Ugrás a fő tartalomra

Miért is tanultál vagy 16-17 éven át?

Képzeld el, hogy éveken át tanulsz. Átéled életed első nagy vizsgáját, izgulsz, készülsz, leérettségizel, és felvesznek egy felsőoktatási intézménybe. Képzeld el, hogy végigjársz minden szemesztert, vizsgázol sokat, még szigorlatozol is, és mivel okos vagy, nagyon is jó eredménnyel, nemhogy bármelyiket is meg kellene ismételned. Aztán mivel tanárnak készülsz, hospitálsz, vizsgaórát tartasz, majd végül a rengeteg beadandó dolgozat után megírod a diplomamunkádat és leállamvizsgázol. Úgy érzed, elértél valamit, valami nagyot, valami különlegeset, valami nagyon jót. Majd elmész tanítani, és már tanítasz pár éve, amikor úgy érzed, szeretnéd kibővíteni tanári ismereteidet, és valamilyen más szakon is megszereznéd a tanári diplomát. És boldog vagy, mert az ötlet jó!

Elképzelted?

Akkor most képzeld el, hogy időközben megváltoztak a dolgok. Lett kétszintű érettségi, lett bolognai rendszer. Rólad meg elfeledkeztek. Kezdhetsz mindent elölről. Nincs másoddiplomás képzés. Ha tanár akarsz lenni, végezd el az alapszakot. Sajnos a te diplomád nem felel meg ennek, mert az még a régi rendszerben volt. Vehetsz részt az alapképzésen, hogy majd 3 év után mesterképzésen elsajátítsd a tanári ismereteket. Igaz, hogy gyakorló tanár vagy, de nem számít. Na, de akkor biztos egyszerűen felvesznek alapszakra, hiszen diplomás ember vagy. Hahó! Bilibe lóg a kezed! Képzeld el, hogy az érettségid csak középfokúnak felel meg. Bizony, bizony! Amin annak idején annyit görcsöltél, az ma már csak ennyit ér. Viszont ha felvételizni akarsz, akkor bizony emeltszintű kellene. Mondjuk valamilyen nyelvből. Ja, hogy van egy nyelvvizsgád is, de azt bizony nem lehet beszámítani, mert nyelvvizsga nem helyettesíti az érettségit, de az érettségi megfelel egy nyelvvizsgának. Tehát, te, mint gyakorló tanár, mint diplomás ember, mehetsz vissza újra érettségizni, hogy aztán végigjárd újra azt, aminek 50%-át megtanultad (hiszen annyit ezen pár év alatt nem változott a pedagógia), amiről már papírod van.

Elképzelted?

Nos, akkor, csak, hogy tudd. Nem kell elképzelned, ez a valóság…

Megjegyzések

Névtelen üzenete…
Zsír. És ez most tényleg komoly. Ezt nem akarom elhinni. Persze minden megtörténhet.
Duchon Jenő üzenete…
Ez tök komoly. Éppen most történik a menyasszonyommal. Feltettük a kérdést pár főiskolának: Ha az ember magyar-német szakos tanárnő, és szeretne angolszakos is lenni, mit kell tenni. Közölték, hogy alapszakon el kell végezni a bölcsészeten az anglisztikát, majd utána a mesterképzésen a tanárit. Tehát 4 év. Érted, gyakorló tanár, de azért járjon újra végig mindent. Ja, és felvételi követelmény az emelt szintű érettségi nyelvből, amely nyelvvizsgával nem kiváltható, és más tantárgyakból. Azaz nem elég, hogy mintha papírod nem is lenne végigjárhatod újra az iskolát, még menj el érettségizni is egy diplomával :( Agyrém.
Névtelen üzenete…
én időben voltam... :))) de azért nekem is 4 évet kellett járnom pedagógiára, pedig a tanítóképző után elég lett volna 2 év. de ezt nem lehetett. újra kellett kezdenem. annyiban volt csak kiszámítható, hogy a tandíj legalább végig ugyanannyi maradt. és ezzel a 4 évvel a régi rendszerben elértem az egyetemi diplomát. ha ma kezdeném, akkor nekem is 3+2 lenne. az érdekes annyi, hogy a tanárképzőt (nem tanítóképző! figyelem!)végzetteknek lehetett menni 2 éves pedagógia egyetemi kiegészítőre. pedig a tanárképzőn a dolog lényegébő fakadóan kevesebb pszichológia - pedagógia alapozást kaptak, mint mi a tanítóképzőn. (mert nekik a szaktárgyra is kellettek a félévek, mert minden vizbe márottt test a súlyából annyit veszt...stb.)

de amit irsz a sajnos reális. a képzési rendszer átalakulása miatt ez csapda. de egyedi tanrendet ismer a törvény. ami lehetséges az egy angol alapozó szak. ezt el kellene végeznie. utána a tanári szakosodásra meg kérni mentességet, egyedi elbírálást és egyéni tanrendet. jól átolvasni előtte mindent, szakszerűen kérni... meg nem ártana oktatási ügyek biztosához sem levelet írni. hivatalból felelenie kell rá...

ami a felvételit illeti az simán perelhető, ugyanis olyan feltételt nem lehet támasztani, amit az alkotmányos jogaival élő - továbbtanulni képes és akaró jelentkező - életkora miatt nem tud teljesíteni.

ha még folytatódik a sztori kérek minden részletet és megírom én is a blogomban, természetesen magyar bálintot is meg fogom említeni benne... :))))

zsolt

szerintem meg ne angol tanárnak menjen, ha már van kedv és energia, akkor kínai, orosz vagy spanyol. angolszászok a csúcson vannak, innét már csak lefelé vezet út. spanyolok szaporodnak és szambáznak, oroszok meg ülnek az olajon. kínaiak meg szaporodnak és nincs olajuk, de nem tudnak szambázni. háború várható. keine bewegung! hande hof! ich habe gezakt idiot! zwo fladen mit ketchup. verstehen? wo ist die wurst? ich bin zukkerkrank....

zsolt

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Befejeződött a Fable magyarítása

"Mélyen Albion erdejében fekszik Tölgyvölgy kicsiny falucskája, melyet érintetlenül hagyott az idő múlása, és messze elkerült a fegyverek zaja. Itt élt egy fiú, és a családja. Egy fiú, aki hatalmasságról álmodott. Arról, hogy egyszer hőssé válik. Néha nemes lovagnak képzelte magát... Vagy hatalmas varázslónak. Máskor arról álmodott, hogy gonosz harcossá lesz. De minden álmában, mely a nagyságról szólt, kevés volt az erő, hogy megváltoztathassa a sorsot, mely előtte állt." Persze a történetnek nincs vége. Immár lehet folytatni magyarul. Elkészült a mű, több hónap munkája. Használja mindenki örömmel, hiszen úgy készítettük. Jó játékot! A magyarítás letölthető a Magyarítás Portál ról. ui.: Köszönet mindenkinek, aki segített, hogy elkészülhessen a nagy mű.

Március 15 - Műsorterv

Március idusa minden évben ünnepi műsorok sokaságát hozza magával. Így volt ez az idén is, és valószínűleg így lesz jövőre is. Ahogyan tavaly, most is segédkeztem a Fekete István Általános Iskola ünnepi műsorában, melynek rendezőjéhez és felkészítő tanárához fűznek gyengédebb szálak. Most nagy szerepem volt a műsor forgatókönyvének kialakításában is. Nos, mire való a Google Docs és a YouTube, ha nem arra, hogy az ilyesmit megosszam másokkal is. A dokumentumban található linkek segítségével a külön erre a műsorra vágott háttérfilmek is megtekinthetőek. A dokumentum elérhetősége: https://docs.google.com/document/pub?id=19tVpgBtj79hXI60_VD4cdPljIBndHMMrLXi_sSpGkHs

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese