Ugrás a fő tartalomra

Bombák földjén

Pár héttel ezelőtt arról beszélgettünk édesapámmal, hogy neki bizony nem tetszett a Bombák földjén, picit csalódás volt. Akkor én még nem láttam a filmet, azóta pótoltam, és bizony ellentétes véleményen kell, hogy legyek. A téma számomra amúgy is érdekes, meg valahol egy csöppet személyes, hiszen ugyan csak levelezőn végeztem a kötelező katonai szolgálatot (az utolsó félévesek egyike voltam), de a tűzszerészek állományát erősítettem, még ha, mint számítógépet már messziről látott ember, írnoki minősítésben. Persze nem mi mentünk hatástalanítani, és csak társaimnak kellett megtanulni az alapvető robbanószerkezeteket (az én feladatom pl. a tűzszerészeti katalógushoz az eszközök fotóinak szebbé, újabbá retusálása volt), de ott voltam, amikor kivittek minket a fagyott földre, amely keményebb volt a betonnál, és a hatalmas kráterekben tartottak a számunkra bemutatót. Félelmetes volt látni saját szememmel, hogy egy hüvelykujjnyi gyurmadarab mekkora pusztításra képes.

A film azoknak a mindennapjaiba enged bepillantást, akik ezt az élmény testközelből mindennap átélik. Éppen ezért nem mondhatnánk, hogy bonyolult cselekménye van dolgunk. Nem is a trükkös csavaron van a hangsúly, sokkal inkább egy történetbe bújtatott dokumentumfilmről van itt szó. Bepillantást nyerhetünk abba az életformába, ahol a centiket tényleg vágják, ahol a mennyi idő van még hátra szolgálatból valós kérdés, és egyáltalán nem biztos a hazajutás módja. Láthatjuk az idegtépő, sokszor egyáltalán nem logikusan viselkedő katonát, katonákat. A főszereplő bolond fanatizmusa őrültségnek tűnhet, logikátlan, bolond hősködés, másokkal nem törődés, könnyen azt mondja az ember ilyen csak a forgatókönyvírók fejében születik. Pedig nem. Magam is találkoztam ilyen emberrel, ott és akkor a tűzszerészeknél. És másfajtákkal is. Érezhető volt a pattanásig feszült idegállapot közöttük, a sok furcsa szokás. Az ember azt hihetné a magyar tűzszerészeknek nincs sok dolguk, pedig de. Munkájukat nem látjuk, de két-három naponta mentek, mert jött a riasztás. Szörnyű volt látni azt a statisztika adatot, amelyben a riasztások 80-90%-a II. világháborús robbanóanyaghoz szólította őket. Több, mint 60 évvel a háború vége óta még mindig a lábunk alatt több tonna puskapor rejlik. Gondoljunk akkor Irakra. Egyik trükkös bomba a másik után. Ahol élő és holt emberből is bomba lehet.

A film persze nem gyors folyású, és a rendezés is előszeretettel él a lassított felvételekkel, amely ugyan nagyon egyszerű megoldás, de valljuk be kellően látványos is tud lenni. Persze ez a megoldás is egyfajta dokumentarista szemléletet tükröz. A színészekről nem kell sokat mondani. Nem arra figyelünk, mert a helyzet, az adott szituáció, annak a másik kultúrának figyelése, hogy valamit próbálunk megérteni belőle ezt nem teszi lehető. Persze, hogy a film túlértékelt, mint legjobb film, és érezhető az amerikai csalódás benne. Biztos vagyok benne, fog még jönni további vietnami, akarom mondani iraki kudarcot csalódásként megélő nemzetábrázolás. Persze, hogy ez is az igen gombra irányította a szavazók kezét. De ha mindettől eltekintünk, és a filmre úgy tekintünk, mint egy másik világ – a tűzszerészeké – megismerése, akkor akár kellemesen is szórakozhatunk a film alatt.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese...

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 2

Túl a második napon ideje azt is összefoglalni picit. A reggel az elektronikus Észtországgal kezdődött, melyben a magam kocka e fejével azt hiszem nagyon jól tudnám érezni magam, csak ne ennének ennyi halat. Szóval itt lehet szavazni, adót bevallani az erdő közepéről egy okostelefonnal is zsebünkben. Van itt e-Egészségügy, e-Ticket a buszra, és az egész adathalmazuk tárolása érdekében felhasználják a felhőt, azaz szerte a világon vannak adatparkjaik, adatnagykövetségeik. Ezt követte a szekciós ülések, melyben én éppen betekintést nyerhettem Finnországban már a tréning képzésekhez is kapcsolják az online meeting eszközöket (MS Lync), majd utána a szlovákok Moodle rendszerét néztem élesben, hogy végül a magunk responsive, html5 és programozási tudást nem igénylő megoldását prezentáljam. Végül a generációkról eset szó, oly módon, hogy lehetett kérdéseket, problémákat bedobálni, és mindenki dönthetett kinek próbál meg ötleteket adni. De ez a rész már olyanannyira elsikkadt, hogy még a vi...

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 1

A nap, amely a fórum felvezetése volt, a nap, amelyen rájöttem, hogy Svájcban sincs minden rendben, a nap, amelyen kiderült, hogy a hivatal mindenütt hivatal, és a problémák közösek és hasonlóak. No meg emellett persze sok szép vezetőképző programba is bepillantottam, és az EU-s konpetenciakeretrendszer és a vezetőképző programcsomag is bemutatásra került, itt van, sziasztok, ha akarjátok használjátok.