Ugrás a fő tartalomra

CLEP "Train the Webinar Trainer" workshop 1. nap

Az első napon stílusosan online bejelentkezéssel kezdünk, az egyik tréner az irodájából köszönt bennünket. Ezt követően az Európai Bizottság  küldötte köszönt bennünket és ismerteti a CLEP (Common Learning Event Program) program legfőbb elemeit (tapasztalatcsere, készségfejlesztés).
Természetesen ez követi a mostani esemény ütemtervének ismertetése, amely nagyon szépen rajzolt flipchart táblákon kerül prezentálásra. (Ezek láthatóak a blogbejegyzések nyitóképeként.) Érdemes észrevenni, hogy mennyire adva van az igényességre, a szép megjelenésre, miközben odahaza sokszor azt is meg kell magyaráznom, hogy miért lenne jó, ha az oktatóanyagokhoz dedikált grafikus lenne. Itt pedig dedikált grafikus készítette elő a flipchart táblákat…
A workshopot megelőzően a szervezőktől kaptunk házifeladatot, mégpedig egy bemutatkozó video elkészítését, majd a Youtube-ra történő feltöltését. A szervezők ezeket összegyűjtötték, listába helyezték, és ezen a ponton levetítették.
A bemutatkozó kisfilmek alapján a következőkre derül fény:

  • A finnek a Big Blue Button-t használják Moodle környezetbe, és megvannak vele elégedve.
  • Az osztrákok a tréningekhez történő felhasználási módját keresik, de máskülönben sikeresen alkalmazzák már.
  • Az észtek igazán csak szeretnék megtanulni hogyan működik ez.
  • A török fickó nagyon vicces és laza.
  • A svédek Adobe Connectet használnak ugyanerre a célra.
  • A finneknél nincs tapasztalat ezen a téren, még keresik, hogyan tudnák használni.
  • A dánok  a Lync-et használják.
  • A lengyelek számára a nagy távolságok miatt lenne ideális.

Ezt követően 4 csoportban 4 flipcharton arra kerestük a választ:

  • Mi a webinár?
    • Online és real time
    • Rögzíthető, de a rögzített konzerv anyagot már nem hívhatjuk annak, az egy adott képzési tartalom lehet egy eLearning rendszerben.
    • Rengeteg résztvevője lehet.
    • Bárki, bárhonnan
    • Rövid esemény, kb 20 perc hosszú lehet.
  • Mi az online tréner?
    • Speciális tanítási technikákkal rendelkezik
    • Nem kap direkt visszajelzést (pl. nincs metakommunikáció)
    • Fejlett IKT készségekkel és ismeretekkel kell rendelkeznie
  • Mi a moderátor?
    • Egyrészt technikai segítség, másrészt akár témában is segít a tanárnak többek között háttérkérdések megválaszolásával.
  • Melyek a webinár eszközei:
    • Alapvetően maga a program, melyből az alábbiak kerültek felsorolásra: Big Blue Button, Adobe Connect, Microsoft Lync, Wimba, Saba Meeting
    • Fontos volt kiemelni, hogy eszközfüggetlen, platformfüggetlen legyen.
    • Külön kiemelést kapott maga a stúdió: Kamera, világítás, greenbox, súgógép
    • A támogató felületek is megemlítésre kerültek, mint Dropbox, Youtube.
A délutáni szekcióban szintén 4 csoportra lettünk osztva, és a cél, hogy a szervezési és a technikai nehézségeket, illetve szükségleteket összeírjuk.  Magamnak sikerült a tőlem legtávolabb álló csoportba kerülni, azaz a szervezési szükségleteket gyűjtöttük össze. Ezek tekintetében a legfontosabb tényezők az idő, a hely, tartalom, a célcsoport és a felhasznált módszerek gyűltek össze. Az igazság az, hogy itt bizony, az, hogy melyik másiktól függ, bizony több nézeteltérés is volt köztem, és a csoporttagok között, ugyanis ők túlságosan folyamatban, egymást követő lépésekben gondolkodtak, míg véleményen szerint ez nem lineáris dolog, sokkal inkább hálós szerkezetű. Ráadásul egyik visszahat a másikra. A módszer meghatározása nem jöhet közvetlenül az idő után, hiszen nem csak a rendelkezésre álló idő határozza, meg a módszert, hanem egyrészt viszont is hat, másrészt a célcsoport, és az általunk biztosítani képes tartalom is meghatározza.
Magát a végeredményt online adásban kellett ismertetni, és itt bizony volt bőven technikai probléma, de végül megoldódott. A többiektől megtudtuk például, hogy ha már szervezés, akkor nehézségek terén az idő komoly akadály, de komoly akadály lehet a résztvevők eltérő kultúrája is. Technológiai oldalról a szükségletek nagyjából kimerültek a korábban eszközöknél leírtakkal, míg nehézség terén természetesen a hálózat, és annak áteresztő képessége volt a fő probléma.

Megmondom őszintén a nap végére jól elfáradtam, de kifejezetten jól esett utána egy kicsit barangolni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese...

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 2

Túl a második napon ideje azt is összefoglalni picit. A reggel az elektronikus Észtországgal kezdődött, melyben a magam kocka e fejével azt hiszem nagyon jól tudnám érezni magam, csak ne ennének ennyi halat. Szóval itt lehet szavazni, adót bevallani az erdő közepéről egy okostelefonnal is zsebünkben. Van itt e-Egészségügy, e-Ticket a buszra, és az egész adathalmazuk tárolása érdekében felhasználják a felhőt, azaz szerte a világon vannak adatparkjaik, adatnagykövetségeik. Ezt követte a szekciós ülések, melyben én éppen betekintést nyerhettem Finnországban már a tréning képzésekhez is kapcsolják az online meeting eszközöket (MS Lync), majd utána a szlovákok Moodle rendszerét néztem élesben, hogy végül a magunk responsive, html5 és programozási tudást nem igénylő megoldását prezentáljam. Végül a generációkról eset szó, oly módon, hogy lehetett kérdéseket, problémákat bedobálni, és mindenki dönthetett kinek próbál meg ötleteket adni. De ez a rész már olyanannyira elsikkadt, hogy még a vi...

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 1

A nap, amely a fórum felvezetése volt, a nap, amelyen rájöttem, hogy Svájcban sincs minden rendben, a nap, amelyen kiderült, hogy a hivatal mindenütt hivatal, és a problémák közösek és hasonlóak. No meg emellett persze sok szép vezetőképző programba is bepillantottam, és az EU-s konpetenciakeretrendszer és a vezetőképző programcsomag is bemutatásra került, itt van, sziasztok, ha akarjátok használjátok.