Ugrás a fő tartalomra

Egy biztonságról szóló előadásról...

Két nappal ezelőtt a munkahely biztonsággal foglalkozó emberkéi szerveztek egy előadást. Illetve ez egy előadássorozat egyik eleme volt, de jómagam egyelőre mint hallgató csak erre lettem delegálva. Az előadást a Symantec szakemberei tartották. Szerintük ők a világ No1 biztonsági cége, dehát az egészséges önbizalom mindig jól jön.

Az előadók látványos prezentációsorozatot tartottak, amelynek keretében belül nem csak egyszerű prezentációkon keresztül ismertették a legfőbb kockázati tényezőket és a rájuk kínált megoldásokat, hanem videó és animációs megoldásokat is alkalmaztak. Ugyanakkor virtualizációs megoldás segítségével élő bemutatót tartottak, milyen egyszerű bejutni valaki másnak a számítógépére, még akkor is, ha azt Avast! és ZonaAlarm védi (illetve jelen esetben nem védi..).

Az előadás legfontosabb tanulsága, hogy az elmúlt évtizedben a rosszindulatú kódok száma exponenciálisan növekszik. Míg régebben főleg amatőrök írták a káros kódsorokat, és céljuk legfőképpen programozói hírnév szerzése volt, mostanra ezek a programozók már profik, üzletszerűen dolgoznak, megrendelésre, támadásaik célzottak, megbízásos alapúak. Mindez egy igen erős feketegazdaságot jelent, amely a háttérben munkálkodik. Jellemzően adatlopásra irányulnak, illetve munkaellehetetlenítés a cél, például egy rendszer megbénításával.

A támadások alapvetően webalapúak. Egyik legtipikusabb formája, hogy a webszervert fertőzik meg, így a weboldalakat kiszolgáló az egyes weblapokba belefűzi a káros kódsort, amely az oldal megtekintésekor átkerül a látogató gépére. Szintén tipikus eszköz az adathalászat, amikor hamis (fake), az eredeti oldalt kinézetében lemásoló oldalak segítségével próbálják beszerezni a gyanútlan látogatótól annak különböző adatait (pl. jelszó, azonosító, stb). A harmadik legsikeresebb fertőzési stratégia az „elhagyott eszköz” módszere. Ennek lényege, hogy a fertőző kódot például egy USB kulcson helyezik el, és azt „elveszítik” az adott cég egyes osztályain (pl. IT, ott biztos rögtön rákapnak), várva, hogy valaki megtalálja, és az emberi kíváncsiságra építve azt egy céges gépbe dugja. A csatlakozás pillanatában a kód felkúszik az érintett gépre, és máris megkezdi munkáját (pl. adatkutatás, billentyűzetfigyelést, sbt).

Az előadáson bemutatásra került, hogy valakinek a számítógépére történő bejutás napjainkban már nem követel meg programozói ismereteket. Kész alkalmazások állnak rendelkezésre, amelyek segítségével akár pár egérkattintással teljesen átvehetjük a kontrolt egy másik gépen, vagy csak bepillantást nyerhetünk a rajta futtatott alkalmazásokba esetleg belekukkanthatunk a megfigyelt állományaiba. Ez már önmagában mutatja, hogy szervezett tevékenységről van szó, hiszen a programot valaki elkészítette, azt valaki más alkalmazza, aki adminisztrátorok segítségével végezhetik a dolgokat, míg egy másik csapat az így begyűjtött adatokat elemezheti, és így tovább.

Ugyanakkor statisztikai adatokat is láthattunk, melyből kiderült, hogy spam fertőzöttség tekintetében 5. helyen van Magyarország, míg botnet hálózatok tekintetében 7. Természetesen láthattuk, hogy az alkalmazások tekintetében a Microsoft termékek jelentik a legnagyobb veszélyt a megfertőződésre (nagyjából a 60-70%-os veszély), ugyanakkor jelentős volt (15%) a Java alkalmazások veszélyességi faktora is. Elhangzott, hogy immár az PDF állományok is tartalmazhatnak káros kódokat, és természetesen a Flash-t is megemlítették, de a kördiagramon 1-2% volt a jelentősége.

A Symantec szószólói a fentiek mellett kihangsúlyozták, hogy hibátlan program természetesen nem létezik, és többnyire nem maguk a kódok a felelősek, hanem azok ellenőrizetlensége. Napjainkba jelentős szerepet kapnak szabad fejlesztő felületek, de az ezek alá készített programokat senki nem validálja.

Előadássorozat végén megkértek minket, hogy vegyük el, és nézzük át a biztonságos internetezés szabályait tartalmazó kis brossurát, amelyet az Országos Rendőr-főkapitányság és a Budapesti Rendőr-főkapitányság a Symantec szakembereivel együttműködve hozott létre, és amelynek részletesebb hátterét a www.biztonsagosbongeszes.org webcímen lehet megtekinteni.

Így a legvégén még megjegyezném zárójelben, hogy az előadáson elhangzottak kísértetiesen hasonlított Az internet sötét oldala című könyvben olvasottakra, amelynek olvasása után mindenki kihúzza a gépből az UTP kábelt. Biztos az előadók is olvasták...)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Befejeződött a Fable magyarítása

"Mélyen Albion erdejében fekszik Tölgyvölgy kicsiny falucskája, melyet érintetlenül hagyott az idő múlása, és messze elkerült a fegyverek zaja. Itt élt egy fiú, és a családja. Egy fiú, aki hatalmasságról álmodott. Arról, hogy egyszer hőssé válik. Néha nemes lovagnak képzelte magát... Vagy hatalmas varázslónak. Máskor arról álmodott, hogy gonosz harcossá lesz. De minden álmában, mely a nagyságról szólt, kevés volt az erő, hogy megváltoztathassa a sorsot, mely előtte állt." Persze a történetnek nincs vége. Immár lehet folytatni magyarul. Elkészült a mű, több hónap munkája. Használja mindenki örömmel, hiszen úgy készítettük. Jó játékot! A magyarítás letölthető a Magyarítás Portál ról. ui.: Köszönet mindenkinek, aki segített, hogy elkészülhessen a nagy mű.

Március 15 - Műsorterv

Március idusa minden évben ünnepi műsorok sokaságát hozza magával. Így volt ez az idén is, és valószínűleg így lesz jövőre is. Ahogyan tavaly, most is segédkeztem a Fekete István Általános Iskola ünnepi műsorában, melynek rendezőjéhez és felkészítő tanárához fűznek gyengédebb szálak. Most nagy szerepem volt a műsor forgatókönyvének kialakításában is. Nos, mire való a Google Docs és a YouTube, ha nem arra, hogy az ilyesmit megosszam másokkal is. A dokumentumban található linkek segítségével a külön erre a műsorra vágott háttérfilmek is megtekinthetőek. A dokumentum elérhetősége: https://docs.google.com/document/pub?id=19tVpgBtj79hXI60_VD4cdPljIBndHMMrLXi_sSpGkHs

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese