Ugrás a fő tartalomra

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam.

Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását, de azért röviden összefoglalnám:
  • A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz.
  • A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás esetén a csoporttagok egymás között megosztják a feladatokat, ahol az egyes feladatok jól elkülöníthető részfolyamatok. A csoporttagok ezeknek a részfolyamatoknak lesznek felelősei. A munkamegosztás során a szerepek előre kiosztottak, azok nem változnak, fixek.
Amennyiben a tudásra mint hálózatra tekintünk, fontos különbség, hogy az egyén szintjén létrejövő jelentést hordozó tudásháló (adott fogalomhoz, fogalomkörhöz tartozó hálóminta - fogalommodul) kialakítása másféle folyamatok mentén történik.
Kooperatív esetben minden egyes tanuló maga alakítja ki saját hálózatát, így létrehozva az adott fogalomhoz egyfajta hálómintát, amelyet a későbbiek folyamán a többiekkel történő megosztás során ismertet a többiekkel. Így, a többiek már a tanuló személyes hálómintájával találkoznak. A hálózatot ekkor érik az első reflexiók, amelyek befolyásolhatják annak szerkezetét. Egy kész hálóminta átalakításához azonban sokkal nagyobb hatás szükségeltetik. (visszautalva a zajra :) )

Kollaboratív esetben magának a csoportnak lesz egy hálómintája, amelyet minden egyes csoporttag igyekszik a saját tudáshálójába illeszteni. Ilyenkor a csoport tudáshálóját érik a reflexiók, így annak kialakítása, építése során könnyebben, rugalmasabban alakítható annak szerkezete, és a személyes tudáshálóba illesztéskor sokkal stabilabban és az egyes tanulók számára sokkal egységesebb mintával történik.

A fentieket figyelembe véve megpróbálok bemutatni pár eszközt, melyeket felhasználhatunk az elektronikus képzések során. (ezek egy részét picit bővebben az itt fellelhető anyagban lehet megtalálni, akárcsak a lentebb található felsorolást.)

Wiki
  • Kooperatív tanulás esetén: Alkalmazható arra, hogy a tanulók létrehozhassák saját jegyzeteiket, és azt megosszák a többi tanulóval. A tanár létrehozza a tanulók számára körüljárandó fogalomkör, fogalomrendszer vázát, majd annak az egyes elemeinek kifejtését, definiálását a tanulókra bízva, megadva nekik a lehetőséget, hogy szabadon megválasszák mely témakörért melyikük lesz a felelős.
  • Kollaboratív tanulás esetén: Csoport vagy osztályprojektek esetén munkafelületként és menedzsmentfelületként is szolgálhat. A feladat során kifejtendő téma inkrementálisan növekszik, a tanulók által feldolgozandó anyag publikálása dinamikusan változik. Ekkor minden tanuló egyforma szereppel bír. A tanár és a diákok nem csak a tartalmat bővíthetik a munka során, hanem állományokat csatolhatnak az egyes oldalakhoz, sőt visszajelzésekkel, megjegyzésekkel is elláthatják azokat.
Blog
  • Kooperatív tanulás: Tanulók egy csoportja saját blogjukat felhasználva hoz létre egy tudásbázist. A tanár támogató és ösztönző szerepben van.
  • Kollaboratív tanulás: A tanár kurzuskövetelményként írja elő, hogy hozzanak létre egy blogot a tanulók adott témában, és azt bejegyzésekkel és hozzászólásokkal gazdagítsák.
Médiamegosztó alkalmazások
  • Kooperatív tanulás: A tanár kijelölhet adott témaköröket, amelyben az egyes diákok személyesen gyűjthetik a médiaelemeket, melyeket végül megoszthatnak egymással.
  • Kollaboratív tanulás: Adott médiumokból kialakítható egy osztálymunka-galéria. A munkában résztvevők kommentálhatják, elemezhetik egymás munkáját, amelyet a tanár moderálhat, menedzselhet. Az így létrehozott felületek ösztönözhetik a diákokat az alkotó munkára.
Közösségi könyvjelzők
  • Kooperatív tanulás: A tanulók és a tanár saját könyvjelzőit megosztva segíthetik egymást az információkutatásban, felhasználva az így kapott tartalmat például egy projektmunka során.
  • Kollaboratív tanulás: A tanár a tanulók segítségével létrehozza egy adott témakör könyvjelzőhalmazát, felépítve ezáltal az adott téma hivatkozásjegyzékét. A címkék segítségével az egyes forrásokat kategorizálhatjuk is.
Fogalomtérkép építő alkalmazások
  • Kooperatív tanulás: Az egyes tanulók maguk készítik el a fogalomtérképeket, amelyeket később megoszthatnak a csoporttal.
  • Kollaboratív tanulás: A tanár megadhat egy adott témakört, amelynek fogalomtérképének elkészítését a csoportra bizza.
Természetesen a fentiek csak ízelítő lehet az egyes használható eszközökből, és a legalapvetőbb eszközöket még nem is említettem (pl. fórum, chat, stb.). A fenti eszközöket természetesen nem csak önmagukban, hanem azokat vegyesen alkalmazva is használhatjuk.

Picit távolabbról vizsgálva (nem eszközszinten) a tanulási folyamatokat, pár olyan a tanulást serkentő módszert próbálok bemutatni amely kooperatív vagy kollaboratív alapokon nyugszik.
  • Projektmunka: A projekt megvalósulhat kooperatív illetve kollaboratív alapokon. (lásd az egyes eszközöknél a különbséget).
  • Egymást tanító tanulók: Amennyiben csak egyszerű tudásmegosztás történik az egyes alkalmazásokkal, akkor még kooperatív tanulás történik. Abban a pillanatban, hogy a tanulók egymás tutorává válnak ez átmegy kollaboratív tanulásba.
  • Együttműködő csoportok: Ahogy a kiírt feladatok egyre komplexebbek lesznek, a csoportmunka kooperatív szemléletből úgy mehet át kollaboratívba.
  • Kutatás: A kutatás történhet egy személyben kooperatív módon a visszajelzésekre hallgatva, illetve kollaboratív módon egy témát csoportosan kutatva.
  • Értékelés: Kooperatív értékelés esetén a munka végeztével a csoporttagok szolgálják, míg kollaboratív esetben az értékelés már a munkafolyamat közben megtörténik, hiszen az együttesen alakított tudásháló kialakítás folyamatos átértékelést kíván.
Mind a kollaboratív, mind pedig a kooperatív csoportos munka során fontos megjegyezni, hogy a tanárnak fent kell tartani a tanulók esetén a csoportválasztás szabadságát. Értelmetlen dolog ráerőltetni a szabadságot valakire, aki nem igényli azt. A tanulás szabadsága azt jelenti, hogy azok, akik nem akarnak élni a felkínált szabadsággal, "hagyományos", irányított oktatásban részesülhessenek. Azokat sem szabad kizárni, akik kényelmetlenül érzik magukat a szabadság légkörében. Mindamellett a "kaput" folyamatosan nyitva kell hagyni a számukra, mivel ők is a közösség, a tanulócsoport részei.

(A tanulást serkentő módszereknél Carl Rogers – A tanulás szabadsága című könyvét használtam.)

Megjegyzések

Kis Márta üzenete…
nagyon jó kis bejegyzés, gratulálok! el is mentem magamnak :)
Unknown üzenete…
Nagyon megértettem ennek az összefoglalónak köszönhetően - Köszönöm Neked:
K.E.

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Befejeződött a Fable magyarítása

"Mélyen Albion erdejében fekszik Tölgyvölgy kicsiny falucskája, melyet érintetlenül hagyott az idő múlása, és messze elkerült a fegyverek zaja. Itt élt egy fiú, és a családja. Egy fiú, aki hatalmasságról álmodott. Arról, hogy egyszer hőssé válik. Néha nemes lovagnak képzelte magát... Vagy hatalmas varázslónak. Máskor arról álmodott, hogy gonosz harcossá lesz. De minden álmában, mely a nagyságról szólt, kevés volt az erő, hogy megváltoztathassa a sorsot, mely előtte állt." Persze a történetnek nincs vége. Immár lehet folytatni magyarul. Elkészült a mű, több hónap munkája. Használja mindenki örömmel, hiszen úgy készítettük. Jó játékot! A magyarítás letölthető a Magyarítás Portál ról. ui.: Köszönet mindenkinek, aki segített, hogy elkészülhessen a nagy mű.

Március 15 - Műsorterv

Március idusa minden évben ünnepi műsorok sokaságát hozza magával. Így volt ez az idén is, és valószínűleg így lesz jövőre is. Ahogyan tavaly, most is segédkeztem a Fekete István Általános Iskola ünnepi műsorában, melynek rendezőjéhez és felkészítő tanárához fűznek gyengédebb szálak. Most nagy szerepem volt a műsor forgatókönyvének kialakításában is. Nos, mire való a Google Docs és a YouTube, ha nem arra, hogy az ilyesmit megosszam másokkal is. A dokumentumban található linkek segítségével a külön erre a műsorra vágott háttérfilmek is megtekinthetőek. A dokumentum elérhetősége: https://docs.google.com/document/pub?id=19tVpgBtj79hXI60_VD4cdPljIBndHMMrLXi_sSpGkHs