
Na, de miről is van szó. A lényeg tömören és röviden. Valaki kitalálta a nagyvilágban, hogy a diszlexiások is képesek idegen nyelvet tanulni, csak speciális módon. Oké, ez idáig szép és jó, sőt nagyon nemes. Keressünk nekik olyan eszközt, módszertant, amely segítségével ez meg is valósítható. És ekkor valaki felkiálthatott: „A srácok állandóan mobiloznak! Ott van a kezükben a kütyü, miért ne lehetne akkor ez a tudást közvetítő eszköz? Mindig maguknál hordják, bármikor tanulhatnak róla, ha kedvük szottyan rá.” Igen, hát valahogy erről szól az m-learning. Adjunk m, mint mikró tananyagokat a hallgatónak, amelyeken keresztül bármikor elsajátíthat egy kívánt ismeretanyagot, és adjunk m, mint mobil eszközt a kezében, amelyen az előbbi m-et elvégezheti.
Na, és nekem itt a legnagyobb problémám. Nem vagyok speciális gyerekekhez értő pedagógus. Nem tudom, miként és hogyan kell segíteni a diszlexiával küzdő fiatalokat annak érdekében, hogy bármilyen ismeretanyagot elsajátítsanak. De azt tudom, hogy mindazok számára, akik nem szenvednek ilyen problémával, és önmaguk szeretnének tanulni egy közvetítő eszközön keresztül, nos, nem árt ha az a bizonyos eszköz könnyen kezelhető, és lehetőleg minél nagyobb információközlő felülettel (pl. kijelző) rendelkezik. A költői kérdés: a mobil ilyen? …
De térjünk is vissza a cikkre: „Szintén figyelembe kell venni, hogy amíg az e-learning szélessávú internet hozzáférést feltételez (ami Magyarországon sajnálatosan még mindig alacsony), addig a mobil eszközökön történő tanuláshoz sokkal többen férnek hozzá.” Most komolyan, kisdobos becsület szavamra ez volt leírva! A fenti mondat a következőt állítja: Napjainkban több mobil eszközzel rendelkezünk, mint szélessávú internet-hozzáféréssel. Nem mond többet, és nem is kevesebbet. És persze ezzel igazat is mond, de tényleg. Ugyanakkor valószínűleg ott van az a tanulás szó is. Nos, pusztán attól, hogy több az eszközünk, még nem biztos, hogy a tanuláshoz többen hozzáférnek. Hiába van több eszköz, ha azok nem felelnek meg paramétereikben az oktatáshoz/tanuláshoz szükséges minimális feltételeknek. Ugye-ugye, az internet-hozzáférést már ellátta a szöveg egy paraméterrel (szélessávú), míg a mobil oldalt meglehetősen nagyvonalúan kezelte.

No, de ha mégis internet és abból is a szélessáv, akkor miről is van szó? Hát nagyméretű médiaállományokról, médiatartalmakról, amelyek mielőbbi közvetítése végett szükségeltetik az a bizonyos széles jelző. Azaz azért, hogy ezek a tartalmak oda kerüljenek a tanuló számítógépére. Nos, a telefon esetében hasonló a helyzet, vagy mégsem, hiszen ott a telefonra már ráhelyezték az oktató anyagot (ha mégsem, akkor bizony itt is sokáig tart letölteni). Hiszen mit is ír a cikk: „A szavak és a nyelvtan használatának elsajátítását olyan, mobiltelefonon is használható programokkal segítik, amelyek egyidejűleg képet, hangot, írott szöveget, de akár mozgást, mozdulatsort is képesek lejátszani.” Tehát nagyméretű médiát! Pontosan ezért vannak ezek az anyagok már a tanuló mobil készülékén a tanulás megkezdése előtt, így a program a szerver felé csak a tanulási utat, eredményeket küldi el. Olyan ez, mintha a számítógépre feltelepítenénk az oktató anyagot, és az néha kiugrana a netre szólni éppen mit tanulunk. Ehhez nem kell szélessáv! Viszont telefon esetében is kell internet kapcsolat, azaz kell egy olyan technikai paraméter (3G), amely szűkíti a használható eszközök számát.


No, és persze növeltük a megfelelő készülékek árát! Hiszen amíg a sokat emlegetett internethez már havi 3000 Ft-ért hozzá lehet jutni. A mobil internet - mert bizony azért az is kell hiszen nyomon akarjuk követni a hallgatót, illetve: „... elsősorban a közösségi hálózatépítést, a közösségi tartalomépítést és a blogolás lehetőségét...” tartja a projekt a legfontosabb módszertannak, márpedig ehhez kell a netkapcsolat – szóval az sokkal többe kerül, nem beszélve a fenti technikai paramétereknek megfelelő eszköz áráról.
Remélem feltűnt mindenkinek, hogy még csak egyetlen állítást cáfoltam, a cikkben előforduló durva ferdítésről próbáltam lerántani a leplet, és egy szó sem esett az oktatási folyamatról, annak hibáiról. Ennek oka, hogy alapvetően nincs gond magával az m-learningel. A fentiek pedig teljes mértékben egy általános m-learningről szóltak. Az csak egy speciális tény, hogy a diszlexiásokhoz kapcsolták. A módszertani gondot pont ez a speciális tény jelenti. Ahogyan eme kis írás elején írtam, nem vagyok speciális pedagógus (csak egyszerű mérnöktanár), így nem tudom megítélni, ennek a célközönségnek ez tényleg megfelelő eszköz e a tanuláshoz, de a józan eszem azt mondja nem! És itt nem az eszközzel van a gond, hanem azzal, amire és ahogyan használják.

Megjegyzések