Ugrás a fő tartalomra

Vizsga vagy nem vizsga

Tavasszal, és most ősszel tartottunk egy bemutató sorozatot kollégáimmal pedagógus hallgatóknak, akik ugyan a Moodle jótékony hatását élvezik az egyetemen, mégis most szembesültek először egy tudatos, kifejezetten az e-learningre specializálódott csapattal, akik a felnőttoktatásban tevékenykednek, azon belül is leginkább vállalati képzés területén. Meglepődve tapasztaltam, hogy mind a tavaszi, mind a mostani őszi csoportban előkerültek a tesztek kérdése, azaz lehet e úgy e-módon vizsgáztatni, hogy kizárjuk a csalás lehetőségét, ezáltal megteremtve egy hiteles képzési eredményt. Lássuk tehát, miképpen gondolkodom én erről…

A távoktatásos rendszerek általában a vizsgáztatás számára számos beállítható lehetőséggel bírnak. Ilyen az egyes tesztek időkorláthoz kötése (azaz pl. fél órája van kitölteni egy tesztet), vagy a tesztkérdésenkénti, blokkonkénti megjelenítés, esetlegesen a negatív értékelés, és még sorolhatnám. Azonban az teljes mértékben igaz, arra nincsen lehetőség. hogy az alapértelmezetten távokulás folyamán kizárjuk a puskázást. Ennek oka a webes technológiában rejlik, hiszen ehhez legalább azt kellene eléri, hogy az adott tesztablak zárolódjon, ne lehessen közben más alkalmazást, böngésző ablakot megnyitni. Természetesen, ha ez még megoldható is lenne (amire végül is van lehetőség, de komoly technikai hátteret feltételez a hallgató számítógépén, amelyet sajnos nem lehet garantálni), még akkor is felmerülnek az alternatív csalási módok (pl. nyomtatott anyag, másik személy segítségül hívása, esetlegesen más tölti ki a tesztet a nevünkben). Természetesen ezek mind kiküszöbölhetőek, azonban nagyon komoly technikai hátteret igényelnének: a hallgató azonosításától egészen az teszt befejezéséig figyelnünk kellene az illetőt távolról, automatizált módon. A legtöbb esetben azonban szerencsére erre nincs szükség. Egyszerűen egy átlagos munkahelyen nincs olyan munkakör, amely megkövetelné ezt a fajta szigort. Persze vannak kivételek (gondoljunk csak egy atomerőműre, mérgező anyagokkal foglalkozó vegyiművekre, vagy a tűzszerészekre, stb.) Ezeknél bizony (érthető okokból) sokkal nagyobb szigorra van szükség, és a vizsgáztatás ugyan számítógépen történik, de közel sem távfelügyelettel, hanem egy szigorúan őrzött számítógépterem (esetleg szimulátorterem) segítségével, szakoktatói felügyelettel.

De térjünk vissza a hétköznapi esetekre. Egy vállalat esetében nagyon sokszor a távoktatásos képzések lényege, hogy a hallgató leül a saját, vagy központilag kirendelt számítógép elé, és elvégzi az adott tanfolyamot a munkája közben, a megadott időintervallumon belül (képzéstől függ, de átlag 1 hónap szokott lenni). Ebben az esetben a megfelelő ismeret elsajátításának ellenőrzésére sokkal inkább maguk a tesztkérdések szolgálnak. Hiszen egy jól megírt tesztsort bizony puskázással is nehéz megoldani. Gondoljunk csak iskolaéveinkből azokra a dolgozatokra, melyeken a tanár megengedi, hogy bármit használjon a diák, mégis megizzad mindenki, mire válaszolni tud a feltett kérdésekre. A siker záloga a komplex, összetett kérdések melyek gondolkodásra késztetik a hallgatót.

Mindezek mellett nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy a vállalati környezetben a munkavállalónak saját érdeke, hogy megfelelő szinten elsajátítson egy adott ismeretet, hiszen nagy valószínűséggel ezek az ismeretek szükségesek a munkája elvégzéséhez. Ugyanakkor létezik a vállalati hierarchia is, és nagyon jól tudjuk, hogy ugyan a vizsgák tekintetében elméletileg mindenki egyenlő, de ez az egyenlőség nagyon Orwelli…

Megjegyzések

Panyi üzenete…
A moodle az jó móka:D Mi is használjuk most ebbena félévben, de csak ilyen ksi tesztek kitöltésére:D
Duchon Jenő üzenete…
Pedig több rejtődzik abban, csak te ezt nem is tudod :)

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Befejeződött a Fable magyarítása

"Mélyen Albion erdejében fekszik Tölgyvölgy kicsiny falucskája, melyet érintetlenül hagyott az idő múlása, és messze elkerült a fegyverek zaja. Itt élt egy fiú, és a családja. Egy fiú, aki hatalmasságról álmodott. Arról, hogy egyszer hőssé válik. Néha nemes lovagnak képzelte magát... Vagy hatalmas varázslónak. Máskor arról álmodott, hogy gonosz harcossá lesz. De minden álmában, mely a nagyságról szólt, kevés volt az erő, hogy megváltoztathassa a sorsot, mely előtte állt." Persze a történetnek nincs vége. Immár lehet folytatni magyarul. Elkészült a mű, több hónap munkája. Használja mindenki örömmel, hiszen úgy készítettük. Jó játékot! A magyarítás letölthető a Magyarítás Portál ról. ui.: Köszönet mindenkinek, aki segített, hogy elkészülhessen a nagy mű.

Március 15 - Műsorterv

Március idusa minden évben ünnepi műsorok sokaságát hozza magával. Így volt ez az idén is, és valószínűleg így lesz jövőre is. Ahogyan tavaly, most is segédkeztem a Fekete István Általános Iskola ünnepi műsorában, melynek rendezőjéhez és felkészítő tanárához fűznek gyengédebb szálak. Most nagy szerepem volt a műsor forgatókönyvének kialakításában is. Nos, mire való a Google Docs és a YouTube, ha nem arra, hogy az ilyesmit megosszam másokkal is. A dokumentumban található linkek segítségével a külön erre a műsorra vágott háttérfilmek is megtekinthetőek. A dokumentum elérhetősége: https://docs.google.com/document/pub?id=19tVpgBtj79hXI60_VD4cdPljIBndHMMrLXi_sSpGkHs

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese