Ugrás a fő tartalomra

Gamebase szösszenet

A Gamebased learning lényege az a fajta oktatási-tanítási mód, amely egy játékra épül. És ezzel feltaláltuk a spanyolviaszt, hiszen gondoljunk csak bele, gyermekként mennyi ismeretet és tudást szívtunk magunkban különböző játékokon keresztül. Nem vagyok óvodapedagógus, de biztos vagyok benne, hogy ha megkérdeznénk egy ilyen szakembert, akkor számos olyan oktatási, ismeretátadási, készségfejlesztési eszközt tudna felsorolni, amely játékra épül. És itt a lényeg pontosan ez: olyan módszer, melyben az oktatás a fő cél, és ennek csak eszköze a játék.

Napjainkban rengeteg olyan játék található a piacon, melyekkel remekül lehet szórakozni, és rengeteg ismeretet is el lehet sajátítani, de ezeknél az oktatás nem a fő szempont. Ezek olyan játékok, amelyekből lehet tanulni, nem pedig olyan oktató eszközök, amelyekkel lehet játszani. Természetesen a fentiek nem csak elektronikus formára igazak (maradjunk még mindig az óvodapedagógiánál), de miért ne működhetnének számítógépes formában is, illetőleg nem csak a gyermek korosztálynál. Kutatások bebizonyították, hogy a számítógépes játékok vásárlóközönségének jelentős része bizony már régen betöltötte a huszadik, de még a harmincadik életévét is. Az embereket mindig is vonzotta a játék.

Lássunk, mondjuk egy informatikától teljesen eltérő példát, valamiféle biológiai oktatójátékot: Gyermekek esetén nem szabad ugyanazt az ismertet anyagot elvárni, mint mondjuk egy felnőttől (és akkor még nagyon tág intervallumokat is szabtunk most). Gyermekek esetében képzeljünk el a platform játékot, ügyességi-logikai betétekkel, ahol folyamatos visszacsatolást kap. Ezáltal pl. megismerheti a test működését, miközben éppen a gonosz vírusokra vadászik a véráramban, vagy segít az oxigén cserében egy ügyességi játék segítségével, esetlegesen az (egyszerűsített) izmok mozgatásával „A” pontból eljuttat valakit „B” pontba, de még sorolhatnám. Természetesen mindezt egy ismerjükmegtestünket interaktív gyermekjátékban. Ugyanezt azonban fel lehet dolgozni a felnőttek esetében egy sokkal komolyabb (esetleg komorabb) „Helyszínelők” típusú nyomozós kalandjátékban is.

Lényeg tehát, hogy nem egy olyan játékprogramról van szó, ami a biológiával kapcsolatos tudást hivatott gazdagítani, hanem fordítva: egy olyan oktatóprogramról van szó, ami a biológiával kapcsolatos tudást hivatott gazdagítani a játékosság módszerével. A legtöbb mai játék, melyet fel lehet használni oktatási célra, nem szándékosan oktatási céllal készültek, hanem szórakoztatásra. Ugyanakkor számos olyan lehetőség megtalálható bennük, amelyek felhasználhatóak lennének egy tudatos, kizárólag oktatói szándékkal elkészített játék esetben.

A pedagógushallgatók állandó visszatérő kérdése a számonkérés, így erről is ejtek pár szót: ezekben az oktatójátékokban ezekre nincs szükség, hiszen gondoljunk bele, maga a játék végére történő eljutáshoz szükséges az adott ismeret elsajátítása.

Ha nagyon egyszerűsíteni akarnám a dolgot, akkor ez egyfajta programozott oktatás játék köntösbe bújtatva, és pont.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese...

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 2

Túl a második napon ideje azt is összefoglalni picit. A reggel az elektronikus Észtországgal kezdődött, melyben a magam kocka e fejével azt hiszem nagyon jól tudnám érezni magam, csak ne ennének ennyi halat. Szóval itt lehet szavazni, adót bevallani az erdő közepéről egy okostelefonnal is zsebünkben. Van itt e-Egészségügy, e-Ticket a buszra, és az egész adathalmazuk tárolása érdekében felhasználják a felhőt, azaz szerte a világon vannak adatparkjaik, adatnagykövetségeik. Ezt követte a szekciós ülések, melyben én éppen betekintést nyerhettem Finnországban már a tréning képzésekhez is kapcsolják az online meeting eszközöket (MS Lync), majd utána a szlovákok Moodle rendszerét néztem élesben, hogy végül a magunk responsive, html5 és programozási tudást nem igénylő megoldását prezentáljam. Végül a generációkról eset szó, oly módon, hogy lehetett kérdéseket, problémákat bedobálni, és mindenki dönthetett kinek próbál meg ötleteket adni. De ez a rész már olyanannyira elsikkadt, hogy még a vi...

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 1

A nap, amely a fórum felvezetése volt, a nap, amelyen rájöttem, hogy Svájcban sincs minden rendben, a nap, amelyen kiderült, hogy a hivatal mindenütt hivatal, és a problémák közösek és hasonlóak. No meg emellett persze sok szép vezetőképző programba is bepillantottam, és az EU-s konpetenciakeretrendszer és a vezetőképző programcsomag is bemutatásra került, itt van, sziasztok, ha akarjátok használjátok.