Ugrás a fő tartalomra

Egyetem a virtuális világban

Virtuális egyetem? Nem is olyan távoli ez a gondolat. Látogassunk csak el a Campus Hamburg oldalra.

Napjainkban egyre népszerűbbek az MMO (Massively Multiplayer Online) alkalmazások, leginkább a játékok terén. A Second Life azonban alapjaiban eltér ezektől, hiszen – ahogyan a program neve is sejteti – a valós világunk egy virtuális leképzését takarja. Itt nincsenek szörnyek, űrhajók, egyéb fantáziakelte csodák, itt bizony a valós élet található meg vektorok és bitek formájában. Mégis mi a jó akkor ebben? Hát az, hogy a világot magunk alakíthatjuk, így megvalósíthatunk olyan dolgokat is, amelyre a valós életben nem lenne lehetőségünk. Ez persze rengeteg kérdést felvett és talányt felvet, és természetesen van negatív oldala is, de most nézzünk inkább egy pozitív példát, azt a bizonyos virtuális egyetemet.

A Campus Hamburg alapjait a legutóbbi CeBIT-en rakták le, és napjainkban már előadásokat tartanak benne. A hallgatók felkereshetik a valós egyetem tanszékeinek, kirendeltségeinek virtuális kivetüléseit, amelyeken keresztül akár a valós világra visszaforgathatóan intézkedhetnek, illetve információhoz juthatnak (egy weboldalhoz képest sokkal innovatívabban). A megoldás legnagyobb előnye azonban maguk az előadások, amelyek a bitekből felépített előadótermekben tarthatóak, és így a világ bármely táján hozzáférhetők, nem beszélve arról, hogy ingyenesen látogathatóak.

Persze felmerül a kérdés, hogy mennyiben más ez a fajta előadás átélés egy videokonferencia szerű online közvetítéshez képest. A válasz valahol a pszichológiában keresendő. A gép előtt ülve, és egy videó ablakot bámulva az ember nem érzi azt, hogy közvetlenül ott ülne. Tudja, hogy kívülálló, csak betekintést nyer távolról oda, ahova beengedik. Egy virtuális környezetben azonban létrehozzuk saját alteregónkat, és azon keresztül szemléljük az adott világot, így sokkal közelebbinek érezzük a dolgokat. (Ez persze veszélyes is lehet, de az egészséges tudat, képes a két világ megkülönböztetésére.) Ugyanakkor ne felejtsük el, hogy ebben a világban lehetőségünk nyílhat a gyakorlati oktatásra is oly módon, hogy a tanulóknak nem kell a való világban egy közös térben tartózkodnia. Erre jó példa, hogy a Hamburgi Egyetem Gazdasági Informatikai Intézetében néhány hallgató háromdimenziósan modellezett egy konténerterminált, így szimulálva egy logisztikai folyamatot.

Az ötlet izgalmas és rengeteg új kérdést, illetve de legfőképpen lehetőséget rejt. Kíváncsian várom, idehaza mikor követik a hamburgiakat.

(Megjegyzés1: Egyre több amerikai illetve brit egyetem bitesedett már. A külföldi nagy egyetemek már több virtuális konferenciát, előadást tartottak a Second Life világában.)
(Megjegyzés2: A net szerint a BMGE egyszer már tartott virtuális előadást közgazdaság témakörében.)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Befejeződött a Fable magyarítása

"Mélyen Albion erdejében fekszik Tölgyvölgy kicsiny falucskája, melyet érintetlenül hagyott az idő múlása, és messze elkerült a fegyverek zaja. Itt élt egy fiú, és a családja. Egy fiú, aki hatalmasságról álmodott. Arról, hogy egyszer hőssé válik. Néha nemes lovagnak képzelte magát... Vagy hatalmas varázslónak. Máskor arról álmodott, hogy gonosz harcossá lesz. De minden álmában, mely a nagyságról szólt, kevés volt az erő, hogy megváltoztathassa a sorsot, mely előtte állt." Persze a történetnek nincs vége. Immár lehet folytatni magyarul. Elkészült a mű, több hónap munkája. Használja mindenki örömmel, hiszen úgy készítettük. Jó játékot! A magyarítás letölthető a Magyarítás Portál ról. ui.: Köszönet mindenkinek, aki segített, hogy elkészülhessen a nagy mű.

Március 15 - Műsorterv

Március idusa minden évben ünnepi műsorok sokaságát hozza magával. Így volt ez az idén is, és valószínűleg így lesz jövőre is. Ahogyan tavaly, most is segédkeztem a Fekete István Általános Iskola ünnepi műsorában, melynek rendezőjéhez és felkészítő tanárához fűznek gyengédebb szálak. Most nagy szerepem volt a műsor forgatókönyvének kialakításában is. Nos, mire való a Google Docs és a YouTube, ha nem arra, hogy az ilyesmit megosszam másokkal is. A dokumentumban található linkek segítségével a külön erre a műsorra vágott háttérfilmek is megtekinthetőek. A dokumentum elérhetősége: https://docs.google.com/document/pub?id=19tVpgBtj79hXI60_VD4cdPljIBndHMMrLXi_sSpGkHs

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese