Ugrás a fő tartalomra

CLEP "Train the Webinar Trainer" workshop 1. nap

Az első napon stílusosan online bejelentkezéssel kezdünk, az egyik tréner az irodájából köszönt bennünket. Ezt követően az Európai Bizottság  küldötte köszönt bennünket és ismerteti a CLEP (Common Learning Event Program) program legfőbb elemeit (tapasztalatcsere, készségfejlesztés).
Természetesen ez követi a mostani esemény ütemtervének ismertetése, amely nagyon szépen rajzolt flipchart táblákon kerül prezentálásra. (Ezek láthatóak a blogbejegyzések nyitóképeként.) Érdemes észrevenni, hogy mennyire adva van az igényességre, a szép megjelenésre, miközben odahaza sokszor azt is meg kell magyaráznom, hogy miért lenne jó, ha az oktatóanyagokhoz dedikált grafikus lenne. Itt pedig dedikált grafikus készítette elő a flipchart táblákat…
A workshopot megelőzően a szervezőktől kaptunk házifeladatot, mégpedig egy bemutatkozó video elkészítését, majd a Youtube-ra történő feltöltését. A szervezők ezeket összegyűjtötték, listába helyezték, és ezen a ponton levetítették.
A bemutatkozó kisfilmek alapján a következőkre derül fény:

  • A finnek a Big Blue Button-t használják Moodle környezetbe, és megvannak vele elégedve.
  • Az osztrákok a tréningekhez történő felhasználási módját keresik, de máskülönben sikeresen alkalmazzák már.
  • Az észtek igazán csak szeretnék megtanulni hogyan működik ez.
  • A török fickó nagyon vicces és laza.
  • A svédek Adobe Connectet használnak ugyanerre a célra.
  • A finneknél nincs tapasztalat ezen a téren, még keresik, hogyan tudnák használni.
  • A dánok  a Lync-et használják.
  • A lengyelek számára a nagy távolságok miatt lenne ideális.

Ezt követően 4 csoportban 4 flipcharton arra kerestük a választ:

  • Mi a webinár?
    • Online és real time
    • Rögzíthető, de a rögzített konzerv anyagot már nem hívhatjuk annak, az egy adott képzési tartalom lehet egy eLearning rendszerben.
    • Rengeteg résztvevője lehet.
    • Bárki, bárhonnan
    • Rövid esemény, kb 20 perc hosszú lehet.
  • Mi az online tréner?
    • Speciális tanítási technikákkal rendelkezik
    • Nem kap direkt visszajelzést (pl. nincs metakommunikáció)
    • Fejlett IKT készségekkel és ismeretekkel kell rendelkeznie
  • Mi a moderátor?
    • Egyrészt technikai segítség, másrészt akár témában is segít a tanárnak többek között háttérkérdések megválaszolásával.
  • Melyek a webinár eszközei:
    • Alapvetően maga a program, melyből az alábbiak kerültek felsorolásra: Big Blue Button, Adobe Connect, Microsoft Lync, Wimba, Saba Meeting
    • Fontos volt kiemelni, hogy eszközfüggetlen, platformfüggetlen legyen.
    • Külön kiemelést kapott maga a stúdió: Kamera, világítás, greenbox, súgógép
    • A támogató felületek is megemlítésre kerültek, mint Dropbox, Youtube.
A délutáni szekcióban szintén 4 csoportra lettünk osztva, és a cél, hogy a szervezési és a technikai nehézségeket, illetve szükségleteket összeírjuk.  Magamnak sikerült a tőlem legtávolabb álló csoportba kerülni, azaz a szervezési szükségleteket gyűjtöttük össze. Ezek tekintetében a legfontosabb tényezők az idő, a hely, tartalom, a célcsoport és a felhasznált módszerek gyűltek össze. Az igazság az, hogy itt bizony, az, hogy melyik másiktól függ, bizony több nézeteltérés is volt köztem, és a csoporttagok között, ugyanis ők túlságosan folyamatban, egymást követő lépésekben gondolkodtak, míg véleményen szerint ez nem lineáris dolog, sokkal inkább hálós szerkezetű. Ráadásul egyik visszahat a másikra. A módszer meghatározása nem jöhet közvetlenül az idő után, hiszen nem csak a rendelkezésre álló idő határozza, meg a módszert, hanem egyrészt viszont is hat, másrészt a célcsoport, és az általunk biztosítani képes tartalom is meghatározza.
Magát a végeredményt online adásban kellett ismertetni, és itt bizony volt bőven technikai probléma, de végül megoldódott. A többiektől megtudtuk például, hogy ha már szervezés, akkor nehézségek terén az idő komoly akadály, de komoly akadály lehet a résztvevők eltérő kultúrája is. Technológiai oldalról a szükségletek nagyjából kimerültek a korábban eszközöknél leírtakkal, míg nehézség terén természetesen a hálózat, és annak áteresztő képessége volt a fő probléma.

Megmondom őszintén a nap végére jól elfáradtam, de kifejezetten jól esett utána egy kicsit barangolni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Befejeződött a Fable magyarítása

"Mélyen Albion erdejében fekszik Tölgyvölgy kicsiny falucskája, melyet érintetlenül hagyott az idő múlása, és messze elkerült a fegyverek zaja. Itt élt egy fiú, és a családja. Egy fiú, aki hatalmasságról álmodott. Arról, hogy egyszer hőssé válik. Néha nemes lovagnak képzelte magát... Vagy hatalmas varázslónak. Máskor arról álmodott, hogy gonosz harcossá lesz. De minden álmában, mely a nagyságról szólt, kevés volt az erő, hogy megváltoztathassa a sorsot, mely előtte állt." Persze a történetnek nincs vége. Immár lehet folytatni magyarul. Elkészült a mű, több hónap munkája. Használja mindenki örömmel, hiszen úgy készítettük. Jó játékot! A magyarítás letölthető a Magyarítás Portál ról. ui.: Köszönet mindenkinek, aki segített, hogy elkészülhessen a nagy mű.

Március 15 - Műsorterv

Március idusa minden évben ünnepi műsorok sokaságát hozza magával. Így volt ez az idén is, és valószínűleg így lesz jövőre is. Ahogyan tavaly, most is segédkeztem a Fekete István Általános Iskola ünnepi műsorában, melynek rendezőjéhez és felkészítő tanárához fűznek gyengédebb szálak. Most nagy szerepem volt a műsor forgatókönyvének kialakításában is. Nos, mire való a Google Docs és a YouTube, ha nem arra, hogy az ilyesmit megosszam másokkal is. A dokumentumban található linkek segítségével a külön erre a műsorra vágott háttérfilmek is megtekinthetőek. A dokumentum elérhetősége: https://docs.google.com/document/pub?id=19tVpgBtj79hXI60_VD4cdPljIBndHMMrLXi_sSpGkHs

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese