Ugrás a fő tartalomra

Valaha rég, egy messzi, messzi... - 3. rész

(Az első és a második rész miért ne követhetné egy harmadik?)

Milyenek voltak az akkori jegyzetek?
A tanterv kialakulásával és az oktatás színvonalának a növelésével párhuzamosan a jegyzetírási feladatok is beléptek. Mert nagyon fontos a jegyzet, hogy a hallgató el tudjon vonulni, utána tudjon nézni a feladatoknak. Na de mi is az, hogy saját jegyzet? Már akkor felvetődött gondolatként, hogy helyes-e, hogy Budapesten négy főiskola működik. Nem kellene egy belőle? Miért kell egy-egy tantárgyból négy helyen is jegyzetet írni? Nem lehetne a legjobb embereket összefogni, és egy jó jegyzetet írni? Erre volt példa külföldön is, ahol nem írhatott akármelyik főiskola jegyzetet, hanem egy közös, jó jegyzetet írtak, azt mindenhol meg lehetett követelni szakmai, pedagógiai, didaktikai szempontokból. Ezt szerettük volna elérni, de érthetetlen módon ez mindig megtorpedózódott. Tehát feleslegesen mentek ki pénzek, ahelyett, hogy összefogtuk volna ezeket a lehetőségeket egy csoportba. Persze ezen is túljutottunk, és kialakultak a jegyzetek, amelyek jó színvonalára úgy ügyeltünk, hogy a házon belül zsűriztük őket. Sőt, lehetőséget teremtettünk arra, hogy a diákok tegyék szóvá problémáikat, amely titkosított volt az előrevetett problémák elkerülése végett. Az összegyűjtött véleményeket pedig eljuttattuk az érintett oktatóhoz. Ennek eredménye – még ha meg is sértődött az adott illető -, de biztos, hogy hasznot hozott.

Egy másik kor volt akkor, és ez másfajta szakokat követelt. Milyen szakokon folytathatták tanulmányaikat a diákok akkoriban?
A szakosodás területén említettem, hogy termelőüzem tevékenységet céloztunk meg a szakokkal. A hetvenes évek elején már belépett a műszaki tanár szak. Ennek az oka az volt, hogy nagyon várták az akkori szakközépiskolások, hogy szakmai tantárgyakat olyan oktatók tanítsák, akik főiskolai környezetben szereztek szaktudást. (Csak megjegyzem, hogy a Kártyás tanár úr itt végzett a Műszaki Tanár szakon.) A későbbiek során egy olyan szak is megalakult, hogy Műszaki Szakoktató. Míg az előbbi négyéves volt, ez utóbbi esti vagy levelező formában három éves képzést biztosítottunk. Az idő haladtával belépett a számítástechnika, az automatika. Már voltak olyan tantárgyak, hogy „Automatizálás alapjai”, „Számítástechnika alapjai”, és ezek kivétel nélkül minden hallgatónk számára kötelezőek voltak. Külön szerveztünk számítástechnikai osztályt. Mindet oktatta az oktatóinkat is, és oktatta a hallgatóinkat is.
Akkoriban még hatalmas ellentmondások voltak a számítástechnikával kapcsolatosan, hiszen a közös piacon a kalkulátor színvonal volt értendő, és ezért imitt-amott a tanszékeken megjelentek a kalkulátorok. Hatalmas harcok folytak – főleg az anyagi okok miatt -, de nekem az volt a véleményem, hogy addig nem szabad megnyugodni, amíg rendes számítógépen nem lesz minden oktató asztalán. Továbbá a diákjaink számára olyan lehetőséget kell biztosítani, hogy a saját feladataik elvégzéséhez bármikor számítógép elő tudjanak kerülni. Nagyon egyértelműen megfogalmazódott 20-25 évvel ezelőtt számomra, hogy a jövő az informatikáé. Egyértelműen piacot követel magának, és az lesz a jó, hogy az információn keresztül – lehetőleg minél olcsóbban – megvesszük azokat az eredményeket, amelyeket régebben kutatási tevékenységgel lehetett megszerezni. Magyarországon az akkori Központi Fizikai Kutató Intézet gyártott egy kis számítógépet, és az mi meg tudtuk szerezni. Természetesen pénzünk nem volt rá, hiszen 3,5 millió forint volt ez akkor. A gépet megrendeltük, leszállították, és a minisztériumnak csak utána jelentettük be, hogy kaptunk egy számítógépet. Ez a volt a kezdet.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Befejeződött a Fable magyarítása

"Mélyen Albion erdejében fekszik Tölgyvölgy kicsiny falucskája, melyet érintetlenül hagyott az idő múlása, és messze elkerült a fegyverek zaja. Itt élt egy fiú, és a családja. Egy fiú, aki hatalmasságról álmodott. Arról, hogy egyszer hőssé válik. Néha nemes lovagnak képzelte magát... Vagy hatalmas varázslónak. Máskor arról álmodott, hogy gonosz harcossá lesz. De minden álmában, mely a nagyságról szólt, kevés volt az erő, hogy megváltoztathassa a sorsot, mely előtte állt." Persze a történetnek nincs vége. Immár lehet folytatni magyarul. Elkészült a mű, több hónap munkája. Használja mindenki örömmel, hiszen úgy készítettük. Jó játékot! A magyarítás letölthető a Magyarítás Portál ról. ui.: Köszönet mindenkinek, aki segített, hogy elkészülhessen a nagy mű.

Március 15 - Műsorterv

Március idusa minden évben ünnepi műsorok sokaságát hozza magával. Így volt ez az idén is, és valószínűleg így lesz jövőre is. Ahogyan tavaly, most is segédkeztem a Fekete István Általános Iskola ünnepi műsorában, melynek rendezőjéhez és felkészítő tanárához fűznek gyengédebb szálak. Most nagy szerepem volt a műsor forgatókönyvének kialakításában is. Nos, mire való a Google Docs és a YouTube, ha nem arra, hogy az ilyesmit megosszam másokkal is. A dokumentumban található linkek segítségével a külön erre a műsorra vágott háttérfilmek is megtekinthetőek. A dokumentum elérhetősége: https://docs.google.com/document/pub?id=19tVpgBtj79hXI60_VD4cdPljIBndHMMrLXi_sSpGkHs

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese