Ugrás a fő tartalomra

Didaktikai alapelvek - Tudományosság és szakszerűség elve

Eléggé megkésve, de folytatom a sort, aminek bevezető gondolatmenetét itt lehet olvasni. Nem is húzom az időt, jöjjön a címben szereplő elv szakdolgozatban szereplő szövege:

„Az elv a következőket írja elő:
  • A képzés anyagát a tantervelmélet tudományos eljárásaival kell kiválasztani, és könnyen tanulható művelődési tartalommá kell szervezni.
  • A tanítás-tanulás folyamatában szükségszerűen alkalmazni kell a pedagógiai-pszichológiai törvényszerűségeket.
  • A tantárgyak anyaga feleljen meg az adott tudománynak. (Alapelveiben, rendszerében, logikájában, továbbá mindig pontos, szakszerű és korszerű legyen minden téren, amely a tantárgyat érinti, és mutassa be a fejlődés várható tendenciáit.)
Fontos, hogy egy adott tananyag tartalma feleljen meg az adott téma tudományos állásának, rendszerének, logikájának. Mindezt a virtuális egyetemre átültetve is szóról szóra igaz, hiszen annak hátterében ugyanolyan tanárok találhatóak, mint a való világ iskoláiban, csak a kommunikációs csatorna más. Éppen ezért figyelni kell arra, hogy nem csak az adott témának a tartalmát kell igazítani az adott kor igényeihez, hanem az oktató felületet is.

Mindazonáltal, nem kell megrémülni a régi, elavult ismeretektől. Sohasem szabad úgy tervezni egy anyagot, hogy félünk a tudománytalanság vád
jától. A tananyagnak ugyanúgy tartalmazni kell az adott témához tartozó történelmi áttekintést, hiszen az egy irányvonalat mutat. Láthatjuk, miképpen, hogyan fejlődött az adott anyaghoz tartozó tudomány, és következtethetünk annak jövőjére. Illetve az iskola egyik törekvése közé tartozik, virtuális könyvtár kialakítása, azaz egy hatalmas tudományos adatbázis, amelyben nem csak az éppen mindig aktuális információkat találhatjuk meg.

A tudományosság és szakszerűség elve magába foglalja a szakkifejezések pontos használatát, ami a tantárgyak szakkifejezéseit, jelöléseit, fogalmak, mértékegységek egységes használatát, stb. jelenti.


Fontos, hogy az egyes jelenségeket mindig ok-okozati ö
sszefüggésben tárjuk a tanulók elé. Ennek nagyszerű módja az életben, ha az egyes rendszereket a környezetükbe beépítve és nem kiragadva ábrázoljuk. Fontos, hogy az egyes ismereteket mindig elhelyezzük az adott tudomány rendszerében. Virtuális egyetem erre tökéletesen alkalmas, hiszen nagyszerűen lehet benne használni a multimédia eszköztárát, amelyek segítségével egyszerű, és látványos időfüggő és időfüggetlen médiumokkal segíthetjük a hallgató tanulási folyamatát.”

A didaktika az oktatás általános elmélete. Szabályai és elvei éppen ezért érvényesek az e-learning világára. Annak fejlődésével azonban a tanár szerepe különösen fontos ennek az elvnek a betartása szempontjából. Ugyanis a tanári szerep konkrét ismeretátadási feladatkörből egyre inkább tudásmenedzselő szerepkörré változik. Ebben az esetben nem mindegy, hogy a tanári háttérmunka milyen anyagokat tár a tanuló elé, illetve milyen módon segíti, ösztönzi a tanulókat a saját maguk által előállított ismeretanyagok tekintetében automatikusan megfeleljenek ennek az elvnek.

Érdemes megfigyelni, hogy már az ezredfordulón, amikor még nem is beszélt senki tudásmenedzsmentről, az elektronikusan elkészített tananyagokat és az azokat közvetítő felületet (virtuális iskolát) egyfajta tudásmenedzsment rendszerként említődik meg.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese...

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 1

A nap, amely a fórum felvezetése volt, a nap, amelyen rájöttem, hogy Svájcban sincs minden rendben, a nap, amelyen kiderült, hogy a hivatal mindenütt hivatal, és a problémák közösek és hasonlóak. No meg emellett persze sok szép vezetőképző programba is bepillantottam, és az EU-s konpetenciakeretrendszer és a vezetőképző programcsomag is bemutatásra került, itt van, sziasztok, ha akarjátok használjátok.

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 2

Túl a második napon ideje azt is összefoglalni picit. A reggel az elektronikus Észtországgal kezdődött, melyben a magam kocka e fejével azt hiszem nagyon jól tudnám érezni magam, csak ne ennének ennyi halat. Szóval itt lehet szavazni, adót bevallani az erdő közepéről egy okostelefonnal is zsebünkben. Van itt e-Egészségügy, e-Ticket a buszra, és az egész adathalmazuk tárolása érdekében felhasználják a felhőt, azaz szerte a világon vannak adatparkjaik, adatnagykövetségeik. Ezt követte a szekciós ülések, melyben én éppen betekintést nyerhettem Finnországban már a tréning képzésekhez is kapcsolják az online meeting eszközöket (MS Lync), majd utána a szlovákok Moodle rendszerét néztem élesben, hogy végül a magunk responsive, html5 és programozási tudást nem igénylő megoldását prezentáljam. Végül a generációkról eset szó, oly módon, hogy lehetett kérdéseket, problémákat bedobálni, és mindenki dönthetett kinek próbál meg ötleteket adni. De ez a rész már olyanannyira elsikkadt, hogy még a vi...