Ugrás a fő tartalomra

Rekreáció BA, Oktatástechnológia - 1 .óra

Megtörtént az első óra az ELTE-n. Szegény Rekreáció szakos hallgatók szembesültek a félév során reájuk váró kihívásokkal, és rá kellett jönniük, hogy itt bizony sok munka vár rájuk Oktatástechnológia címszó alatt.
Elképzelésem szerint ebben a blogban igyekszem majd minden egyes héten megírni az egyes foglalkozások felépítését, úgy is mondhatnánk, egyfajta óravázlat light kerül ide. Magáról a csoportokról és az egyes órákhoz kapcsolódó gondolatokat majd az Oktatás-Informatika szakcsoport blogjában teszek közzé, igyekezve ezzel becsatlakozni a hallgatók munkájába, velük együtt dolgozni. A blog itt lelhető fel: http://oktinf.elte.hu/blog/

A féléves tematikát tekintve erre a hétre a következő témakör jutott:
„1. alkalom - A kurzus céljának és követelményrendszerének ismertetése: A tanulók megismerik a félévi munkához szükséges képzési környezetet, és kialakítják a munkához szükséges azonosítókat.”
Ennek megfelelően, és persze mert úgy illik, no meg még így tanították a nagykönyből, megtörtént a bemutatkozás, melynek rövid de velős keretében elmondtam ki vagyok, mi vagyok, mit keresek itt. Ezt követően arra kértem a hallgatókat, mutatkozzanak be ők is, de ezen felül röviden foglalják össze, hogy miért választották a rekreáció szakot, azon túl, hogy kötelező volt felvenni (és ebből kifolyólag kötelező túlélni) mit értenek a tárgy címe mögött, mit gondolnak mi vár rájuk, mi a célja ennek a tantárgynak, és főleg látnak vagy gondolnak e már valamilyen kapcsolatot eme tárgy és a saját szakjuk ismeretei között. A hallgatók válaszoltak is, és meglepően kevés volt a csatlakoznék az előttem szólókhoz felkiáltás, sőt volt, aki vélt látni kapcsolatot, és ez úgy gondolom jó kezdet.

A sor végén levetítettem számukra az alábbi filmrészletet, és megkérdeztem miről szólt, és vajon milyen célból vetítem.

A kulcsszó nálam a tapasztalás volt. Elmondtam, számomra fontos, hogy megtapasztaljam a tárgyuk kulcsszavai mögött rejlő világot, és szeretném, ha ezt az általam ismertebb információs technológia világán keresztül tennék. Ugyanakkor arra kértem őket, hogy egyrészt cselekedjenek hasonlóan, és merjék megismerni azt, amiről éppen véleményt fognak alkotna. Márpedig ez csak tapasztalás útján megy. És ezzel meg is volt az átkötés ahhoz, miért fognak nagyon utálni, mégpedig a minden hétre való feladatok miatt, melyek megoldására pontosan 1 hetük van, azaz a következő foglalkozás előtti nap éjfélig a munkájuk eredményét fel kell tölteni a képzési keretrendszerbe. Na, ekkor már sokkal kevesebb mosolygós arc volt.

Kicsit feldobva a hangulatot ideje volt megismerkedni a képzés hátteréül szolgáló felülettel. Megnéztük az ELTE Moodle rendszerében a felépített kurzust, amelyben minden alkalom minden témaköréhez egy témacsoport tartozik. Ezek felépítése:
  • állnak egy elvégzendő feladatkiírásból, 
  • egy szorgalmi fórum felületből, ahol a témához kapcsolódóan már elhelyeztem vitaindító kérdéseket,
  • illetve egy blogbejegyzéshez témaajánlóból. A hallgatóknak ugyanis a szakcsoport blogjában (lásd fentebb) havi egy blogbejegyzést és egy kommentet el kell minimum követniük. 
Az első alkalom témacsoportja az alábbiakat tartalmazza.

A gmail fiókra a túlnyomórészt G-alkalmazások miatt lesz szükség, a profilkép feltöltésre és a csoportnév javaslásra a munka barátságosabb okán, a szerződésre pedig azért, hogy komoly legyen a munkavégzés, és már most elkezdjenek gondolkodni, tervezni a féléves feladattal kapcsolatosan. Látva ezen feladatok „komolyságát” már azért kezdtek megnyugodni a kedélyek. Kezdték remélhetőleg megérteni, hogy itt tényleg a tapasztaláson, az átélésen van a hangsúly.

Zárszóként pedig megkapták egyik kedvenc filmből az alábbi jelenetet, és arra kértem őket használják ki az alkalmat, hogy megtapasztalhatnak olyan dolgokat, melyek körülöttük vannak, a digitális mindennapok része, csak mégsem élik át, mégsem veszik esetleg észre. Éljenek a lehetőséggel és merjenek elég bátrak lenni, hogy együtt felfedezzük egymás világát az IKT, mint eszközt, csatornát felhasználva.

Megjegyzések

Vágvölgyi Csaba üzenete…
Érdekes írás, és kíváncsian vároma folytatást is.
Az általad említett blog: http://oktinf.elte.hu/blog/ nálam sajnos nem érhető el... :(
Duchon Jenő üzenete…
Pedig jönnie kell annak az oldalnak. Igaz, még elég üres, de mivel a hallgatóknak ide kell dolgozni (nálam havi 1 blogbejegyzés, a többieknél nem tudom mennyi a követelmény, de kell, az biztos)hamarosan megindul a post áradat.

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Befejeződött a Fable magyarítása

"Mélyen Albion erdejében fekszik Tölgyvölgy kicsiny falucskája, melyet érintetlenül hagyott az idő múlása, és messze elkerült a fegyverek zaja. Itt élt egy fiú, és a családja. Egy fiú, aki hatalmasságról álmodott. Arról, hogy egyszer hőssé válik. Néha nemes lovagnak képzelte magát... Vagy hatalmas varázslónak. Máskor arról álmodott, hogy gonosz harcossá lesz. De minden álmában, mely a nagyságról szólt, kevés volt az erő, hogy megváltoztathassa a sorsot, mely előtte állt." Persze a történetnek nincs vége. Immár lehet folytatni magyarul. Elkészült a mű, több hónap munkája. Használja mindenki örömmel, hiszen úgy készítettük. Jó játékot! A magyarítás letölthető a Magyarítás Portál ról. ui.: Köszönet mindenkinek, aki segített, hogy elkészülhessen a nagy mű.

Március 15 - Műsorterv

Március idusa minden évben ünnepi műsorok sokaságát hozza magával. Így volt ez az idén is, és valószínűleg így lesz jövőre is. Ahogyan tavaly, most is segédkeztem a Fekete István Általános Iskola ünnepi műsorában, melynek rendezőjéhez és felkészítő tanárához fűznek gyengédebb szálak. Most nagy szerepem volt a műsor forgatókönyvének kialakításában is. Nos, mire való a Google Docs és a YouTube, ha nem arra, hogy az ilyesmit megosszam másokkal is. A dokumentumban található linkek segítségével a külön erre a műsorra vágott háttérfilmek is megtekinthetőek. A dokumentum elérhetősége: https://docs.google.com/document/pub?id=19tVpgBtj79hXI60_VD4cdPljIBndHMMrLXi_sSpGkHs

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese