Ugrás a fő tartalomra

Elektronikus tanulás - Jegyzet

Valamikor tavasszal kaptam a szerzői felkérést az Óbudai Egyetem Trefort Ágoston Mérnökpedagógia Központjától, hogy az Elektronikus tanulás tárgy jegyzetét meg tudnám e írni. Kaptam az alkalmon, és bár az idő meglehetősen rövid volt, sikerült időre befejeznem. A leadott forgatókönyvből és a mellékelt médiumokból az Intézet munkatársai elkészítették az elektronikus változatot, amely a tegnapi nappal felkerül a Tankönyvtárba, így bárki által megtekinthetővé, olvashatóvá, felhasználhatóvá vált.

Maga a jegyzett itt érhető el: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_elektronikus_tanulas/adatok.html

A jegyzet felvezetőjét beidézem ide, mert ebből kiderül, hogy miről is szól ez a jegyzet:
"Az elektronikus tanulás tárgykörébe szinte számba sem vehető az az ismeretmennyiség, amelyre bármely tanárnak szüksége lehet, hogy a rendelkezésre álló IKT eszközöket sikeresen alkalmazza tanári munkája során. Ugyanakkor tovább nehezíti a tárgykörbe tartozó ismeretek elévülése az informatikai fejlesztések üteméhez mérhető. Éppen ezért jelen oktatóanyagon belül kísérletet sem teszünk arra, hogy az egyes eszközöket, programalkalmazásokat részletesen bemutassuk. A célunk minden esetben az adott tématerületen leginkább használt programok felszínes, de a funkciók tekintetében a pedagógiai munka szempontjából lényeges elemeinek bemutatása, ismertetése. Az oktatóanyag moduláris felépítésű, amelyen belül az egyes modulok önmagukban is hasznosíthatóak, egységet alkotnak. Az első modul megpróbálja bemutatni az információs társadalom hatásait a képzési folyamatra, a tanulást befolyásoló tényezőket, és a megoldásként használt informatikai lehetőségeket általánosan. A második modul az online elérhető, képzés során felhasználó alkalmazásokba kíván betekintést engedni, míg a harmadik modul a kifejezetten képzési céllal készített elektronikus oktatóanyagokat veszi górcső alá. A negyedik modulban a korábban megismert képzési tartalmak összefoglaló felületeként szóba jöhető, képzés lebonyolítását, menedzselését segítő felületekről esik szó, míg az utolsó modul egy konkrét képzési keretrendszer által nyújtott lehetőségekbe enged betekintést."
További részletekért itt a tartalomjegyzék is:
1. Tanulás az információs társadalomban
1.1. Tanulás az információs társadalomban
1.2. Az elektronikus tanulás, tanítás fejlődése napjainkig
1.3. Tanulási modellek az online tanulás során
Modulteszt
Felhasznált és ajánlott irodalom
2. Információs és kommunikációs technológiák használata a tanári munkában
2.1. A felhőtechnológia előnyei és hátrányai a tanulás-tanítás folyamatában
2.2. Állományok megosztása, online tárhelyek
2.3. Közös dokumentumszerkesztés csoportmunkában
2.4. Prezentáció megosztás és készítés online
2.5. Médiatartalmak megosztása
2.6. Vázlatok, jegyzetek, ábrák készítése és megosztása
2.7. Felmérések és szavazások készítése a web segítségével
2.8. Blogok és mikroblogok szerepe
2.9. Online konzultáció eszközei
Modulteszt
Felhasznált és ajánlott irodalom
3. Elektronikus oktatóanyagok
3.1. Elektronikus oktatóanyagok szerepe a képzési folyamatban
3.2. Elektronikus oktatóanyagok felépítése, szerkezete
3.3. Elektronikus oktatóanyagok technológiai háttere
3.4. Elektronikus oktatóanyagokhoz kapcsolódó szabványok
3.5. Elektronikus oktatóanyagok fejlesztésének folyamata
3.6. Elektronikus oktatóanyagok tartalmi és szerkezeti kritériumai
Modulteszt
Felhasznált és ajánlott irodalom
4. Az online tanulás felületei
4.1. Képzési keretrendszerek
4.2. Online portfóliók
4.3. Közösségi felületek
4.4. Oktatás a virtuális valóságban
Modulteszt
Felhasznált és ajánlott irodalom
5. Kurzusépítés Moodle rendszerben
5.1. A Moodle rendszer alapvető építőköve: a Kurzus
5.2. Statikus képzési tartalmak: Tananyagok
5.3. Dinamikus képzési tartalmak: a Tevékenységek
5.4. Feladatbeküldés
5.5. Tesztépítés
5.6. A kurzustevékenységek pontozása, a kurzus értékelési rendszer
5.7. Adaptivitás kialakítása a kurzuson belül
5.8. A kurzusok szervezésének és tartalmuk kialakításának pedagógiai és módszertani szempontjai
Modulteszt
Felhasznált és ajánlott forrásirodalom

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese...

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 2

Túl a második napon ideje azt is összefoglalni picit. A reggel az elektronikus Észtországgal kezdődött, melyben a magam kocka e fejével azt hiszem nagyon jól tudnám érezni magam, csak ne ennének ennyi halat. Szóval itt lehet szavazni, adót bevallani az erdő közepéről egy okostelefonnal is zsebünkben. Van itt e-Egészségügy, e-Ticket a buszra, és az egész adathalmazuk tárolása érdekében felhasználják a felhőt, azaz szerte a világon vannak adatparkjaik, adatnagykövetségeik. Ezt követte a szekciós ülések, melyben én éppen betekintést nyerhettem Finnországban már a tréning képzésekhez is kapcsolják az online meeting eszközöket (MS Lync), majd utána a szlovákok Moodle rendszerét néztem élesben, hogy végül a magunk responsive, html5 és programozási tudást nem igénylő megoldását prezentáljam. Végül a generációkról eset szó, oly módon, hogy lehetett kérdéseket, problémákat bedobálni, és mindenki dönthetett kinek próbál meg ötleteket adni. De ez a rész már olyanannyira elsikkadt, hogy még a vi...

IOTA Tax Professional Learning & Developer Forum - Day 1

A nap, amely a fórum felvezetése volt, a nap, amelyen rájöttem, hogy Svájcban sincs minden rendben, a nap, amelyen kiderült, hogy a hivatal mindenütt hivatal, és a problémák közösek és hasonlóak. No meg emellett persze sok szép vezetőképző programba is bepillantottam, és az EU-s konpetenciakeretrendszer és a vezetőképző programcsomag is bemutatásra került, itt van, sziasztok, ha akarjátok használjátok.