Ugrás a fő tartalomra

A fegyvernepper

A világon minden tizenkettedik embernek van fegyvere. A kérdés azonban nem az, miként adjunk el nekik fegyvert, sokkal inkább az, hogyan vesszük rá a maradék tizenegyet, hogy ők is vegyenek.

Az idézet lehet, hogy nem pontos, de ezzel a gondolatsorral nyit a Fegyvernepper, amely Nicolas Cage nagyszerű jutalomjátéka. Mit kezdjen egy ukrán menekült család gyermeke, ha Valaki akar lenni? Hát azzal kereskedik, ami a keze ügyébe kerül, és amire mindig, mindenhol szükség van. Azt mondják, az ismert emberi történelemben összesen kb. 250 év volt az, amelyben nem háborúzott valaki valakivel szemben. A XX. században azonban nehéz találni olyan időpontot amikor ne mészároltak volna valahol a földön, ahol párbeszéd helyett ne a fegyverek döntöttek volna. Ideális terep tehát egy olyan ember számára, aki képes bármit beszerezni, majd azon könnyedén túladni. És a Cage által megszemélyesített figura pontosan ilyen.

Kalandok tömkelegén keresztül ismerjük meg a figurát, ahogyan a nyolcvanas évek közel-keleti konfliktusaiban üzleti tapasztalatot szerez, majd a Szovjetunió széthullását követően a hatalmas vörös birodalom fegyvereit exportálja fű alatt a világ minden pontjára, de többségét Afrikába, az egymást váltó haduraknak.

A főszereplő igazi üzletember, aki számára egy csomag lőszer éppen olyan, mintha egy csomag krumplit adna el (a hasonlat nem véletlen ;) ) Bár tudja, hogy mire használják áruit, „a nem én húzom meg a ravaszt” álcája mögé bújva képes mindig megnyugtatni lelkiismeretét. A néző is tudja, hogy ő nem jó ember, mégis rokonszenvez vele, minden egyes alkalommal szurkol, hogy az Ethan Hawke által életre keltett világrendőrnek soha ne sikerüljön elkapni. Merészen abszurd, ugyanakkor akár igaz jelenet is lehet, amikor Cage ingyenbazárt nyit a CIA elől menekülve kényszerleszállást végrehajtott repülőgépén, és a környék lakosai 10 perc alatt széthordják a fegyvereket, mintha kenyeret osztogatnának, így az odaérkező rendőrök már semmilyen bizonyítékot nem találnak.

Bepillantást nyerünk a fegyvernepper mindennapjaiba is, családjába, amelyek szereplői nem hagynak bennünk mély nyomot (még a drogos öcsike sem), mégis segítenek megkedveltetni velünk a Cage figuráját, hiszen neki is van családja, hétköznapi gondjai, van akit szeressen, igazán semmiben nem különbözik tőlünk.

A vég persze elkerülhetetlen, hiszen amerikai filmről van szó… vagy mégsem? Cage öccsét és családját elveszíti, és egy egyszerű baki folytán lebukik. Majd ugyanannak a kormánynak, amely elkapta, egy másik szerve szabadon engedi. Ez egy ilyen világ. Abszurd és groteszk, akár a film. A lőszer legördül a futószalagról, egy ládába kerül, amelyet átszállítanak a világ másik végére, majd betöltik egy fegyvercsőbe, hogy onnan kirepülve egy gyermek fejében végezze. Akár a film nyitó jelene… akár az életben 

Megjegyzések

Névtelen üzenete…
megnéztem! jó volt, azt adta, amit vártam tőle. de nem a CIA üldözi.

az érdekből bezsidósodott ukrán menekült család kissé meredek, de nyilván van ilyen.

van egy orosz zsidó közmondás: ahova ukrán lép ott fű nem terem.

:)

a karib tenger kalózai 3ról is érdekes lenne olvasni itt a blogon.

isn'it?

z.

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese...

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 2

Túl a második napon ideje azt is összefoglalni picit. A reggel az elektronikus Észtországgal kezdődött, melyben a magam kocka e fejével azt hiszem nagyon jól tudnám érezni magam, csak ne ennének ennyi halat. Szóval itt lehet szavazni, adót bevallani az erdő közepéről egy okostelefonnal is zsebünkben. Van itt e-Egészségügy, e-Ticket a buszra, és az egész adathalmazuk tárolása érdekében felhasználják a felhőt, azaz szerte a világon vannak adatparkjaik, adatnagykövetségeik. Ezt követte a szekciós ülések, melyben én éppen betekintést nyerhettem Finnországban már a tréning képzésekhez is kapcsolják az online meeting eszközöket (MS Lync), majd utána a szlovákok Moodle rendszerét néztem élesben, hogy végül a magunk responsive, html5 és programozási tudást nem igénylő megoldását prezentáljam. Végül a generációkról eset szó, oly módon, hogy lehetett kérdéseket, problémákat bedobálni, és mindenki dönthetett kinek próbál meg ötleteket adni. De ez a rész már olyanannyira elsikkadt, hogy még a vi...

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 1

A nap, amely a fórum felvezetése volt, a nap, amelyen rájöttem, hogy Svájcban sincs minden rendben, a nap, amelyen kiderült, hogy a hivatal mindenütt hivatal, és a problémák közösek és hasonlóak. No meg emellett persze sok szép vezetőképző programba is bepillantottam, és az EU-s konpetenciakeretrendszer és a vezetőképző programcsomag is bemutatásra került, itt van, sziasztok, ha akarjátok használjátok.