Ugrás a fő tartalomra

Valaha rég, egy messzi, messzi... - 3. rész

(Az első és a második rész miért ne követhetné egy harmadik?)

Milyenek voltak az akkori jegyzetek?
A tanterv kialakulásával és az oktatás színvonalának a növelésével párhuzamosan a jegyzetírási feladatok is beléptek. Mert nagyon fontos a jegyzet, hogy a hallgató el tudjon vonulni, utána tudjon nézni a feladatoknak. Na de mi is az, hogy saját jegyzet? Már akkor felvetődött gondolatként, hogy helyes-e, hogy Budapesten négy főiskola működik. Nem kellene egy belőle? Miért kell egy-egy tantárgyból négy helyen is jegyzetet írni? Nem lehetne a legjobb embereket összefogni, és egy jó jegyzetet írni? Erre volt példa külföldön is, ahol nem írhatott akármelyik főiskola jegyzetet, hanem egy közös, jó jegyzetet írtak, azt mindenhol meg lehetett követelni szakmai, pedagógiai, didaktikai szempontokból. Ezt szerettük volna elérni, de érthetetlen módon ez mindig megtorpedózódott. Tehát feleslegesen mentek ki pénzek, ahelyett, hogy összefogtuk volna ezeket a lehetőségeket egy csoportba. Persze ezen is túljutottunk, és kialakultak a jegyzetek, amelyek jó színvonalára úgy ügyeltünk, hogy a házon belül zsűriztük őket. Sőt, lehetőséget teremtettünk arra, hogy a diákok tegyék szóvá problémáikat, amely titkosított volt az előrevetett problémák elkerülése végett. Az összegyűjtött véleményeket pedig eljuttattuk az érintett oktatóhoz. Ennek eredménye – még ha meg is sértődött az adott illető -, de biztos, hogy hasznot hozott.

Egy másik kor volt akkor, és ez másfajta szakokat követelt. Milyen szakokon folytathatták tanulmányaikat a diákok akkoriban?
A szakosodás területén említettem, hogy termelőüzem tevékenységet céloztunk meg a szakokkal. A hetvenes évek elején már belépett a műszaki tanár szak. Ennek az oka az volt, hogy nagyon várták az akkori szakközépiskolások, hogy szakmai tantárgyakat olyan oktatók tanítsák, akik főiskolai környezetben szereztek szaktudást. (Csak megjegyzem, hogy a Kártyás tanár úr itt végzett a Műszaki Tanár szakon.) A későbbiek során egy olyan szak is megalakult, hogy Műszaki Szakoktató. Míg az előbbi négyéves volt, ez utóbbi esti vagy levelező formában három éves képzést biztosítottunk. Az idő haladtával belépett a számítástechnika, az automatika. Már voltak olyan tantárgyak, hogy „Automatizálás alapjai”, „Számítástechnika alapjai”, és ezek kivétel nélkül minden hallgatónk számára kötelezőek voltak. Külön szerveztünk számítástechnikai osztályt. Mindet oktatta az oktatóinkat is, és oktatta a hallgatóinkat is.
Akkoriban még hatalmas ellentmondások voltak a számítástechnikával kapcsolatosan, hiszen a közös piacon a kalkulátor színvonal volt értendő, és ezért imitt-amott a tanszékeken megjelentek a kalkulátorok. Hatalmas harcok folytak – főleg az anyagi okok miatt -, de nekem az volt a véleményem, hogy addig nem szabad megnyugodni, amíg rendes számítógépen nem lesz minden oktató asztalán. Továbbá a diákjaink számára olyan lehetőséget kell biztosítani, hogy a saját feladataik elvégzéséhez bármikor számítógép elő tudjanak kerülni. Nagyon egyértelműen megfogalmazódott 20-25 évvel ezelőtt számomra, hogy a jövő az informatikáé. Egyértelműen piacot követel magának, és az lesz a jó, hogy az információn keresztül – lehetőleg minél olcsóbban – megvesszük azokat az eredményeket, amelyeket régebben kutatási tevékenységgel lehetett megszerezni. Magyarországon az akkori Központi Fizikai Kutató Intézet gyártott egy kis számítógépet, és az mi meg tudtuk szerezni. Természetesen pénzünk nem volt rá, hiszen 3,5 millió forint volt ez akkor. A gépet megrendeltük, leszállították, és a minisztériumnak csak utána jelentettük be, hogy kaptunk egy számítógépet. Ez a volt a kezdet.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 2

Túl a második napon ideje azt is összefoglalni picit. A reggel az elektronikus Észtországgal kezdődött, melyben a magam kocka e fejével azt hiszem nagyon jól tudnám érezni magam, csak ne ennének ennyi halat. Szóval itt lehet szavazni, adót bevallani az erdő közepéről egy okostelefonnal is zsebünkben. Van itt e-Egészségügy, e-Ticket a buszra, és az egész adathalmazuk tárolása érdekében felhasználják a felhőt, azaz szerte a világon vannak adatparkjaik, adatnagykövetségeik. Ezt követte a szekciós ülések, melyben én éppen betekintést nyerhettem Finnországban már a tréning képzésekhez is kapcsolják az online meeting eszközöket (MS Lync), majd utána a szlovákok Moodle rendszerét néztem élesben, hogy végül a magunk responsive, html5 és programozási tudást nem igénylő megoldását prezentáljam. Végül a generációkról eset szó, oly módon, hogy lehetett kérdéseket, problémákat bedobálni, és mindenki dönthetett kinek próbál meg ötleteket adni. De ez a rész már olyanannyira elsikkadt, hogy még a vi...

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 3

Igen, immár itthonról, de egy rövid összefoglaló film az utolsó napról. Mit is mondhatnék... Picit már mindenki indult volna haza, de azért megnéztük az EU előadást a kompetencia rendszerről, ami jó lenne az adósoknak is ha már a vám oldalt van. Hát, kb a megoldás, írjuk át a vámot sok helyen adóra :)

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 1

A nap, amely a fórum felvezetése volt, a nap, amelyen rájöttem, hogy Svájcban sincs minden rendben, a nap, amelyen kiderült, hogy a hivatal mindenütt hivatal, és a problémák közösek és hasonlóak. No meg emellett persze sok szép vezetőképző programba is bepillantottam, és az EU-s konpetenciakeretrendszer és a vezetőképző programcsomag is bemutatásra került, itt van, sziasztok, ha akarjátok használjátok.