Egyszer volt, hol nem volt egy sorozat, amelyben a lassan 10 évvel ezelőtti szakdolgozatból idézgettem mai gondolataimmal kiegészítve, nos, itt az ideje, hogy blogba kerüljön egy újabb fejezet a témában.
""… az érzékek elé kell tárni mindent, mégpedig a láthatókat a látás elé, a hallhatókat a hallás elé, a szagolhatókat a szaglás elé, az ízlelhetőket az ízlelőszerv elé, a tapinthatókat a tapintás elé. És a mi több érzékszerv által egyszerre érzékelhető, azt több érzékszerv útján kell érzékeltetni.” (Comenius)
A virtuális egyetem talán legnagyobb hátránya, hogy nem képes az összes érzékszervünkre hatni. Leginkább a látásunkat, másodlagosan pedig hallásunkat képes foglalkoztatni. Szerencsére a mai hálózatok sebessége már elégségesnek mondható a jó minőségű audio-vizuális állományok letöltésére. Mivel a többi érzékszerv teljesen használhatatlan, éppen ezért erre a kettőre kell alapozni az elektronikus oktató szoftveren belül. A mai multimédiás segédeszközök segítségével ezek létrehozása nem túl bonyolult, és mindenképpen ajánlott."
Naná, hogy ajánlott. Persze ma már ezek többségét nem kell letöltenünk, online kapcsolat útján, streaming módon bárhol, bármikor megtekinthetőek, alkalmazhatóak. Ugyanakkor maguk a multimédiás eszközök is a böngészőn keresztül állhatnak a rendelkezésünkre. Természetesen jól látható, hogy a fenti sorok is abban a szellemben íródtak, a tanár dolga a tartalom előállítása, de már nagyon jól tudjuk, hogy nincs ez így. Az internet egyrészt televan tartalommal, azokat elegendő egyszerűen rendeznünk, rendszereznünk, másrészt mivel a tartalmat bárki előállíthatja (egyrészt a tartalom előállítás egyre egyszerűbb módja miatt, másrészt, mert egyszerűen csak lehetőség van rá) így az egyes tanulók, tanulócsoportok is létrehozhatják azokat. Tehát fontos dolog a fentebb megemlített oktató szoftver, de ennek ma már egyrészt nem kell egyértelműen elkülönülő programnak lennie, másrészt közösségi módon is előállítható. Az így létrejövő ismeretanyag esetében is fontos az elv lényege, azaz a szemléletesség. Egyrészt a tanulást is megkönnyítheti különösen a vizuális vagy auditív tanulási stílussal rendelkezők esetében. Másrészt az alkotó tanulási folyamatban kiemelt motiváló tényező lehet.
A korábbi részek:
""… az érzékek elé kell tárni mindent, mégpedig a láthatókat a látás elé, a hallhatókat a hallás elé, a szagolhatókat a szaglás elé, az ízlelhetőket az ízlelőszerv elé, a tapinthatókat a tapintás elé. És a mi több érzékszerv által egyszerre érzékelhető, azt több érzékszerv útján kell érzékeltetni.” (Comenius)
A virtuális egyetem talán legnagyobb hátránya, hogy nem képes az összes érzékszervünkre hatni. Leginkább a látásunkat, másodlagosan pedig hallásunkat képes foglalkoztatni. Szerencsére a mai hálózatok sebessége már elégségesnek mondható a jó minőségű audio-vizuális állományok letöltésére. Mivel a többi érzékszerv teljesen használhatatlan, éppen ezért erre a kettőre kell alapozni az elektronikus oktató szoftveren belül. A mai multimédiás segédeszközök segítségével ezek létrehozása nem túl bonyolult, és mindenképpen ajánlott."
Naná, hogy ajánlott. Persze ma már ezek többségét nem kell letöltenünk, online kapcsolat útján, streaming módon bárhol, bármikor megtekinthetőek, alkalmazhatóak. Ugyanakkor maguk a multimédiás eszközök is a böngészőn keresztül állhatnak a rendelkezésünkre. Természetesen jól látható, hogy a fenti sorok is abban a szellemben íródtak, a tanár dolga a tartalom előállítása, de már nagyon jól tudjuk, hogy nincs ez így. Az internet egyrészt televan tartalommal, azokat elegendő egyszerűen rendeznünk, rendszereznünk, másrészt mivel a tartalmat bárki előállíthatja (egyrészt a tartalom előállítás egyre egyszerűbb módja miatt, másrészt, mert egyszerűen csak lehetőség van rá) így az egyes tanulók, tanulócsoportok is létrehozhatják azokat. Tehát fontos dolog a fentebb megemlített oktató szoftver, de ennek ma már egyrészt nem kell egyértelműen elkülönülő programnak lennie, másrészt közösségi módon is előállítható. Az így létrejövő ismeretanyag esetében is fontos az elv lényege, azaz a szemléletesség. Egyrészt a tanulást is megkönnyítheti különösen a vizuális vagy auditív tanulási stílussal rendelkezők esetében. Másrészt az alkotó tanulási folyamatban kiemelt motiváló tényező lehet.
A korábbi részek:
Megjegyzések