Ugrás a fő tartalomra

Tanulási stílus és a használt online eszközök

Ezzel a bejegyzéssel zárul annak a felmérésnek a blogon történő kiírása, amelyben feltérképezésre került, milyen online eszközöket használunk, illetve milyen eszközökkel találkozunk a képzések során. A kérdőívben a kitöltők tanulási stílusa is felmérésre került.
A kérdőívben használt tanulási stílust felmérő kérdőív a Kolb féle kérdőív Peter Huney és Alan Mumford által egyszerűsített modelljén alapult, amelyben a kitöltőnek 80 egyszerű állításról kell eldöntenie, hogy az jellemző-e rá vagy sem. A kiértékelést követően az adott személyről 4 dimenzió mentén egy koordináta rendszerben kapott érték alapján eldönthető, hogy a meghatározott négy alapstílusból melyik milyen mértékben jellemző az adott személyre.
A négy alapstílus 2-2 párra bontható, amelyen belül az egyes párokból csak az egyik érvényesülhet az adott személyen. Az alapstíluspárok a következőek:
  • Tevékeny / Töprengő 
  • Elméleti / Gyakorlati 
Azokat a személyeket, akik esetében a tevékeny stílus a meghatározó a tapasztalás élménye hajt, így minden esetben nyitottak az újra, és feltétel nélkül belevetik magukat a tanulásba, ugyanakkor a monoton, hosszú precíz munka könnyen elveheti a kedvüket. Ezek az emberek szívesen tanulnak közösségben, kedvelik a csoportmunkát. A töprengő stílusúak minden feladatot mérlegelnek, adatokat gyűjtenek és kiértékelik azokat. Fontosnak tartják a precíz, megfontolt döntéseket, ezért mások véleményét is figyelembe veszik a döntés során.
A jellemzően gyakorlati stílusú emberek szeretnek minden elméletet kipróbálni a gyakorlatban, és számukra a végrehajtott feladatból származó haszon a legfontosabb, ezért képesek a szükség szerinti a gyors döntéshozatalra. Ezzel szemben az inkább elméleti stílussal jellemezhető személyek modellekben gondolkodnak, a felmerülő problémát képesek elemi lépésekre bontva elemezni. Számukra a konkrét megvalósítás mikéntje nem fontos. A modellező gondolkodásuk előnye, hogy a felmerülő új ismereteket könnyedén kapcsolják saját ismerethálójukba, tudásrendszerükbe.
A négy alapstílust egy koordináta-rendszer tengelyeihez rendelik, majd a kiértékelés során minden egyes kitöltő tanulási stílusa ebben a koordináta-rendszerben kerül ábrázolásra a rendszerben elhelyezkedő (koordinátákkal jellemezhető) pont segítségével. A pont helye szimbolizálja, hogy egy kitöltő a 4 stílusból mindegyikéből milyen mértékkel bír.

Logikus következtetés lenne, ha feltételeznénk, hogy a tanulási stílus és a mindennapi életben használt online eszközök között lesz kapcsolat. Gondolhatjuk ezt azért is, mert napjaink web2-es rendszererei alapvetően jelentős aktivitást igényelnek, így ha ezeket a tanulási folyamatban alkalmazzák, akkor várhatóan a tevékeny és gyakorlatias stílussal rendelkezőket lehet velük könnyen megszólítani.
A felmérés adatai alapján a 2009-es évben a kitöltők a felmérésben szereplő eszközök közül átlagosan 4,5-t használnak passzív és/vagy aktív módon. Ugyanez az érték 2013-ban már csak 3,82, ami nem mond ellent a korábban látott eszközhasználati szokások terén bekövetkezett alkalmazásszűkülésnek. Mivel a kétféle eszközhasználatot figyelembe véve összesen 16 féle alkalmazás felhasználásra lett rákérdezve, és az ehhez viszonyított átlagos érték elég alacsony, így önkényesen 7-es érték lett megválasztva, hogy megvizsgáljuk, az ennyi vagy ennél több alkalmazás felhasználási módot használók (azaz a csúcsfelhasználók) tanulási stílusa milyen.
A minimum 7 alkalmazáshasználati módot bejelölő kitöltők tanulási stílusa
2009-es eredmény

A minimum 7 alkalmazáshasználati módot bejelölő kitöltők tanulási stílusa
2013-as eredmény
Jól látszik, hogy a kapott adatok alapján egyáltalán nem jelenthetjük ki, hogy kifejezetten a gyakorlatias illetve tevékeny tanulási stílussal bírók használják ezeket az eszközöket, hiszen akkor szinte csak az ábra bal felső negyedében szabadna értékeket látnunk. Mindez azt vetíti előre, az online eszközök annyira beépültek a mindennapi életbe, hogy bármilyen tanulási stílussal rendelkező személyek esetében felhasználhatjuk őket képzéseink során.
Természetesen felmerül a gyanú, hogy a kapott eredmény torzít, hiszen a fenti eredmény bármely alkalmazáshasználati mód esetén értendő, tehát szélsőséges esetben az eszközöket kizárólag passzív felhasználási módon használók stílusát is láthatjuk. Azt leszögezhetjük, hogy a web2-es eszközök igazi haszna a konstruktív, azaz aktív felhasználásban rejlik. Ha megvizsgáljuk, kiderül, hogy az átlagos aktív eszközhasználat 2009-ben 1,21 volt, míg ugyanez az érték 2013-ra 0,93-ra változott. Sajnos ez elég alacsony szám, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a bejelölhetők közül összesen 8 eszköz (blog, wiki, fórum, képmegosztó, videómegosztó, prezentációmegosztó, könyvjelzőmegosztó, videóbeszélgetés) használható aktív módon. Mindezt figyelembe véve 3 vagy annál több aktív eszközt használók (csúcsfelhasználók) tanulása stílusa is megvizsgálásra került.
A minimum 3 alkalmazást aktívan használók tanulási stílusa
2009-es eredmény
A minimum 3 alkalmazást aktívan használók tanulási stílusa
2013-as eredmény
Jól látható, hogy az eredmény hasonló, a teljes eszközhasználathoz. Mindebből megállapítható, hogy a tanulási stílus nem befolyásolja a felhasználókat az eszközök használata terén, tehát bátran beemelhetjük őket oktatási módszertanunkba.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese...

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 2

Túl a második napon ideje azt is összefoglalni picit. A reggel az elektronikus Észtországgal kezdődött, melyben a magam kocka e fejével azt hiszem nagyon jól tudnám érezni magam, csak ne ennének ennyi halat. Szóval itt lehet szavazni, adót bevallani az erdő közepéről egy okostelefonnal is zsebünkben. Van itt e-Egészségügy, e-Ticket a buszra, és az egész adathalmazuk tárolása érdekében felhasználják a felhőt, azaz szerte a világon vannak adatparkjaik, adatnagykövetségeik. Ezt követte a szekciós ülések, melyben én éppen betekintést nyerhettem Finnországban már a tréning képzésekhez is kapcsolják az online meeting eszközöket (MS Lync), majd utána a szlovákok Moodle rendszerét néztem élesben, hogy végül a magunk responsive, html5 és programozási tudást nem igénylő megoldását prezentáljam. Végül a generációkról eset szó, oly módon, hogy lehetett kérdéseket, problémákat bedobálni, és mindenki dönthetett kinek próbál meg ötleteket adni. De ez a rész már olyanannyira elsikkadt, hogy még a vi...

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 1

A nap, amely a fórum felvezetése volt, a nap, amelyen rájöttem, hogy Svájcban sincs minden rendben, a nap, amelyen kiderült, hogy a hivatal mindenütt hivatal, és a problémák közösek és hasonlóak. No meg emellett persze sok szép vezetőképző programba is bepillantottam, és az EU-s konpetenciakeretrendszer és a vezetőképző programcsomag is bemutatásra került, itt van, sziasztok, ha akarjátok használjátok.