Ugrás a fő tartalomra

Elektronikus tanulás - Jegyzet

Valamikor tavasszal kaptam a szerzői felkérést az Óbudai Egyetem Trefort Ágoston Mérnökpedagógia Központjától, hogy az Elektronikus tanulás tárgy jegyzetét meg tudnám e írni. Kaptam az alkalmon, és bár az idő meglehetősen rövid volt, sikerült időre befejeznem. A leadott forgatókönyvből és a mellékelt médiumokból az Intézet munkatársai elkészítették az elektronikus változatot, amely a tegnapi nappal felkerül a Tankönyvtárba, így bárki által megtekinthetővé, olvashatóvá, felhasználhatóvá vált.

Maga a jegyzett itt érhető el: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_elektronikus_tanulas/adatok.html

A jegyzet felvezetőjét beidézem ide, mert ebből kiderül, hogy miről is szól ez a jegyzet:
"Az elektronikus tanulás tárgykörébe szinte számba sem vehető az az ismeretmennyiség, amelyre bármely tanárnak szüksége lehet, hogy a rendelkezésre álló IKT eszközöket sikeresen alkalmazza tanári munkája során. Ugyanakkor tovább nehezíti a tárgykörbe tartozó ismeretek elévülése az informatikai fejlesztések üteméhez mérhető. Éppen ezért jelen oktatóanyagon belül kísérletet sem teszünk arra, hogy az egyes eszközöket, programalkalmazásokat részletesen bemutassuk. A célunk minden esetben az adott tématerületen leginkább használt programok felszínes, de a funkciók tekintetében a pedagógiai munka szempontjából lényeges elemeinek bemutatása, ismertetése. Az oktatóanyag moduláris felépítésű, amelyen belül az egyes modulok önmagukban is hasznosíthatóak, egységet alkotnak. Az első modul megpróbálja bemutatni az információs társadalom hatásait a képzési folyamatra, a tanulást befolyásoló tényezőket, és a megoldásként használt informatikai lehetőségeket általánosan. A második modul az online elérhető, képzés során felhasználó alkalmazásokba kíván betekintést engedni, míg a harmadik modul a kifejezetten képzési céllal készített elektronikus oktatóanyagokat veszi górcső alá. A negyedik modulban a korábban megismert képzési tartalmak összefoglaló felületeként szóba jöhető, képzés lebonyolítását, menedzselését segítő felületekről esik szó, míg az utolsó modul egy konkrét képzési keretrendszer által nyújtott lehetőségekbe enged betekintést."
További részletekért itt a tartalomjegyzék is:
1. Tanulás az információs társadalomban
1.1. Tanulás az információs társadalomban
1.2. Az elektronikus tanulás, tanítás fejlődése napjainkig
1.3. Tanulási modellek az online tanulás során
Modulteszt
Felhasznált és ajánlott irodalom
2. Információs és kommunikációs technológiák használata a tanári munkában
2.1. A felhőtechnológia előnyei és hátrányai a tanulás-tanítás folyamatában
2.2. Állományok megosztása, online tárhelyek
2.3. Közös dokumentumszerkesztés csoportmunkában
2.4. Prezentáció megosztás és készítés online
2.5. Médiatartalmak megosztása
2.6. Vázlatok, jegyzetek, ábrák készítése és megosztása
2.7. Felmérések és szavazások készítése a web segítségével
2.8. Blogok és mikroblogok szerepe
2.9. Online konzultáció eszközei
Modulteszt
Felhasznált és ajánlott irodalom
3. Elektronikus oktatóanyagok
3.1. Elektronikus oktatóanyagok szerepe a képzési folyamatban
3.2. Elektronikus oktatóanyagok felépítése, szerkezete
3.3. Elektronikus oktatóanyagok technológiai háttere
3.4. Elektronikus oktatóanyagokhoz kapcsolódó szabványok
3.5. Elektronikus oktatóanyagok fejlesztésének folyamata
3.6. Elektronikus oktatóanyagok tartalmi és szerkezeti kritériumai
Modulteszt
Felhasznált és ajánlott irodalom
4. Az online tanulás felületei
4.1. Képzési keretrendszerek
4.2. Online portfóliók
4.3. Közösségi felületek
4.4. Oktatás a virtuális valóságban
Modulteszt
Felhasznált és ajánlott irodalom
5. Kurzusépítés Moodle rendszerben
5.1. A Moodle rendszer alapvető építőköve: a Kurzus
5.2. Statikus képzési tartalmak: Tananyagok
5.3. Dinamikus képzési tartalmak: a Tevékenységek
5.4. Feladatbeküldés
5.5. Tesztépítés
5.6. A kurzustevékenységek pontozása, a kurzus értékelési rendszer
5.7. Adaptivitás kialakítása a kurzuson belül
5.8. A kurzusok szervezésének és tartalmuk kialakításának pedagógiai és módszertani szempontjai
Modulteszt
Felhasznált és ajánlott forrásirodalom

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Befejeződött a Fable magyarítása

"Mélyen Albion erdejében fekszik Tölgyvölgy kicsiny falucskája, melyet érintetlenül hagyott az idő múlása, és messze elkerült a fegyverek zaja. Itt élt egy fiú, és a családja. Egy fiú, aki hatalmasságról álmodott. Arról, hogy egyszer hőssé válik. Néha nemes lovagnak képzelte magát... Vagy hatalmas varázslónak. Máskor arról álmodott, hogy gonosz harcossá lesz. De minden álmában, mely a nagyságról szólt, kevés volt az erő, hogy megváltoztathassa a sorsot, mely előtte állt." Persze a történetnek nincs vége. Immár lehet folytatni magyarul. Elkészült a mű, több hónap munkája. Használja mindenki örömmel, hiszen úgy készítettük. Jó játékot! A magyarítás letölthető a Magyarítás Portál ról. ui.: Köszönet mindenkinek, aki segített, hogy elkészülhessen a nagy mű.

Március 15 - Műsorterv

Március idusa minden évben ünnepi műsorok sokaságát hozza magával. Így volt ez az idén is, és valószínűleg így lesz jövőre is. Ahogyan tavaly, most is segédkeztem a Fekete István Általános Iskola ünnepi műsorában, melynek rendezőjéhez és felkészítő tanárához fűznek gyengédebb szálak. Most nagy szerepem volt a műsor forgatókönyvének kialakításában is. Nos, mire való a Google Docs és a YouTube, ha nem arra, hogy az ilyesmit megosszam másokkal is. A dokumentumban található linkek segítségével a külön erre a műsorra vágott háttérfilmek is megtekinthetőek. A dokumentum elérhetősége: https://docs.google.com/document/pub?id=19tVpgBtj79hXI60_VD4cdPljIBndHMMrLXi_sSpGkHs

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese