Mielőtt leülnénk a PowerPoint elé a preZENtáció előtt... és mit tanulhatunk ebből a eTananyagkészítés esetén
Nem is olyan régen kiderült, hogy volt szerencsém a preZENtáció című könyvhöz. Garr Reynolds könyvében továbbhaladva találjuk meg azt, amit minden tanárképzésben résztvevő úgy tanul meg, hogy a célcsoport feltérképezése (73. oldal). A könyv szerint minden prezentáció elkészítése előtt fel kell tennünk az alábbi villámkérdéseket:
Amennyiben pedig ezeket elfogadjuk, akkor villámgyorsan beláthatjuk, hogy ha a ppt készítés előtt ezeket fel kell tennünk, és hasonlóan fel kell tennünk maga az óra megtartása előtt (hiszen mindezek összefüggnek, kölcsönösen hatnak egymásra), hát igaz a jegyzettekre, tankönyvekre, stb. Ha pedig ezekre igaz, akkor igaz egy elektronikus oktatóanyagra is. Maximum egy kicsit át kell fogalmaznunk őket:
- Mennyi időnk van?
- Hol fogunk előadni?
- A nap mely szakaszában?
- Kikből áll a hallgatóság?
- Vajon honnan jöttek?
- Mit várhatnak tőlem, tőlünk?
- Miért éppen mi fogunk beszélni?
- Milyen reakciót várunk a közönségtől?
- Milyen vizuális médium a legmegfelelőbb az adott helyzetben, az adott hallgatóság számára?
- Mi az előadónk fő célja?
- Mi a történet, amit átadhatok?
- És a legfontosabb kérdés: Mi a legeslegfontosabb üzenetünk?
Amikor az ember előad tényleg nagyon sok esetben kizárólag arra összpontosít, hogy a rendelkezésre álló időbe minél több diát belezsúfoljon. Ennél részletesebben talán nem is gondoljuk át a dolgokat. Pedig lehet, hogy érdemes. Ugyanakkor ezek a kérdések természetesen nem csak a szigorúan prezentációval (ppt és társai) ellátott "fellépésre" vonatkoznak. Hiszen mindezt fel kell tennünk bármely tanóra előtt, akár használunk bármilyen vizuális segédeszközt (írásvetítő, tábla, projektor, stb.), akár nem nem.

- Mennyi idő alatt kell önállóan feldolgozni az anyagot?
- Milyen informatikai környezet áll rendelkezésre?
- Vajon a tanulók milyen időközönként tudnak tanulni?
- Kikből áll az oktatóanyagból tanulók köre?
- Vajon milyen kultúrkörből jöttek?
- Milyen előzetes elvárásaik vannak az oktatóanyaggal kapcsolatosan?
- Miért éppen ezt az oktatási formát (önálló tananyag-feldolgozás) választották?
- Várunk-e visszajelzés a tananyag feldolgozására vonatkozóan? (vélemények, feldolgozási idő, bejárási utak, stb.)
- Milyen vizuális médium a legmegfelelőbb az oktatóanyag egyes elemein belül a várható tanulói réteg számára?
- Mi az oktatóanyag fő célja?
- Beágyazhatom e az anyagot egy történetbe?
- Mi az oktatóanyag legfontosabb üzenete?
Megjegyzések