Ugrás a fő tartalomra

Tanulási stílus és a használt online eszközök

Ezzel a bejegyzéssel zárul annak a felmérésnek a blogon történő kiírása, amelyben feltérképezésre került, milyen online eszközöket használunk, illetve milyen eszközökkel találkozunk a képzések során. A kérdőívben a kitöltők tanulási stílusa is felmérésre került.
A kérdőívben használt tanulási stílust felmérő kérdőív a Kolb féle kérdőív Peter Huney és Alan Mumford által egyszerűsített modelljén alapult, amelyben a kitöltőnek 80 egyszerű állításról kell eldöntenie, hogy az jellemző-e rá vagy sem. A kiértékelést követően az adott személyről 4 dimenzió mentén egy koordináta rendszerben kapott érték alapján eldönthető, hogy a meghatározott négy alapstílusból melyik milyen mértékben jellemző az adott személyre.
A négy alapstílus 2-2 párra bontható, amelyen belül az egyes párokból csak az egyik érvényesülhet az adott személyen. Az alapstíluspárok a következőek:
  • Tevékeny / Töprengő 
  • Elméleti / Gyakorlati 
Azokat a személyeket, akik esetében a tevékeny stílus a meghatározó a tapasztalás élménye hajt, így minden esetben nyitottak az újra, és feltétel nélkül belevetik magukat a tanulásba, ugyanakkor a monoton, hosszú precíz munka könnyen elveheti a kedvüket. Ezek az emberek szívesen tanulnak közösségben, kedvelik a csoportmunkát. A töprengő stílusúak minden feladatot mérlegelnek, adatokat gyűjtenek és kiértékelik azokat. Fontosnak tartják a precíz, megfontolt döntéseket, ezért mások véleményét is figyelembe veszik a döntés során.
A jellemzően gyakorlati stílusú emberek szeretnek minden elméletet kipróbálni a gyakorlatban, és számukra a végrehajtott feladatból származó haszon a legfontosabb, ezért képesek a szükség szerinti a gyors döntéshozatalra. Ezzel szemben az inkább elméleti stílussal jellemezhető személyek modellekben gondolkodnak, a felmerülő problémát képesek elemi lépésekre bontva elemezni. Számukra a konkrét megvalósítás mikéntje nem fontos. A modellező gondolkodásuk előnye, hogy a felmerülő új ismereteket könnyedén kapcsolják saját ismerethálójukba, tudásrendszerükbe.
A négy alapstílust egy koordináta-rendszer tengelyeihez rendelik, majd a kiértékelés során minden egyes kitöltő tanulási stílusa ebben a koordináta-rendszerben kerül ábrázolásra a rendszerben elhelyezkedő (koordinátákkal jellemezhető) pont segítségével. A pont helye szimbolizálja, hogy egy kitöltő a 4 stílusból mindegyikéből milyen mértékkel bír.

Logikus következtetés lenne, ha feltételeznénk, hogy a tanulási stílus és a mindennapi életben használt online eszközök között lesz kapcsolat. Gondolhatjuk ezt azért is, mert napjaink web2-es rendszererei alapvetően jelentős aktivitást igényelnek, így ha ezeket a tanulási folyamatban alkalmazzák, akkor várhatóan a tevékeny és gyakorlatias stílussal rendelkezőket lehet velük könnyen megszólítani.
A felmérés adatai alapján a 2009-es évben a kitöltők a felmérésben szereplő eszközök közül átlagosan 4,5-t használnak passzív és/vagy aktív módon. Ugyanez az érték 2013-ban már csak 3,82, ami nem mond ellent a korábban látott eszközhasználati szokások terén bekövetkezett alkalmazásszűkülésnek. Mivel a kétféle eszközhasználatot figyelembe véve összesen 16 féle alkalmazás felhasználásra lett rákérdezve, és az ehhez viszonyított átlagos érték elég alacsony, így önkényesen 7-es érték lett megválasztva, hogy megvizsgáljuk, az ennyi vagy ennél több alkalmazás felhasználási módot használók (azaz a csúcsfelhasználók) tanulási stílusa milyen.
A minimum 7 alkalmazáshasználati módot bejelölő kitöltők tanulási stílusa
2009-es eredmény

A minimum 7 alkalmazáshasználati módot bejelölő kitöltők tanulási stílusa
2013-as eredmény
Jól látszik, hogy a kapott adatok alapján egyáltalán nem jelenthetjük ki, hogy kifejezetten a gyakorlatias illetve tevékeny tanulási stílussal bírók használják ezeket az eszközöket, hiszen akkor szinte csak az ábra bal felső negyedében szabadna értékeket látnunk. Mindez azt vetíti előre, az online eszközök annyira beépültek a mindennapi életbe, hogy bármilyen tanulási stílussal rendelkező személyek esetében felhasználhatjuk őket képzéseink során.
Természetesen felmerül a gyanú, hogy a kapott eredmény torzít, hiszen a fenti eredmény bármely alkalmazáshasználati mód esetén értendő, tehát szélsőséges esetben az eszközöket kizárólag passzív felhasználási módon használók stílusát is láthatjuk. Azt leszögezhetjük, hogy a web2-es eszközök igazi haszna a konstruktív, azaz aktív felhasználásban rejlik. Ha megvizsgáljuk, kiderül, hogy az átlagos aktív eszközhasználat 2009-ben 1,21 volt, míg ugyanez az érték 2013-ra 0,93-ra változott. Sajnos ez elég alacsony szám, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a bejelölhetők közül összesen 8 eszköz (blog, wiki, fórum, képmegosztó, videómegosztó, prezentációmegosztó, könyvjelzőmegosztó, videóbeszélgetés) használható aktív módon. Mindezt figyelembe véve 3 vagy annál több aktív eszközt használók (csúcsfelhasználók) tanulása stílusa is megvizsgálásra került.
A minimum 3 alkalmazást aktívan használók tanulási stílusa
2009-es eredmény
A minimum 3 alkalmazást aktívan használók tanulási stílusa
2013-as eredmény
Jól látható, hogy az eredmény hasonló, a teljes eszközhasználathoz. Mindebből megállapítható, hogy a tanulási stílus nem befolyásolja a felhasználókat az eszközök használata terén, tehát bátran beemelhetjük őket oktatási módszertanunkba.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Befejeződött a Fable magyarítása

"Mélyen Albion erdejében fekszik Tölgyvölgy kicsiny falucskája, melyet érintetlenül hagyott az idő múlása, és messze elkerült a fegyverek zaja. Itt élt egy fiú, és a családja. Egy fiú, aki hatalmasságról álmodott. Arról, hogy egyszer hőssé válik. Néha nemes lovagnak képzelte magát... Vagy hatalmas varázslónak. Máskor arról álmodott, hogy gonosz harcossá lesz. De minden álmában, mely a nagyságról szólt, kevés volt az erő, hogy megváltoztathassa a sorsot, mely előtte állt." Persze a történetnek nincs vége. Immár lehet folytatni magyarul. Elkészült a mű, több hónap munkája. Használja mindenki örömmel, hiszen úgy készítettük. Jó játékot! A magyarítás letölthető a Magyarítás Portál ról. ui.: Köszönet mindenkinek, aki segített, hogy elkészülhessen a nagy mű.

Március 15 - Műsorterv

Március idusa minden évben ünnepi műsorok sokaságát hozza magával. Így volt ez az idén is, és valószínűleg így lesz jövőre is. Ahogyan tavaly, most is segédkeztem a Fekete István Általános Iskola ünnepi műsorában, melynek rendezőjéhez és felkészítő tanárához fűznek gyengédebb szálak. Most nagy szerepem volt a műsor forgatókönyvének kialakításában is. Nos, mire való a Google Docs és a YouTube, ha nem arra, hogy az ilyesmit megosszam másokkal is. A dokumentumban található linkek segítségével a külön erre a műsorra vágott háttérfilmek is megtekinthetőek. A dokumentum elérhetősége: https://docs.google.com/document/pub?id=19tVpgBtj79hXI60_VD4cdPljIBndHMMrLXi_sSpGkHs

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese