Ugrás a fő tartalomra

SCO és Assets

Ha már SCORM-os a mai nap, akkor egy kis alapok mindenki boldogságára. A SCORM lényegét már leírtam korábban egy másik bejegyzésben, de ugyanezt bárki elolvashatja a scorm.hu oldalon, ahol ezt szintén közzé tettem. Most picit technikai szinten mélyebbre merülnénk, de még mindig csak a felszínt karcolgatva maradva az elméleti szinten.

A tananyagok felépítése ugyebár moduláris, azaz különálló, egymástól független elemekből építkezhetünk. (Ennek megírása azért szép kis feladat egy tananyagszerző számára!) Lássuk tehát, melyek ennek a tartalmi modellnek az elemei:

Assets: A tanulási tartalom legalapvetőbb formája. Elektronikus reprezentációi médiának, képnek, szövegnek, hangnak, weboldalnak, értékelő objektumnak, és egyéb objektumoknak, amelyeket a kliens képes fogadni. Egy asset-et metaadat jellemez a (tudás)tárházban való keresés során, ezzel is fokozva az újra felhasználhatóság lehetőségét.
SCO (Sharable Content Object): Egy SCO egy vagy több asset-et tartalmaz, amibe beleértendő egy indító asset, amit a SCORM futtatási környezet felhasznál az LMS-sel (Learning Management System) történő kommunikációhoz. A SCO a tudásbázis tagoltságának legalacsonyabb szintje, amit az LMS nyomon tud követni a SCORM futtatási környezet felhasználásával.

Egy SCO lehet például egy HTML oldal, és az asset-ek az oldalba ágyazott különböző objektumok (kép, animáció stb.), de ezt a SCORM nem határozza meg konkrétan, illetve méretüket sem (azt a tartalomfejlesztő teszi meg). A következő ábra egy, különböző asset-ekből álló SCO-t mutat be.

Az újra felhasználhatósághoz, egy SCO-nak önmagában a tanulási környezettől függetlennek kell lennie. Azaz egy SCO újrafelhasználható a különböző tanulási folyamatokban a különböző tanulási objektumok végrehajtásához. Ugyanakkor egy vagy több SCO képzi az oktatás vagy tréning magasabb szintű egységét, amelyet a magasabb szintű tanulási objektum végrehajt

A SCORM szabvány nem korlátozza egy SCO méretére. A SCO tartalmának tervezése adja meg a SCO méretét. Ezt a tartalomfejlesztő határozza meg az alapján, hogy mennyi információra van szükség a tanítási eredmény eléréséhez, és az újra felhasználhatósághoz.

Egy SCO-t metaadatok írnak le, lehetővé téve az adattárházból való keresést, és így az újra felhasználhatóságot is.

A SCO megköveteli a SCORM Futtatási környezet meglétét. Ugyanakkor a SCO magába foglalja azt az eszközt, ami megkeresi az LMS API csatolóját, illetve tartalmaznia kell a minimális API hívásokat (LMSInitialize("") és LMSFinish("") - Ezek adják meg a keretet a SCO és az LMS közötti kommunikációhoz). Ezen felül nem kötelessége, hogy végrehajtson bármilyen más API hívást, mert azok opcionálisan és a tartalom természetétől függenek.

Egy
SCO nem indíthat másik SCO- t! Ez egy nagyon fontos kitétel, hiszen ettől lesz az egész újrahasznosítható.

Az LMS által kötelezően végrehajtandó műveletek, amelyek a SCO-val kapcsolatosak:
  • Bármilyen LMS, ami SCORM Futtatási környezettel támogatott, képes indítani SCO-kat és nyomon követni azokat, attól függetlenül, hogy ki generálta azokat.
  • Bármilyen LMS, ami SCORM Futtatási környezettel támogatott, képes nyomon követni bármilyen SCO-t, és tudni, hogy az mikor indult, illetve mikor ért véget.
  • Bármilyen LMS, ami SCORM Futtatási környezettel támogatott, ugyanúgy képes elindítani SCO-kat .
A fentiek megértése nagyon fontos, ha az ember egy SCORM kompatibilis anyag elkészítésébe kezd.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese...

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 2

Túl a második napon ideje azt is összefoglalni picit. A reggel az elektronikus Észtországgal kezdődött, melyben a magam kocka e fejével azt hiszem nagyon jól tudnám érezni magam, csak ne ennének ennyi halat. Szóval itt lehet szavazni, adót bevallani az erdő közepéről egy okostelefonnal is zsebünkben. Van itt e-Egészségügy, e-Ticket a buszra, és az egész adathalmazuk tárolása érdekében felhasználják a felhőt, azaz szerte a világon vannak adatparkjaik, adatnagykövetségeik. Ezt követte a szekciós ülések, melyben én éppen betekintést nyerhettem Finnországban már a tréning képzésekhez is kapcsolják az online meeting eszközöket (MS Lync), majd utána a szlovákok Moodle rendszerét néztem élesben, hogy végül a magunk responsive, html5 és programozási tudást nem igénylő megoldását prezentáljam. Végül a generációkról eset szó, oly módon, hogy lehetett kérdéseket, problémákat bedobálni, és mindenki dönthetett kinek próbál meg ötleteket adni. De ez a rész már olyanannyira elsikkadt, hogy még a vi...

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 1

A nap, amely a fórum felvezetése volt, a nap, amelyen rájöttem, hogy Svájcban sincs minden rendben, a nap, amelyen kiderült, hogy a hivatal mindenütt hivatal, és a problémák közösek és hasonlóak. No meg emellett persze sok szép vezetőképző programba is bepillantottam, és az EU-s konpetenciakeretrendszer és a vezetőképző programcsomag is bemutatásra került, itt van, sziasztok, ha akarjátok használjátok.