Ugrás a fő tartalomra

StartUp konferencia

Múlt héten lezajlott egy izgalmas konferencia, mely underground jelzővel lett illetve, és a startup (induló) oldalak és azok lehetőségeivel foglalkozott. Vajon elég e az ötlet, hogy üzlet szerűen beindítsunk egy oldalt? NEM! De erről később!

A konferencia mostanában indult-induló startup oldalak bemutatkozásával indult. (Ezekre röviden egy későbbi bejegyzésben még visszatérek.) Ezek nagyon izgalmasak voltak és számos jópofa, sőt, hasznos alkalmazást sikerült megismernem. Érdekes volt, hogy sokan felismerték, a nagy általánosságot ha specializálják, bizonyos körre szűkítik, akkor rendezettebb és összeszedettebb lesz, megtartva a web2 okozta életérzést. Az előbbiek igazak mind magukra az alkalmazások által kijelölt célcsoportspecifikációra, mind az alkalmazott eszközökre (pl. címkézés = előre konfigurált meta adatok).

Ezt követte az API témakörével foglalkozó blokk. Az API alatt a felszólalók (Szalai Ferenc (WebserviceBricks.com), Tóth Benedek (turulcsirip.hu) és Neltz Tamás (Inda)) elég sok mindent értettek, ahogyan azt a közönség sorai közül egyvalaki meg is jegyezte. Belefértek a meta adatok, az interface-ek, programozó könyvtárak, stb. Nem is ez volt a lényeg. Sokkal inkább az, hogy egy olyan felületet értsünk alatta, amelynek segítségével az alkalmazások összekapcsolhatóak. Elő is került az openID fogalma, és a stabilitási problémák, a szabványosítási kérdések. No, meg persze a Facebook, amely egy közösségi site platform alapokon, és nem pedig egy zárt rendszer, mint a hazai iwiw. A résztvevők meg is állapítják: platformalkalmazást építeni érdemes és sok startup erre épülve alapozhatja meg a jövőjét. Van abban valami, hogy megbízható rendelkezésre állás mellett egy jól megírt API-val a nagy szolgáltatók biztonságot nyújtanak a kis fejlesztőknek. Gondoljunk sokat – ahogyan a felszólalók is tették – a Google házatájára.

(Zárójeles bejegyzés: Ennek a blokknak Bártházi András volt a moderátora, ami számomra amúgy is érdekessé tette a dolgot, hiszen Boogie-val csoporttársak voltunk a főiskolán, és HÖK (én) illetve IAESTE (ő) kapcsán is sok közös programban vettünk részt. Jó volt viszontlátni, kár, hogy kevés időnk volt dumálni. Hiába, egy szervező (a konferencia egyik szervezője volt) a szervezett eseményen nem nagyon ér rá.)

A konferencia ettől a pillanattól ment át üzleti oldalra, de azért még bírtam figyelni :)
A marketing kommunikációs eszközöket próbálták fejtegetni a következő blokkban a résztvevők: Dobó „Doransky” Mátyás (Blogter), Fazakas László (Arcus Search vezetője), Kaizer Gábor (ReVISION Gerilla Marketing stratégiai igazgatója), Szántó Balázs (Noguchi Porter Novelli operatív igazgatója), Pohly Ferenc ([origo] Zrt. vezető tanácsadó). Jött a szokásos duma, hogy a banner így nem jó, meg úgy nem jó, de ugyanakkor mindenki elismerte: használják, mert kell, és pénz van benne. Persze néha az is kiderült, hogy a marketing nem mindig drága, elég, ha ügyesen csinálják, jó ötlet, kreatív gondolat mozgatja: pl. hívj meg pár újságírót, és mutasd be milyen jó a terméked. Ők ingyen megírják, és mindenki olvassa. (A konferencián bemutatott Mutasd.Be oldal nagy marketingszelet kapott mert a kreativ.hu rátalált, és írt róla (véletlen, de működött). Győzködjük hát a bloggereket (igenis hatalom van már a kezükben), és propagáljuk magunkat a közösségi oldalakon. Hatalmas reklámköltségeket lehet így spórolni, ami egy startup esetében nem elhanyagolható tényező. Ugyanakkor az is elhangzott, hogy hanyagoljuk a hagyományos médiákon keresztüli hírdetést. Valahogy a világ és az internet világa között nincs átjárás. Kidobott pénz a plakát, tv, rádió, újság, stb. Tényadat Doranszky-tól: "Ma Magyarországon napi 60 ezer egyedi látogató alatt egyszerűen nem vesznek figyelembe." Ez nagyon nagy szám, főleg egy ilyen kis országhoz (értsd: felvevő piachoz) viszonyítva. Következtetés: agresszívnek kell lenni. No, és persze nem szabad elfeledkeznünk a keresőkről sem, a kereső marketingről és eszközökről (SAO), illetve legyünk gerillák, írogassuk fórumokra és egyéb helyekre oldalunk címét, és hirdessük annak nagyszerűségét.

(Zárójeles megjegyzés: Az egyik beszélgető partner (Fazakas László) ismerős lehet a blogom olvasóinak. Pár bejegyzéssel lejjebb meg is találják a nevét. Ugyanakkor neki köszönhetem, hogy annak idején a CHIP magazin hasábjaira írogathattam. Azóta nem is tudtam róla, hát kicsi a világ…)

Az ebédet követően még mindig reklámok: Csupor Erik (Vatera), Kálmán Tamás (ETARGET), Novák Péter (kirowski), Petényi Márk (arukereso.hu). Jómagam már picit fáradok ekkor, de annyit azért leszűrtem, hogy startupnak nincs sok esélye. Eleinte reklámokból nem számítson senki nagy bevételre, egy 40-50 ezer látogatóval rendelkező oldal a fenti személyek szerint felejtse el az adview-alapú bannerhirdetéseket.

A szponzoráció is nehéz helyzet, befektetőt szinte lehetetlen szerezni. Legalábbis a következő blokk szerint: Alpek István (AD Capital), Bruckner Zoltán (Primus Capital), Gömbös Natália (Magyar Kockázati és Magántőke Egyesület), Pap Dávid (Nemzeti Kutatási és Technológia Hivatal), Makra Zsolt (INNOSTART Első Magyar Üzleti Angyal Hálózat), Dr. Nikodémus Antal (Gazdasági és Közlekedési Minisztérium). Nos, ami a legfontosabb: Üzleti terv. E nélkül felejtsünk el bármit. Az ötlet nem elég! Kell egy kidolgozott terv. Kell a kockázati tőkésnek annak dokumentált alátámasztása, hogy mitől nem lesz kockázatos az a befektetés, amelyhez ő a kockázati tőkéjét adja. (Aki anomáliát vél felfedezni az előbbi mondatban, az gondoljon arra: nem mindent úgy hívnak ami.) Ehhez sokszor nem elég maga az ötlet, a megvalósítás, bizony szakemberekre is szükség van. Legyen a csapatunkban menedzser, fejlesztő és sale-es. Ha állami pályázatra vágyunk akkor nem árt, ha rendelkezünk még egy pályázatíróval is, mert sokszor a formailag nem megfelelő pályázati munkák miatt veszít egy-egy pályamunka (no meg az ismerősök hiánya miatt, de érthető módon erről inkább elterelték az érintettek a témát).

Kemény téma és kemény menet volt, nem is bírtam tovább. A blokk lezártával számomra véget ért a konferencia. Nem azért mert rossz lett volna, hanem mert nagyon lefáradtam, és számomra már nagyon üzleti lett a téma. Ha arra kerül inkább majd megkeresem azokat a bizonyos szakembereket a csapatomba. (Ébresztő ne álmodj!) Remélem a szervezők még sok ilyen konferenciát rendeznek majd, és azok nemcsak üzleti és technológiai, hanem társadalmi szempontból is körbejárja majd az adott témát.

(A képek a konferencia galériájából lettek kölcsönvéve)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Befejeződött a Fable magyarítása

"Mélyen Albion erdejében fekszik Tölgyvölgy kicsiny falucskája, melyet érintetlenül hagyott az idő múlása, és messze elkerült a fegyverek zaja. Itt élt egy fiú, és a családja. Egy fiú, aki hatalmasságról álmodott. Arról, hogy egyszer hőssé válik. Néha nemes lovagnak képzelte magát... Vagy hatalmas varázslónak. Máskor arról álmodott, hogy gonosz harcossá lesz. De minden álmában, mely a nagyságról szólt, kevés volt az erő, hogy megváltoztathassa a sorsot, mely előtte állt." Persze a történetnek nincs vége. Immár lehet folytatni magyarul. Elkészült a mű, több hónap munkája. Használja mindenki örömmel, hiszen úgy készítettük. Jó játékot! A magyarítás letölthető a Magyarítás Portál ról. ui.: Köszönet mindenkinek, aki segített, hogy elkészülhessen a nagy mű.

Március 15 - Műsorterv

Március idusa minden évben ünnepi műsorok sokaságát hozza magával. Így volt ez az idén is, és valószínűleg így lesz jövőre is. Ahogyan tavaly, most is segédkeztem a Fekete István Általános Iskola ünnepi műsorában, melynek rendezőjéhez és felkészítő tanárához fűznek gyengédebb szálak. Most nagy szerepem volt a műsor forgatókönyvének kialakításában is. Nos, mire való a Google Docs és a YouTube, ha nem arra, hogy az ilyesmit megosszam másokkal is. A dokumentumban található linkek segítségével a külön erre a műsorra vágott háttérfilmek is megtekinthetőek. A dokumentum elérhetősége: https://docs.google.com/document/pub?id=19tVpgBtj79hXI60_VD4cdPljIBndHMMrLXi_sSpGkHs

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese