Ugrás a fő tartalomra

Gamifikáció a képzésben - Gamifikációs elemek piramisa - Dinamika szint: Érzelmek

Pár napja belevágtunk a lecsóba, és elkezdtük felfedni a gamifikációs piramis csúcsát, és beszéltünk (írtunk) a megkötésekről.
Jelenleg megkukkantunk egy következő elemet a dinamikai csúcselemből, mégpedig az érzelmeket.
Az érzelmek nagyon sokrétűek. A Wikipédiáról idézve: „Az érzelem olyan szubjektív állapot, amely a környezetünk fontos változására adott reakcióként fogható fel, ami a további viselkedést meghatározza.”
Tehát állapot, amelyben vagyunk, amelyek kiváltódnak, mégpedig külső hatásra. Jelen esetben azokat a hatásokat kell vizsgálnunk, amelyeket a gamifikációs rendszerünk fog kiváltani. Azaz mit szeretnénk kiváltani.

Fontos, hogy végig gondoljuk, mely elemek érzelmek segítik a tanulás és melyek a gamifikációs rendszerbe történő bevonódást. Várhatóan ugyebár nem biztos, hogy szerencsés, ha haragot váltunk ki, ha csalódottságot váltunk ki. (Például ezért is nagyon fontos, hogy a gamifikációs rendszerben az egyes elemek egyensúlya megfelelő legyen. Leegyszerűsítve, ne legyen se túl könnyű, se túl nehéz.)
Melyek azok az érzelmek, amelyeket célszerű, ha kiváltunk, és melyeket kerüljük? Pár példa (Ha már megnyitottam a Wikipédiát, ott felsorolnak párat, nosza szórjuk szét két csoportba):
Az alábbi érzelmekre törekedjünk:

  • Bátorság
  • Boldogság
  • Büszkeség
  • Elégedettség
  • Érdeklődés
  • Eufória
  • Extázis
  • Hála
  • Izgalom
  • Kíváncsiság
  • Lelkesedés
  • Meglepődés
  • Önbizalom
  • Öröm
  • Remény
  • Szenvedély
  • Szeretet
  • Vágy

Az alábbi érzelmeket pedig kerüljük el:

  • Aggodalom 
  • Bánat 
  • Bizalmatlanság 
  • Bosszúság
  • Csalódás 
  • Depresszió 
  • Düh 
  • Ellenségesség 
  • Érzéketlenség  
  • Fájdalom 
  • Félelem 
  • Félénkség 
  • Féltékenység 
  • Frusztráció 
  • Gyűlölet  
  • Harag 
  • Hisztéria 
  • Irigység 
  • Káröröm 
  • Közöny 
  • Lelkiismeret furdalás 
  • Magányosság 
  • Megbánás 
  • Megvetés 
  • Pánik 
  • Rettegés 
  • Sajnálat  
  • Szégyen  
  • Szenvedés 
  • Szerelem  
  • Szorongás 
  • Unalom 
  • Undor 

No, persze feltűnhet, hogy itt a negatív oldalon egy-kettőt dőlten is megjelöltem. Ennek oka az, hogy nem tudnék teljesen elhatárolódni tőlük. Miért is? Hát, mert olyan érzelmek ezek, amelyeknek helye van egy játékban, így tehát egy gamifikációs rendszerben is. Hiszen a rendszerem alapvetően egy horrorisztikus történetre épít, azaz a narráció, az elbeszélés, a környezet ezt biztosítja, ahhoz bizony kell egyfajta félénkség, szorongás. De ugyanez a helyzet, ha a rendszer egy adott pontján sajnálat érzelmet szeretnék kiváltani, például úgy, hogy a lemaradó diákokat a többiek pontokkal ajándékozzák meg, amely esetén kell egyfajta sajnálat másokkal szemben.
Természetesen nem csak azokkal az érzelmekkel kell számolnunk, amelyeket a gamifikációs rendszer vált ki, hanem azokkal is, amely környezetben a gamifikációs rendszer működik. Többek között egy munkahelyi környezetben történő tanulás esetén, a munkahely által (pl. főnöki, munkatársi, feladat tekintetbeli inzultáció, stb) teremtett érzelmek. Ha ezekre ráerősít játékos rendszerünk, akkor annak súlyos következményei lehetnek a tanulás irányába is. Most persze mindenki negatívra gondol, de egy vezetői jutalmazó rendszerben akár pozitív is lehet ez.
És akkor ott van még az egyéb környezet, amelynek közvetlenül nincs kapcsolata a tanulással, de azért érzelmeket vált ki. Reggeli buszozás a tömegben, veszekedés a gyerekkel, két nap múlva történő esküvő, tegnapi első csók, szóval bőven van miből válogatni. Ezek azok azonban, amelyekkel nem nagyon tudunk mit kezdeni, így nem is nagyon kell.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Befejeződött a Fable magyarítása

"Mélyen Albion erdejében fekszik Tölgyvölgy kicsiny falucskája, melyet érintetlenül hagyott az idő múlása, és messze elkerült a fegyverek zaja. Itt élt egy fiú, és a családja. Egy fiú, aki hatalmasságról álmodott. Arról, hogy egyszer hőssé válik. Néha nemes lovagnak képzelte magát... Vagy hatalmas varázslónak. Máskor arról álmodott, hogy gonosz harcossá lesz. De minden álmában, mely a nagyságról szólt, kevés volt az erő, hogy megváltoztathassa a sorsot, mely előtte állt." Persze a történetnek nincs vége. Immár lehet folytatni magyarul. Elkészült a mű, több hónap munkája. Használja mindenki örömmel, hiszen úgy készítettük. Jó játékot! A magyarítás letölthető a Magyarítás Portál ról. ui.: Köszönet mindenkinek, aki segített, hogy elkészülhessen a nagy mű.

Március 15 - Műsorterv

Március idusa minden évben ünnepi műsorok sokaságát hozza magával. Így volt ez az idén is, és valószínűleg így lesz jövőre is. Ahogyan tavaly, most is segédkeztem a Fekete István Általános Iskola ünnepi műsorában, melynek rendezőjéhez és felkészítő tanárához fűznek gyengédebb szálak. Most nagy szerepem volt a műsor forgatókönyvének kialakításában is. Nos, mire való a Google Docs és a YouTube, ha nem arra, hogy az ilyesmit megosszam másokkal is. A dokumentumban található linkek segítségével a külön erre a műsorra vágott háttérfilmek is megtekinthetőek. A dokumentum elérhetősége: https://docs.google.com/document/pub?id=19tVpgBtj79hXI60_VD4cdPljIBndHMMrLXi_sSpGkHs

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese