir érdekel, az még elugorhat a Wikipédiára is, ahol sajnos nincs magyar anyag a témáról, de angolul is ingen érdekes, max tovább tart elolvasni.)
Megjegyzések