Ugrás a fő tartalomra

Őfelsége pincére voltam

Valamikor, egyszer régen élt egy férfi, aki hitt benne, hogy az apró nem boldogít, és mégis mindenki ugrik utána. Élt egy férfi, aki vágyait hajtotta, és melynek eléréséért keményen dolgozott. Élt csehhonban egy pozitív férfi, töretlen életkedvvel, és optimista hittel. Élt egy férfi, aki szembe találta magát a náci és kommunista eszmékkel, mégsem ezek törték meg. Szóval volt ez a férfi, aki átélte a történelem groteszk fordulatait. És volt ez a férfi, aki vágyát elérve nem találta amit keresett. De volt ez a férfi, aki mégis megtalálta amire vágyott, csak ez már nem az a vágy volt.

Jirí Menzel legújabb filmje egy csodás groteszk, melyen könnyesen nevetünk, és lelkünk közben sír. A vásznon megjelenő képkockák mindegyike Jan Ditě életútját mutatja be számunkra, hogy lett egyszerű vasúti virsli árusból Prága legelőkelőbb éttermének pincére, ahol egyszer még császári kitüntetésben is részesült. Ő az egyszerű emberfia, akit az élet ide-oda lökdös, mégis a töretlen jókedvének, és optimista hitének köszönhetően a sors mindig feljebb és feljebb juttatja, csodálatosan ábrázolva a társadalmi ranglétra egyes lépcsőinek tipikus figuráit, melyeket főhősünk munkaköréből fakadóan kiszolgál. Ditě-t a vágya hajtja előre, egy célért, amely csak kecsegtet, amely szirupos, de elérése lehetetlen, és a boldogsághoz erre nincs is szükség. Mindeközben szörnyülködve mosolygunk a második világháború és annak ideológiáinak feketén kifordított humorán, amely mosolyra húzza a szánk szélét, mégis elborzaszt. (Nekem önkénytelenül is néhány Örkény 1 perces ugrott be)

Meg kell hagyni, a filmet a kedvesen lágy és meleg, illetve a groteszkül kifacsart képsorok mellett az érzéki erotika lengi keresztül. Az erotika megjelenését egy filmben általában öncélúnak tartom sokszor semmi szerepe nincs. Különösen sok art rendező érzi úgy, hogy a nyílt szexualitástól illetve annak túlzó képi ábrázolásától valami nagyon művészi dolgot alkotott. Itt azonban nincs így. Egyszerűen tökéletesen működik, és nagyon is szerepe van. Tökéletes társadalmi önarckép, ahogyan a kisvárosi kocsma vendégei (egyszerű emberek, hivatalnokok) számára egy elázott nyári ruhán keresztül átsejlő női mellbimbó már maga a mennyország, míg a náluknál gazdagabbak luxuskupiszállóba járnak és vad orgiákban pihenik ki a hétköznapokat, a top tíz pedig már egy ezen túllépett, mindent a szemnek semmit a testnek lelki gyönyört él át. Pincérünk is végigjárja ezt a listát, hiszen a kisvárosban még virágszirmokkal díszíti a női testet, majd bankjegyekkel, végül gyümölcsökkel és minden földi jóval. Az egyik legtöbb meztelenséggel bíró jelenet pedig morbid háborúkritikába megy át.

De kapunk a filmben még bőven kritikát. Aprók után ugráló milliárdosokat, közvetlenül azután, hogy fennhangon kijelentik, kétmillió alatt ők hozzá nem érnek semmilyen pénznek, majd az érmék fémes csörrenése a padlókövön reflexszerű ugrásra készteti őket. De számomra a legkeményebb mégis egy jelenetpár volt. A film úgy kezdődik, hogy Ditě még virsli árusként egy burleszk jelenethez hasonlatosan rohan a vonat után, hogy a visszajárót odaadja a távozó vonaton levő vevőnek, ami természetesen szándékosan nem sikerül. Majd 1944-ben szintén rohan egy vonat után, de ekkor már étel van a kezében, amelyet a marhavagon kis ablakán képtelenség elérni, pedig ezt tényleg oda szeretné adni. A kamera-beállítások viszont kísértetiesen azonosak, az üzenetet nem is lehet félreérteni…

Bevallom, nem olvastam még egyetlen Bohumil Hrabal (a film az ő regénye alapján készült) könyvet sem, mégis a film után úgy érzem, ez igen nagy hiba volt, és ideje lesz ezt pótolni. A filmet pedig mindenkinek tiszta szívből ajánlom, aki szeret úgy nevetni, hogy közben azon is elgondolkodik, valójában min is nevetett. Magán, az életen? (A vessző opcionális) De hiszen, csak ez(ek)en lehet igazán nevetni!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Befejeződött a Fable magyarítása

"Mélyen Albion erdejében fekszik Tölgyvölgy kicsiny falucskája, melyet érintetlenül hagyott az idő múlása, és messze elkerült a fegyverek zaja. Itt élt egy fiú, és a családja. Egy fiú, aki hatalmasságról álmodott. Arról, hogy egyszer hőssé válik. Néha nemes lovagnak képzelte magát... Vagy hatalmas varázslónak. Máskor arról álmodott, hogy gonosz harcossá lesz. De minden álmában, mely a nagyságról szólt, kevés volt az erő, hogy megváltoztathassa a sorsot, mely előtte állt." Persze a történetnek nincs vége. Immár lehet folytatni magyarul. Elkészült a mű, több hónap munkája. Használja mindenki örömmel, hiszen úgy készítettük. Jó játékot! A magyarítás letölthető a Magyarítás Portál ról. ui.: Köszönet mindenkinek, aki segített, hogy elkészülhessen a nagy mű.

Március 15 - Műsorterv

Március idusa minden évben ünnepi műsorok sokaságát hozza magával. Így volt ez az idén is, és valószínűleg így lesz jövőre is. Ahogyan tavaly, most is segédkeztem a Fekete István Általános Iskola ünnepi műsorában, melynek rendezőjéhez és felkészítő tanárához fűznek gyengédebb szálak. Most nagy szerepem volt a műsor forgatókönyvének kialakításában is. Nos, mire való a Google Docs és a YouTube, ha nem arra, hogy az ilyesmit megosszam másokkal is. A dokumentumban található linkek segítségével a külön erre a műsorra vágott háttérfilmek is megtekinthetőek. A dokumentum elérhetősége: https://docs.google.com/document/pub?id=19tVpgBtj79hXI60_VD4cdPljIBndHMMrLXi_sSpGkHs

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese