Ugrás a fő tartalomra

Óh, azok a félelmetes dolgozatok...

Mostanában Carl Rogers A tanulás szabadsága könyvét olvasgatom. Még karácsonykor a cég adott egy-egy példányt minden munkatársnak, de most jutott egy kis időm, hogy bele-bele kukkantsak.

Persze nem is ez a lényeg, hanem a gondolatformáló anyag, azaz a könyv oldalain fellelhető információhalmaz. Megmondom őszintén nehéz úgy olvasnom, hogy ne törjön elő belőlem a cinikus, kétkedő énem, amit amúgy sem olyan nehéz előhozni. Szóval azt hiszem, a könyv okán lesz még egy-két bejegyzés itt a blogon.

Na, de mi is a mostani post lényege? Hát, az iskolai értékelés kérdése. Mégpedig annak okán, hogy a könyvben többször is elhangzik, a diákok félnek az értékeléstől, frusztrálja őket, belső feszültséget okoz a számukra.

Abban talán mindannyian megegyezhetünk, hogy márpedig értékelni kell! Az, az ember, akit soha nem értékelnek, aki soha nem értékeli önmagát, elég torz világképet alakít ki másról és saját kisvilágáról. Társadalmunk szerkezete olyan, hogy állandó megfelelésre ösztönöz, így állandó értékelésben részesülünk. Munkahelyünk, barátaink, szüleink, párunk állandóan értékel bennünket. Tevékenységünk állandó visszajelzéssel szolgál, hiszen az idő mindig megszüli tetteink eredményét, legyen szó egy választáson leadott szavazatról, legyen szó egy alkalomra kiválasztott ruháról és legyen szó arról, mit tettünk egy-egy ismeret elsajátítása érdekében.

Értékelni sokféleképpen lehet. Lehet például számokkal, ami nagyszerű, mert algoritmizálható, a matematika nyelvén leírható, mert csoportokat képez, mert kategorizál. Lehet szövegesen is, ami látszólag személyre szabottabb, de valójában ha belegondolunk már itt is kategorizálunk, hiszen agyunkban próbáljuk leképezni az adott értékelést a jó és a rossz főbb csoportjába. Értékelhetünk szimbólumokkal is, de ugyebár azok attól szimbólumok, hogy valamit szimbolizálnak, és már megint csoportosítunk, és már megint összehasonlítunk.

Tehát mindegy is a használt eszköz.

Értékelünk, mert annak van eredménye, mert annak van visszacsatolása, mert annak van jelzés értéke. És ezek mind az értékelés lényegi elemei. Lényünk az értékeléstől fejlődik, alakul.
Tehát nem biztos az értékeléssel van a gond, nem annak módszerével, módjával, eszközével.
Sokkal inkább azzal, hogy a tanuló azért frusztrált az eredménytől, mert nincs rendes önképe. Nincs tisztában saját előnyeivel, értékeivel és korlátaival, de legfőképpen azért remeg, mert nincs kialakult és egészséges önképe. Tehát hiába változtatunk az értékelés módszerén, ha nem alakítjuk ki a tanulóban, hogy képes legyen önmaga reálisan értékelni a saját munkáját, teljesítményét, illetve képes legyen elfogadni, hogy cselekedeteinek vannak következményei és ezek nagy része előre látható.

Engem annak idején egyáltalán nem érdekelt az elektronika, így nem is nagyon izgattam magam, hogy nem kapok belőle jó jegyet. Ugyanakkor azoknál a tantárgyaknál, melyek tartalma érdekelt, sokkal kisebb erőfeszítéssel értem el eredményeket. És mi ennek a lényege, hát az, hogy egyiken sem „görcsöltem”. Elfogadtam saját teljesítményemet, tisztában voltam azzal számomra mi mennyit ér az adott ismeret. A külvilág sem várt el tőlem többet. Nem frusztrált a dolog. Képben voltam önmagammal, önmagam elvárásaival, a tanáraim elvárásaival, a szüleim elvárásaival, megtettem, amit megkövetelt az előírt dolog. Ahogyan az élet más területein is.
Ezzel a felfogással elértem valamit. Az önképemnek lett haszna, eredménye, hiszen most is itt írogatok és osztom az észt. :)

Úgy gondolom tehát, hogy nem az eszköz a hibás, amikor a kalapáccsal a kezünkre ütünk. El kell fogadnunk, hogy ejnye, még nem vagyok elég profi a kalapácsolásban, picit még gyakorlom, tanulom kell, aztán akkor nem ütök a kezemre, vagy hagyom az egészet, de akkor elfogadom, hogy bármikor a kezemre üthetek legközelebb is, és nem félek, ha kalapácsolnom kell, mert tudom, legfeljebb feldagad az ujjam, de ez a legkevesebb.

A diákot tehát sokkal inkább egy megfelelő önkép kialakítására kell felkészíteni, egy önelfogadásra, saját tetteinek következményeinek elfogadására. És aztán nem fog izgulni. Hiszen az iskola kapuja után sokkal többrétű és nagyobb fajsúlyú dolgok várnak rá, ahol szintén teljesíteni kell, ahol szintén értékelnek, és ahol sokkal keményebb következményekkel jár az a bizonyos értékelés...

Megjegyzések

pp üzenete…
Érdekes írás és elgondolkodtató. Sajnos csak most olvasom. :D
Duchon Jenő üzenete…
Hát, régi, de bölcs mondás: Jobb később, mint soha :)

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Befejeződött a Fable magyarítása

"Mélyen Albion erdejében fekszik Tölgyvölgy kicsiny falucskája, melyet érintetlenül hagyott az idő múlása, és messze elkerült a fegyverek zaja. Itt élt egy fiú, és a családja. Egy fiú, aki hatalmasságról álmodott. Arról, hogy egyszer hőssé válik. Néha nemes lovagnak képzelte magát... Vagy hatalmas varázslónak. Máskor arról álmodott, hogy gonosz harcossá lesz. De minden álmában, mely a nagyságról szólt, kevés volt az erő, hogy megváltoztathassa a sorsot, mely előtte állt." Persze a történetnek nincs vége. Immár lehet folytatni magyarul. Elkészült a mű, több hónap munkája. Használja mindenki örömmel, hiszen úgy készítettük. Jó játékot! A magyarítás letölthető a Magyarítás Portál ról. ui.: Köszönet mindenkinek, aki segített, hogy elkészülhessen a nagy mű.

Március 15 - Műsorterv

Március idusa minden évben ünnepi műsorok sokaságát hozza magával. Így volt ez az idén is, és valószínűleg így lesz jövőre is. Ahogyan tavaly, most is segédkeztem a Fekete István Általános Iskola ünnepi műsorában, melynek rendezőjéhez és felkészítő tanárához fűznek gyengédebb szálak. Most nagy szerepem volt a műsor forgatókönyvének kialakításában is. Nos, mire való a Google Docs és a YouTube, ha nem arra, hogy az ilyesmit megosszam másokkal is. A dokumentumban található linkek segítségével a külön erre a műsorra vágott háttérfilmek is megtekinthetőek. A dokumentum elérhetősége: https://docs.google.com/document/pub?id=19tVpgBtj79hXI60_VD4cdPljIBndHMMrLXi_sSpGkHs

kooperatív <> kollaboratív

A főiskolai tanulmányaim alatt a napokban előkerült, hogy össze kellett hasonlítani a kooperatív illetve a kollaboratív tanulást. Ha már ott megtettem, akkor miért ne tenném itt közre, hogy ott mit írtam. Mindenek előtt tisztázni kell, mit is értünk a két fogalom alatt. Aki részletesebben kíváncsi, annak javaslom Dorner Helga írását , de azért röviden összefoglalnám: A kollaboráció olyan szervezett, szinkron tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul. Csoporttanulás esetén a csoporttagok kölcsönösen részt vesznek a munkában, amely egy közös probléma megoldására irányul. A munkamegosztás spontán, a kiosztott szerepek cserélődhetnek attól függően, hogy milyen tudáselemmel járulhat hozzá az adott munkafolyamathoz. A kooperatív tanulás folyamata során a tanulás az egyén szintjén valósul meg. A tanulók egymaguk dolgoznak fel egy-egy témát, és a tanulás eredményét, a leszűrt tanulságokat egyenként prezentálják. Csoporttanulás ese