Ugrás a fő tartalomra

A dicsőség zászlaja

Hat katona igyekszik egy zászlót felállítani. Ugye megvan a kép. Mindegy, hogy a fotóra gondolsz, vagy az azt mintául vevő szoborra, éppúgy szimbólumról beszélünk. Na, nem nekünk, hanem az amcsiknak az. Mi mást lehetne erre a szimbólumra építve csinálni, mint egy Halál ötven órája féle hősi hősfilmet, vagy egy Ryan közlegény féle tragédiás hősfilmet. Vagy egy olyant, amelyet Clint Eastwoodnak majdnem sikerült a Dicsőség zászlajával.

Adott ugyebár a helyszín: Iwo Jima szigete, a Japán birodalom kapuja. Az időpont 1945. február 19. Az amerikai tengerészgyalogosok partra szállnak a szigeten, hogy 35 napnyi poklot átélve elfoglalják a csöppnyi vulkanikus hamuvilágot. A világot bejárt kép február 23-án készült, és ez képezi a film mozgatórugóját. A rendező ugyanis nem magáról erről a véres összecsapásról (8226 amerikai és 20703 japán katona esett el) készített filmet, hanem a zászló illetve annak felállítóinak utóéletéről.

Visszaemlékezések formájában ugyan kapunk bőven vért és puskaropogást, de ezek többnyire túlerőltetettek, túljátszottak. Mintha a háborús jelenetek rendezői még brutálisabbat akarnának alkotni Spielberg partraszállós félórájánál, azonban valahogy átesnek a ló túloldalára és a jeleneteknek elvesztik a valóságtartalmukat, bent maradnak a filmben, nem jutnak el hozzánk, mint a már említett jelenet, vagy akár az Elit alakulat egyes képkockái, amelyek után a lelki béke szállta meg a lelkemet, hogy nem háborúban élek. Itt semmi ilyesmi nincs. Persze, van lerepülő fej, meg darabjaira hulló emberek és spriccelő vér is, mégsem borzongom bele. És pont ez a film legnagyobb hibája. Nem kellett volna ezeket a jeleneteket erőltetni, hiszen a film másik (és leginkább) fő vonala azzal a bizonyos képpel, illetve a képen szereplő három életben maradt katona utóéletével, és médiahack hadjáratával foglalkozik. A három egyszerű katona belecsöppen egy hatalmas valóságshowba, ahol nem az a lényeg, hogy valójában mi történt, az igazság senkit sem érdekel. A műsornak mennie kell, mert az államnak nincs pénze, a háború drága, a gazdaság a csőd szélén. Az embereket lelkesíteni kell! A műsor tehát elkezdődik. A katonák pedig csak eszközök, akár napjaink 3 napos médiasztárjai. És pont ez az a rész, amiben a film erős. Persze, láttunk már ilyent, nincs ebben semmi újdonság, mégis hátborzongatóan szimbólumromboló a valóság.

Sajnos a színészi játéktól sem fog senki elájulni, de az Eastwood féle lassú rendezés jelen van, és aki ezt szereti tőle (én igen), az elégedett lesz a filmmel.

(Érdekességként tapasztaltam, hogy miközben az amerikai bakák hullanak, mint a legyek, japán katonát fizikálisan csak párat látunk, és akiknek az arca is feltűnik azok száma még kevesebb. Ha van valami, akkor ez azért egy picit mégis képes borzongást vinni a filmbe.)

Ha az Iwo Jima ostromát feldolgozó háborús filmre vágysz, akkor csalódni fogsz, azonban ha elfogadod, hogy a történelem csak hátteréül szolgál három ember tragédiájának, akkor nézhető filmet láthatsz.

Megjegyzések

Névtelen üzenete…
na igen!

de a filmnek van egy párja. a levelek iwo jimáról. két dolog jutott eszembe: a japánok nem látszanak - persze, mert úgy beásták magukat, hogy tényleg nem sokat láttak. a barlangokba meg gránát vagy lángszóró jutott nekik, nem fotós. a másik: a zászlót felállító katonák között volt egy indián. általában az indiánok elég jól harcoltak a ww2 csatáiban. méltatlanul nem kaptak említést sokáig. az utóbbi időben azért készülnek olyan filmek, amiben emlékeznek rájuk. uff. beszéltem.
Duchon Jenő üzenete…
Igen, tudom, hogy létezik a film párja, de azt még nem sikerült megtekintem :(
Pontosan eme beásás miatt hátborzongató, hogy amikor a japánok szemszögéből figyel a kamera, akkor is csak a puskacsövek láthatóak. (ja, és az ikerfilmben azért jutott fotós :) ) Inkább úgy érzem, hogy pont azért nem látszik a japán oldal, mert őket majd tekintsd meg ott...
Az indián szerepeltetése meg itten nem annyira dicső, hiszen éppen a médiahadjárat eredményeképpen erős piás lesz belőle, és azért ez nem túl pozitív az egyszerű fehérember számára (ahogyan erre utalás is van a filmben).

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Befejeződött a Fable magyarítása

"Mélyen Albion erdejében fekszik Tölgyvölgy kicsiny falucskája, melyet érintetlenül hagyott az idő múlása, és messze elkerült a fegyverek zaja. Itt élt egy fiú, és a családja. Egy fiú, aki hatalmasságról álmodott. Arról, hogy egyszer hőssé válik. Néha nemes lovagnak képzelte magát... Vagy hatalmas varázslónak. Máskor arról álmodott, hogy gonosz harcossá lesz. De minden álmában, mely a nagyságról szólt, kevés volt az erő, hogy megváltoztathassa a sorsot, mely előtte állt." Persze a történetnek nincs vége. Immár lehet folytatni magyarul. Elkészült a mű, több hónap munkája. Használja mindenki örömmel, hiszen úgy készítettük. Jó játékot! A magyarítás letölthető a Magyarítás Portál ról. ui.: Köszönet mindenkinek, aki segített, hogy elkészülhessen a nagy mű.

Március 15 - Műsorterv

Március idusa minden évben ünnepi műsorok sokaságát hozza magával. Így volt ez az idén is, és valószínűleg így lesz jövőre is. Ahogyan tavaly, most is segédkeztem a Fekete István Általános Iskola ünnepi műsorában, melynek rendezőjéhez és felkészítő tanárához fűznek gyengédebb szálak. Most nagy szerepem volt a műsor forgatókönyvének kialakításában is. Nos, mire való a Google Docs és a YouTube, ha nem arra, hogy az ilyesmit megosszam másokkal is. A dokumentumban található linkek segítségével a külön erre a műsorra vágott háttérfilmek is megtekinthetőek. A dokumentum elérhetősége: https://docs.google.com/document/pub?id=19tVpgBtj79hXI60_VD4cdPljIBndHMMrLXi_sSpGkHs

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese