Ugrás a fő tartalomra

MoodleMoot 2014 délelőtt

Be kell valljam, kicsit becsapós a cím. Ugyanis nem a teljes délelőtt, mivel nem sikerült a nyitásra odaérnem, így lecsúsztam a megnyitóról és a Hegyesi Franciska által prezentált, az Óbudai Egyetemen végzett távoktatásos kísérleti képzések összességéből. Mivel a végére odaértem, és felugrottam az ablakba, azért annyit sikerült leszűrnöm, hogy ez bizony sikeres volt.

A másik mai vallomásom, hogy innentől ez a beszámoló bizony csak délig fog tartani, a délutáni programról külön bejegyzés lesz. Ez nem túl tisztességes, meg ejnye, és foghatnám az időre is (persze ez is benne van tényleg), de egyben talán hosszú lenne, és egy blogbejegyzés ugye nem arról szól, hogy kisesszét írunk ide. Tehát ezzel sikerül talán kétszer is visszacsalni az olvasókat. Ejnye!

No, de akkor folytassuk is Vágvölgyi Csaba immár hagyományosnak mondható, Mi történt a Moodle-vel az elmúlt 1 évben előadásával, ahol a nagyon szépen összefoglalásra kerültek a 2.6-os illetve a 2.7 verzió újdonságai.
Nézzük tehát a 2.6 újdonságait:

  • Bővült a profil mező. Immár lehetőségünk van megadni középső nevet és becenevet is, illetve külföldin nevek esetén megadhatjuk annak fonetikus, kiejtés szerinti leírását is.
  • A rendszer immár biztosítja, hogy kurzusokat is feltölthessünk, méghozzá tömegesen, akár több százat is. 
  • Speciálisan kialakított egyedi szerepkörök exportját és természetesen importját is megkapjuk, így könnyen átvihetőek ezek egy másik rendszerbe.
  • A kurzusformák között megszűnt a SCORM forma, helyét a Tevékenység kurzusforma váltotta fel, amely egy kiválasztott tevékenység tartalomtípust jelenít meg. Azaz így például egy kurzus lehet dedikáltan csak fórum, vagy csak teszt, vagy természetesen SCORM oktatóanyag is.
  • A beépített szövegszerkesztőt is lecserélték egy rugalmasabb TinyMCE változatra.
  • Lecserélték magát a SCORM lejátszót is. Így immár egy csomag frissítése esetén a korábbi naplófájlok megmaradnak. A másik jelentős újítás, hogy a lejátszót mobil eszközön történő megjelenítéshez igazították.
  • Természetesen megtörtént a szokásos teljesítmény optimalizálás.
  • A rendszer Temp mappája automatikusan törlődik immár
  • Javítottak az adatbázis-kezelés hatékonyságán.
És akkor térjünk át a 2.7-re:
  • Bevezették ennél a verziónál az úgynevezett Long Term Support-ot. Ennek lényege, hogy a korábbi 18 hónapos támogatási időszakot kiterjesztették 3 évre, ezzel próbálva ösztönözni mindenkit, hogy megéri a verzióváltás, mondván egész hosszú  időre kapnak egy stabil verziót (még mindig nagyon sokan 1.9-es verziót használnak). Az egyedi fejlesztők számára is kényelmes ez, hiszen hosszabb idő áll rendelkezésre arra, hogy az újabb verzióhoz is kifejlesszék a megfelelő frissítéseket. (ezt a verzióváltást persze nehezíti, hogy 5.4.4 php kell hozzá, ami sokaknál magát a szerverkörnyezet fejlesztését is jelentené, nemcsak a Moodle telepítését.)
  • Megújították a feltételes tevékenységek rendszerét. A feltételt immár köthetjük felhasználói mezőhöz, csoporthoz, osztályzathoz, dátumhoz is.
  • Kidobták az összes korábbi alapértelmezett megjelenési témát, és egy Clean névre hallgatót vezettek be, amely alapvetően responsive megjelenést kölcsönöz. (Ez a stílus korábban is szerepelt, ám most nagyfokú testreszabhatóságot kapott) Az egész rendszert ezzel a különböző eszközön történő megjelenítéshez igazították, azaz egyre jobban képessé tették arra, hogy monitoron és táblagépen illetve más mobil eszközön is megfelelően használható megjelenést kapjon.
  • Ismét csere történt a szövegszerkesztőben, immár egy Atto nevű plugin került a rendszerbe. Ennek előnye a TinyMCE-vel szemben, hogy a mobil eszközökhöz jobban illeszkedik, illetve akadálymentességet biztosítja. Ugyanakkor egyeseknek szokatlan lehet, így visszaállítható a TinyMCE is.
  • Webes felületet kapott az időzített események konfigurálása.
  • Megkezdődött a naplózás átírása. Ennek eredményeképpen  jobb szűrési lehetőségeink vannak, illetve megkezdődött egyfajta napló API bevezetése, amely biztosítja külső naplózó modulok fejlesztését.

A következő előadó nagyon hatásos volt, de számomra túl hatásvadász. Látszott, hogy sokan bólogatnak, de ha belegondolok, akkor nem volt más, mint egy ügyes előadó, ügyes prezentációja. De lássuk is miről szólt Koltányi Gergely előadása, melynek címe Digitális átállás a tanulásban volt. 
A kérdés az előadó szerint: Mit látunk magunk előtt, ha oktatásról van szó? A válasz: tantermet. Ez a ma képe, de véleménye szerint a holnapé nem más, mint egy tengerparton fekvő mobil eszközről tanuló személy. Véleménye szerint a Moodle nem más, mint kalapács a házépítéshez, ahol az építő maga a tanuló.
Be is valójában, hogy miért hiszi azt, hogy a most eregetett lufik hatékonyabbak annál, mint amit tíz éve eregetünk. Pedig annak idején is ugyanezeket mondtuk. Nos az indokai:
  • Mobil eszközök. Azaz biztosított a valódi bárhol, bármikor. (Arról persze nem esett szó, hogy általában a piaci viszony zárt környezetet ad, a valódi szabadságot az IT biztonságért felelős belső szabályozások ezt nem fogják engedni, illetve a bárhol nem szabályozható, tehát a vezető beosztású személy sem fogja kedvelni. Tehát a szükséges szemléletváltás nem történik meg az eszközök fejlődésével, mint ahogy az elmúlt 10 évben sem történt meg.)
  • 2008-as válság, amely pénzügyi megfontolásokra késztetett a piacon, tehát a jelenlét drága. (Ez igaz, bár az olcsóság relatív, és 10 évvel ezelőtt is ez volt az egyik legnagyobb kulcsszava az elektronikus képzési formáknak.)
  • Rengeteg eszköz áll a rendelkezésre online. (Ez is tény, de ettől még a korábban is említett szigorúan szabályzott belső környezetbe nehezen lehet beilleszteni. Hiába van, ha nincs szemléletváltás!)
(Talán a zárójelekből is kiderül, hogy a sok technológiai változás szerintem most sem fogja meghozni a változást, mert az volt az elmúlt tíz évben is dögivel, az eredmény pedig...)

Ezzel tovább is léphetünk Könczöl Tamás által bemutatott eAdaptivity bemutatóra. Ez már egy izgalmas kezdeményezés. Úgy is mondhatnám, hogy a Skinner-i programozott oktatást ültették át 2014-es viszonyokba. Maga a nyújtott szolgáltatás  Moodle alapokon működik, összetétele a következő:
  • Digitális tananyag módosított 1.2-es SCORM-al
  • Módszertan
  • eAdaptivity rendszer
Egy speciális report modul rögzít mindent, és segíti az adaptív tanulást, melynek lényege, hogy a tananyagot elemi tartalmi egységekre bontjuk, és elágazások illetve visszajelzések segítségével juttatjuk el ezeket a tanulóknak. Így egyedi tanulási utak jönnek létre.
Ehhez kifejlesztettek egy elektronikus tananyagfejlesztő eszközt, amely beépített tesztlehetőséggel is. (Ezek a tesztek a szokásos feladattípusokkal bírnak: kitöltős, sorba rendezős, párosítós, stb.)
Maga a rendszer és a bemutatott tűzoltóságnak készített oktatóanyag nagyon tetszetős volt, az egyetlen félelmem, hogy egy tananyag gyártása sokba kerül így, és egyáltalán nem gyors. Márpedig manapság nem megengedhető a lassan elkészülő oktatóanyag. 


A délelőttöt Fehér Péter zárta, akitől megtudtuk, hogy a netgeneráció nem is annyira netes generáció. Véleménye szerint a netgenerációs kutatások hibája, hogy nem veszik figyelembe, hogy ez a generáció egyáltalán nem alkot homogén csoportot illetve egyik kutatás sem helyez elég nagy hangsúlyt a motivációra. (Emlékszem ez volt az egyik kulcsszó pedagógiai tanulmányaim alatt, amely kulcsszavakból bármely tárgy esetében kimondtunk kettőt-hármat és már meg is volt a kettes.)
Az előadás alatt több kutatásból is szemezgetett az előadó:
  • Kiderült ezekből, hogy a médiafogyasztás nagyon korán elkezdődik, és ez bizony hátrányosan hat a koncentrációra, a tanulásra. (Persze, kérdés, hogy a tanulás alatt mit értünk, azaz annak hagyományos módszereivel kivitelezett formáját, vagy pl. egy médializáltat.)
  • Az is kiderül, hogy kevés valódi digitális irástudó van a digitális benszülöttek között. Ez tény, hiszen az eszközt használják, de valódi működésüket nem értik, ezért sokszor félrecsúsznak. (Gondoljunk csak arra, mennyien írnak bármit is egy szövegszerkesztőben, de milyen kevesen szerkesztik valóban a szöveget. - felesleges szóközök, üres bekezdések, hogy csak a triviálisakat említsem.)
  • A túl sok internethasználatban nincs kihívás. A gyerek rákeres, és jé ott van. (Ez tény, ezért kell komplex feladatot kiadni, bár tény, ezek mentorálása és ellenőrzése sokkal több időt és energiát igényel.)
  • Aki szeretne netezni, az ma már meg tudja tenni.
  • Nem több, hanem minőségibb nethasználat kellene.
  • Bár igény van a tanárral történő online segítségre, mégis sokkal nagyobb a kollaboratív, egymás közötti munka, egymás megsegítése.
  • Átlagban a tanulók 1/3 szeretne tankönyvet letölteni, viszont kb. a fele szívesen venne online kiegészítő anyagokat. 
Nos, és akkor ennyi volt a délelőtt. Majd egyszer jön a folytatás is. :)

(A fotók a konferenciáról készültek, és a Consedu Bt. Facebook oldaláról lettek kölcsönözve.)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Befejeződött a Fable magyarítása

"Mélyen Albion erdejében fekszik Tölgyvölgy kicsiny falucskája, melyet érintetlenül hagyott az idő múlása, és messze elkerült a fegyverek zaja. Itt élt egy fiú, és a családja. Egy fiú, aki hatalmasságról álmodott. Arról, hogy egyszer hőssé válik. Néha nemes lovagnak képzelte magát... Vagy hatalmas varázslónak. Máskor arról álmodott, hogy gonosz harcossá lesz. De minden álmában, mely a nagyságról szólt, kevés volt az erő, hogy megváltoztathassa a sorsot, mely előtte állt." Persze a történetnek nincs vége. Immár lehet folytatni magyarul. Elkészült a mű, több hónap munkája. Használja mindenki örömmel, hiszen úgy készítettük. Jó játékot! A magyarítás letölthető a Magyarítás Portál ról. ui.: Köszönet mindenkinek, aki segített, hogy elkészülhessen a nagy mű.

Március 15 - Műsorterv

Március idusa minden évben ünnepi műsorok sokaságát hozza magával. Így volt ez az idén is, és valószínűleg így lesz jövőre is. Ahogyan tavaly, most is segédkeztem a Fekete István Általános Iskola ünnepi műsorában, melynek rendezőjéhez és felkészítő tanárához fűznek gyengédebb szálak. Most nagy szerepem volt a műsor forgatókönyvének kialakításában is. Nos, mire való a Google Docs és a YouTube, ha nem arra, hogy az ilyesmit megosszam másokkal is. A dokumentumban található linkek segítségével a külön erre a műsorra vágott háttérfilmek is megtekinthetőek. A dokumentum elérhetősége: https://docs.google.com/document/pub?id=19tVpgBtj79hXI60_VD4cdPljIBndHMMrLXi_sSpGkHs

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese