Ugrás a fő tartalomra

Eredményhirdetés

Emlékszünk még egy tanulási stílus kérdőívre? Hát persze, hiszen csak két bejegyzéssel alább történt meg a kitöltésére felszólító post. A kérdőív eredményeit felhasználtam egy dolgozathoz (erről majd később). Most kiemelném abból a hosszabb szösszenetből amit kérdőív alapján sikerült oda leírnom:

"Az űrlapot 158-an töltötték ki, melyben a nemek aránya meglehetősen kiegyensúlyozatlan (20 nő és 138 férfi). Ez talán annak a következménye, hogy alapvetően egy technikai eszközt használtam a kérdőívhez, és annak terjesztéséhez is. Az iskolák szerinti kitöltés a középiskolások kiemelkedő létszámát mutatta (76), melyet a felsőoktatásban egyszer legalább már részesülők követtek (56), s a sort az általános iskolások zárják (20). Korosztályok szerint is vizsgáltam a kapott eredményeket, de mivel nagy különbség nem volt tapasztalható az iskola szerint összegzett eredményektől, így a következtetéseket most iskolák szerint fogom megtenni.

A vizsgálatból kiderült, hogy a kitöltők nagy része középiskolában (32%) illetve a felsőoktatásban (34%) találkozott e-learninges képzéssel. Magas eredménnyel jelölték még, hogy a munkahelyükön (13%) illetve a felnőttképzési intézményekben (12%) találkoztak elektronikus képzéssel. A kitöltő ezekkel a képzésekkel többségében közepes szinten volt elégedett, bár ennél rosszabb elégedettségről sokkal kevesebben nyilatkoztak, mint amennyien közepesnél elégedettebbek voltak.

Ugyanakkor megfigyelhető, hogy azok a kitöltők, akik találkoztak már e-learninget használó képzéssel, nagyon magas százalékban a statikus (56%) illetve dinamikus (41%) elemeket tartalmazó, tehát hagyományos elektronikus tananyagokat tartalmazó képzésben vettek részt. Tanulás közösségi szintre hozatala szinte teljes mértékben a fórumok (18%) illetve a chat (9%) eszközök segítségével történt, de az elért eredmény alapján az látszik, hogy a képzések során a képzésszervezők ezeket, a tananyagokhoz képest csak fele annyi esetben adják a tanulók kezébe.

A web2-es eszközök közül a kitöltők a wiki (20%) és videomegosztó (12%) szolgáltatásokkal találkoztak a képzések során, de a későbbi, a kitöltők által használt eszközökre adott válaszok azt sugallják, hogy ezek is inkább a tananyagba ágyazva, vagy a Wikipédiára hivatkozva történtek.

Amennyiben azt vizsgáljuk, hogy a kitöltők ugyannakkor milyen eszközöket használnak a mindennapokban az interneten, láthatjuk, hogy mint olvasó a kitöltők kétharmada olvas valamilyen wiki rendszert (valószínűleg a Wikipédiát) és passzív szemlélője egy vagy több videomegosztó szolgáltatásnak. Természetesen fórumokat is nagyon sokan látogatnak, és talán ez az egyetlen olyan szolgáltatás, ahol aktív szereplőként is részt vesznek (különösen a felsoktatási képzésben már részt vett személyek). Magas olvasási eredményt értek még el a blogok, bár blogszerzőként már sokkal kevesebben tevékenykednek. Talán egyedül a képmegosztó szolgáltatások azok, amelyeket nem csak passzív szemlélőként, hanem aktív, feltöltőként is használnak a kitöltők.

A kérdőív sajnos rámutatott, hogy a közösségi információ és tartalommegosztásban nagyon kevesen vállalnak aktív szerepet. Ugyanakkor a fórumok aktivitása jelzi, hogy az igény megvan rá. Sajnos a képzési folyamatokban sem helyeznek nagy hangsúlyt ezekre az eszközökre (pl. projektmunkák, információmegosztás, házifeladatok stb. terén).

A fenti eredmény azért is szomorú, mert a tanulási stílus felméréséből - amely a személyek stílusát 4 jellemző (tevékeny alapstílus, töprengő alapstílus, elméleti alapstílus és gyakorlati alapstílus) szerinti rendszerben helyezi el - kiderül, hogy az általános iskolások többsége még leginkább tevékeny és gyakorlati stílusú, míg a kor előre haladtával a tanulási stílusunk fokozatosan eltolódik töprengő és elméleti szférába. Ennek oka minden bizonnyal többtényezős (lehet generációs különbség, lehet az iskolatípusok közötti képzési módszer, stb.), mégis látható, hogy a fiatalok aktivizálhatóak könnyedén, és bevonhatóak az aktív, öntevékeny személyközpontú képzésbe, hogy ne csak passzív szemlélői, hanem aktív alakítói legyenek az információs hálózatnak - és ezáltal a saját és mások tudáshálózatának."

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Befejeződött a Fable magyarítása

"Mélyen Albion erdejében fekszik Tölgyvölgy kicsiny falucskája, melyet érintetlenül hagyott az idő múlása, és messze elkerült a fegyverek zaja. Itt élt egy fiú, és a családja. Egy fiú, aki hatalmasságról álmodott. Arról, hogy egyszer hőssé válik. Néha nemes lovagnak képzelte magát... Vagy hatalmas varázslónak. Máskor arról álmodott, hogy gonosz harcossá lesz. De minden álmában, mely a nagyságról szólt, kevés volt az erő, hogy megváltoztathassa a sorsot, mely előtte állt." Persze a történetnek nincs vége. Immár lehet folytatni magyarul. Elkészült a mű, több hónap munkája. Használja mindenki örömmel, hiszen úgy készítettük. Jó játékot! A magyarítás letölthető a Magyarítás Portál ról. ui.: Köszönet mindenkinek, aki segített, hogy elkészülhessen a nagy mű.

Március 15 - Műsorterv

Március idusa minden évben ünnepi műsorok sokaságát hozza magával. Így volt ez az idén is, és valószínűleg így lesz jövőre is. Ahogyan tavaly, most is segédkeztem a Fekete István Általános Iskola ünnepi műsorában, melynek rendezőjéhez és felkészítő tanárához fűznek gyengédebb szálak. Most nagy szerepem volt a műsor forgatókönyvének kialakításában is. Nos, mire való a Google Docs és a YouTube, ha nem arra, hogy az ilyesmit megosszam másokkal is. A dokumentumban található linkek segítségével a külön erre a műsorra vágott háttérfilmek is megtekinthetőek. A dokumentum elérhetősége: https://docs.google.com/document/pub?id=19tVpgBtj79hXI60_VD4cdPljIBndHMMrLXi_sSpGkHs

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese