Didaktikai alapelvek - Didaktikai és módszertani ismeretek átültetése a valós modellről a virtuálisra

Az ember néha nosztalgiázik, és jól eső érzéssel foglalkozik saját „teremtéseinek” újra és újra nézegetésével. Jót tesz az ember lelkének, na. Így került elém a dolgozat, és beleolvasgatva úgy gondoltam nagyszerű lenne az egyes alapelveket külön-külön bejegyzésben rögzíteni. Természetesen kellő mennyiségű kiegészítő szöveggel ellátva, hiszen a keletkezés óta eltelt több, mint hét év mind szakmailag, mind saját gondolataim terén változásokat hozott.
Legelőször következzen a fejezet felvezető szövege:
„A valós iskolákban érvényesíteni kell bizonyos didaktikai alapelveket, amelyek lefedik az oktatás céljának és módjának alapjait. Ezeknek az alapelveknek éppen úgy teljesülniük kell az internetes oktatásban, mint a tantermekben. A didaktikai alapelveket azonban különböző módszerekkel kell érvényesíteni. Az elektronikus oktatóanyagok esetében teljesen más módszereket kell alkalmaznia a tanárnak, mint egy tanórán. Az elektronikus oktatóanyagok módszertanával is kell foglalkozni, mielőtt nekilátunk egy konkrét tananyag feldolgozásának.”
Amit rögtön kiemelnék, hogy más módszereket kell alkalmazni... Nos, ez egy olyan mondat volt, amit 2001-ben mindenképpen bele kellett írni egy ilyen szakdolgozatba. Annak ellenére is, hogy a szakdolgozat más részében - és már itt a blogon is - ki lett fejtve, az e-learningben ugyanúgy alkalmazhatóak a több ezer éves képzési és ismeretátadási módszerek.

Csak képzés van, amelynek persze léteznek formái, helyszínei, módszerei, de modern korunkban az elektronikus képzés éppen olyan része lett a teljes képzési folyamatnak, mint mondjuk egy napközis foglalkozás, vagy egy tréning, esetleg a leghagyományosabb frontális osztálymunka. Innen nézve tehát csak valós iskolák vannak.

(És akkor még szót sem ejtettem a tanár megváltozott szerepéről (legalábbis ahogyan mostanság érzem), de ez már megint a teljes képzési folyamatot érinti, és ez megér egy külön bejegyzést :) )
Ezzel legyen is elég mára, legközelebb már maguk a didaktikai alapelvek következnek.
Megjegyzések
a pedagógus és a tudásmenedzser hasonlóvá válik. ha megmondod mekkora az erőforrásod, megmondom milyen ISKOLÁT működtess.
zsolt